13 683 läst ·
18 svar
14k läst
18 svar
Säkring blir varm ?
Sida 1 av 2
Hej
Har precis köpt hus och där är det installerat en luft/vatten anläggning.
Jag har 20A´s huvudsäkringar och elpatronen är ner dragen till 9kW istället för 13kW
Men L2 säkring blir väldigt varm och just nu är det bara luft/vatten anläggning som går och typ 70W ljus, är orolig när man sätter in ugn micro häll m,m att säkringen ska gå. När jag skruvar ut säkringen så är PK i mitten svart så den har ju gått varm några gånger innan.
Jag har precis bytt ut elcantralen så alla kablar och säkringar är nya, tror ni att det kan vara fel kopplat i innedelen av anläggningen ??
När det det är -5 går elpatronen in och ligger då på 2kW när det är -10 är den nästa uppe i 6kW och kallare än så har det inte varit än.
Eller ska man satsa på 25A´s huvudsäkringar bara för 1fas (L2) blir varm ?
Har precis köpt hus och där är det installerat en luft/vatten anläggning.
Jag har 20A´s huvudsäkringar och elpatronen är ner dragen till 9kW istället för 13kW
Men L2 säkring blir väldigt varm och just nu är det bara luft/vatten anläggning som går och typ 70W ljus, är orolig när man sätter in ugn micro häll m,m att säkringen ska gå. När jag skruvar ut säkringen så är PK i mitten svart så den har ju gått varm några gånger innan.
Jag har precis bytt ut elcantralen så alla kablar och säkringar är nya, tror ni att det kan vara fel kopplat i innedelen av anläggningen ??
När det det är -5 går elpatronen in och ligger då på 2kW när det är -10 är den nästa uppe i 6kW och kallare än så har det inte varit än.
Eller ska man satsa på 25A´s huvudsäkringar bara för 1fas (L2) blir varm ?
Vad är det för någon L/V-pump?
3-fas eller 1-fas kompressor?
Är det en 1-faskompressor är det säkerligen inget onormalt att en huvudsäkring blir varm.
Har du sjäv bytt ut centralen så skall det väl inte vara några större problem för dig att mäta vad L2 belastas med när den är varm.
3-fas eller 1-fas kompressor?
Är det en 1-faskompressor är det säkerligen inget onormalt att en huvudsäkring blir varm.
Har du sjäv bytt ut centralen så skall det väl inte vara några större problem för dig att mäta vad L2 belastas med när den är varm.
Kanske är läge att byta PK då det kanske glappar/ger dålig kontakt.
Utedel IVT Optima 1100 avsäkrad 3X10A
Innedel IVT 290A/W avsäkrad 3X20A (kan avsäkras 16 20 25 beroend av inställt värde)
Har bara vanlig spänningsprovare behöver en tång ampere mätare för att ta reda på vad som förbrukar ?
Innedel IVT 290A/W avsäkrad 3X20A (kan avsäkras 16 20 25 beroend av inställt värde)
Har bara vanlig spänningsprovare behöver en tång ampere mätare för att ta reda på vad som förbrukar ?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Byt PK säger jag också
Byt passkontakt, säkring och huv är mitt bud. Fräser det i botten brukar det fräsa i huven också.
Se där ja....ibland är de enklaste lösningarna svårast att tänka ut.
På landet gick en säkring lite då och då helt "oförklarligt" mitt i sommarn ibland. Det nya mätarskåpet hade lagts bredvid det gamla/"antika", men man hade behållit de gamla DII porslinssocklarna i det gamla skåpet (En av dessa brukade gå..) När skåpet rensades i somras upptäcktes att DII orna- inta hade ngn passdel i botten, utan en järnbult satt i dess ställe!!! INte konstigt att den säkringen gick varm ibland...