2 561 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Placering IKEA-trafo
Har köpt en IKEA skåpsbelysning till min garderob:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00151292
Och funderar på var jag ska sätta transformatorn. Enligt anvisningarna går det att sätta den inne i garderoben, men det är dels rätt fult, och dels måste jag göra ett ganska stort hål för kabeln. Jag funderade därför på om jag istället kan sätta den på utsidan av garderoben, antingen på väggen eller ovanpå taket. (Det är en fristående IKEA-garderob.)
Till väggen är det en cirka 2 cm tjock luftspalt, som det står nu, och tak-tak är väl en 15cm kanske.
Eftersom den är ok att ha inne i en garderob med kläder och annat brännbart så tänkte jag att då får jag väl sätta den var jag vill? Är jag rätt ute? Var tror ni är lämpligast?
Sen har jag ingen kontakt nära. Tänkte dra en kabel med euro-kontakt och lägga i en liten tunn kanal längs golvsocklarna. Får man det? Det är väl bara fasta installationer man inte ska lägga i kanaler så?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00151292
Och funderar på var jag ska sätta transformatorn. Enligt anvisningarna går det att sätta den inne i garderoben, men det är dels rätt fult, och dels måste jag göra ett ganska stort hål för kabeln. Jag funderade därför på om jag istället kan sätta den på utsidan av garderoben, antingen på väggen eller ovanpå taket. (Det är en fristående IKEA-garderob.)
Till väggen är det en cirka 2 cm tjock luftspalt, som det står nu, och tak-tak är väl en 15cm kanske.
Eftersom den är ok att ha inne i en garderob med kläder och annat brännbart så tänkte jag att då får jag väl sätta den var jag vill? Är jag rätt ute? Var tror ni är lämpligast?
Sen har jag ingen kontakt nära. Tänkte dra en kabel med euro-kontakt och lägga i en liten tunn kanal längs golvsocklarna. Får man det? Det är väl bara fasta installationer man inte ska lägga i kanaler så?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Som vanligt är det tillverkarens anvisningar som gäller. Bland dom viktiga sakerna är temperaturen, dels att omgivningstempen håller sig under Ta-värdet för trafon, och dels att trafons yttertemp (Tc) inte kan orsaka brand. Sedan finns det andra saker som kapslingsklass etc. Det torde rimligen inte vara några problem att placera trafon på vägg eller ovanpå garderoben.
Och det där med gränsen mellan fast och inte fast installation är inte heller helt tydlig. Jag tolkar "lös" installation så här i brist på bättre info:
Och det där med gränsen mellan fast och inte fast installation är inte heller helt tydlig. Jag tolkar "lös" installation så här i brist på bättre info:
- Först o främst måste det finnas en stickpropp, och det gör det ju.
- Sedan ska anslutningskabeln vara synlig, den får inte gå igenom väggar eller gömmas i kabelkanaler (ev om den är öppningsbar utan verktyg?), om man inte använder en anslutningskabel som är godkänd för det, minst 1.5mm², t.ex RKK.
- Klamring är en intressant fråga... Egentligen får inte "lampsladd" klamras, men det går samtidigt inte att undvika/förhindra.
- Sladden skall mata en (1) apparat, inte ett fast monterat uttag eller flera olika apparater.
- Huruvida apparaten får vara fastskruvad i väggen är en annan intressant fråga. Jag antar att om fästpunkterna sitter utanpå så är det ok, dvs att den går att fästa utan att ta av höljet.
Okej, tackar!
Ta = 40, Tc = 70.
Men eftersom jag uppenbarligen kan placera det på insidan och det rimligen är mer luftcirkulation på utsidan så kör jag nog på det. Tänkte mer om det fanns någon annan anledning till att man inte skulle få det.
Avseende den andra frågan om jag var otydlig där, det jag har tänkt är alltså en vanlig (köpt) förlängningskabel med "euro"-kontakter i båda ändarna.
Och kombinationen ovan, det är ju då alltså bara relativt kraftiga skarvsladdar? Här pratar vi 4W!
En snabb sökning gav inte mycket resultat på tjockare kablage. Euro verkar i huvudsak vara 1mm² eller 0,75mm².
