Jag funderar lite på vad som är bästa och snyggaste placeringen av vägguttagen till tvättmaskin och torktumlare om man ska ha dom stå som en pelare. Ska man sätta en 2-facksram med 2st 1-vägsuttag bakom eller vid sidan om maskinerna eller är det bättre med 2st separata 1-vägsuttag?

2-facksram med Eljo aqua trend envägsuttag med lock. Bakom maskinerna. Det röstar jag på. :)

/Patrik

Det bör läggas på två olika faser och därför blir väl 2st separata 1-vägs allra bäst så ingen missförstår att det är spänning när de ev skruvar i en 2-facksram? Precis mitt bakom trummorna kan det vara trångt med utrymmet.

Redigerat:
Man bygger ihop dosorna, fast man skiter i att göra hål i mellanväggen och så matas varje dosa med en varsin matning. Märker man upp lite och sätter JFB så är det piano. :)

//Patrik

Om det är automatsäkringar. Då är det bra att byta till/montera en trepolig automatsäkring, så bryts hela gruppen alltid vid fel eller arbete.

Om det bara är två uttag så är det väl iofs bättre med tvåpolig automatsäkring, dumt att ta upp en plats i onödan (om man inte ändå har gott om plats) eller bryta mer än nödvändigt. Å andra sidan är kanske de tvåpoliga dyrare? De borde å andra sidan vara hyllvara för t.ex. vårat grannland i väster...

Jag tycker personligen att man ska försöka hålla sig ifrån att blanda grupper även inom kombiramar, trots att det inte är hål mellan dosorna. Hängslen och livrem... Jag skulle hellre vara konsekvent och sätta ett separat envägsuttag bakom respektive maskin. Det viktiga är dock att man märker upp riktigt, om man väljer alternativet med kombiram.

Redigerat:
Jag ser inga problem att använda två grupper i samma kombinationsram, så länge där inte är hål mellan dosorna. Är ofta man är tvungen till att göra så i större anläggningar där man tex har 5-facks ramar till belysningsstyrningar och liknande.

Dock hade jag dragit två separata enfas grupper. Tycker personligen att man ska försöka undvika att dela två/trefas grupper till enfasbelastningar.

Skulle också satt två dosor i kombination. Matade med varsin grupp.
Sätt dom horisontellt så blir det snyggare sen när du sätter i anslutningssladden då dessa ha böjskyddet vinklat.

Vet inte förutsättningarna för din del.
Ska du dra fram en ny matning så är det smidigast med en tvåfasgrupp med gemensam nolla. Då blir det bara ett rör/en kabel.
Tänk på att om du har en grupp med 2 eller 3 faser med gemensam nolla så ska du ha en 2- eller 3-polig dvärgbrytare. Detta för att du inte ska få bakspänning om en av faserna löser.
Ser inga problem med att ha det i en kombinationsram, speciellt inte om det matas via en flerpolig dvärgbrytare.

Är det öppna väggar och det är enkelt att dra två rör från centralen så tycker jag att man ska göra det, men är det ett bef. rör som man muffar på och sätter två nya dosor eller ska klamra en kabel så tycker jag att man kan göra en tvåfasgrupp.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.