Eftersom jag dessutom hade tänkt att klamra själva anslutningskabeln till trafon så var det bra att du tog upp det. Vad är orsaken till att man inte får klamra såna?
Det känns ju rätt segt att behöva ha sladdriga kablar överallt.
En fråga som är lite relaterad. Man får väl heller inte montera fast, säg, en stor förgreningskontakt med överspänningsskydd (för dator etc.) i ex. en vägg, som jag har förstått det?
Om man gör det snyggt borde det ju vara vansinnigt mycket mer elegant än att låta den ligga lite löjligt på golvet.
Vad är orsaken att man inte får det? (om man förutsätter att man sätter den så att stickproppen till den fortfarande går att dra ut lätt)
Ta = 40, Tc = 70.
Men eftersom jag uppenbarligen kan placera det på insidan och det rimligen är mer luftcirkulation på utsidan så kör jag nog på det. Tänkte mer om det fanns någon annan anledning till att man inte skulle få det.
Avseende den andra frågan om jag var otydlig där, det jag har tänkt är alltså en vanlig (köpt) förlängningskabel med "euro"-kontakter i båda ändarna.
Men vanliga "hornbach-kanaler" har man inga verktyg för att öppna.
Och kombinationen ovan, det är ju då alltså bara relativt kraftiga skarvsladdar? Här pratar vi 4W!
En snabb sökning gav inte mycket resultat på tjockare kablage. Euro verkar i huvudsak vara 1mm² eller 0,75mm².
Eftersom jag dessutom hade tänkt att klamra själva anslutningskabeln till trafon så var det bra att du tog upp det. Vad är orsaken till att man inte får klamra såna?
Det känns ju rätt segt att behöva ha sladdriga kablar överallt.
En fråga som är lite relaterad. Man får väl heller inte montera fast, säg, en stor förgreningskontakt med överspänningsskydd (för dator etc.) i ex. en vägg, som jag har förstått det?
Om man gör det snyggt borde det ju vara vansinnigt mycket mer elegant än att låta den ligga lite löjligt på golvet.
Vad är orsaken att man inte får det? (om man förutsätter att man sätter den så att stickproppen till den fortfarande går att dra ut lätt)
Vet inte men kan spekulera. Gissar att "regelverksskaparen/lagstiftaren" inte vill uppmuntra till "halvfasta" installationer av typen skarvdosa på skarvdosa på skarvdosa.... Förhoppningen är nog att genom att formellt förbjuda den typen av "konstruktioner", "tvinga" fram korrekta fasta installationer som naturligtvis alltid görs av elektriker "under" behörighet... :blushing:Niklas_x skrev:Det känns ju rätt segt att behöva ha sladdriga kablar överallt.
Grundproblemet är väl att även med "modernt" antal vägguttag så har man inte i närheten av det antal väggutag som behövs idag. De flesta har väl tyvärr en del rejäla råttbon i samband med exempelvis datorer eller musikanläggningar. Själv satte jag exempelvis sex dubbeluttag under köksskåpen i ett rätt litet kök. Det räcker fortfarande men är absolut inte för många.
Ja ok, det kan jag ju köpa.
I princip borde ju då en elektriker kunna få göra en bedömning typ: "här ville du ha 8 apparater inkopplade med överspänningsskydd och enkelt kunna dra ur allihop när du är på semester, inget kommer att skarvas på efter, och med tanke på effekten så är det ok med detta clasohlson-grenuttag, så därför skruvar jag fast det i väggen".
Medan en icke-elektriker inte skulle få göra motsvarande bedömning?
Men förresten, det med klamrad lampsladd: (antar att det är samma regel för kanaler?)
Vad är orsaken där? Att man inte ska behöva använda verktyg för att ta bort det? Och varför i så fall?
Skulle man få lov att typ tejpa fast något istället?
I princip borde ju då en elektriker kunna få göra en bedömning typ: "här ville du ha 8 apparater inkopplade med överspänningsskydd och enkelt kunna dra ur allihop när du är på semester, inget kommer att skarvas på efter, och med tanke på effekten så är det ok med detta clasohlson-grenuttag, så därför skruvar jag fast det i väggen".
Medan en icke-elektriker inte skulle få göra motsvarande bedömning?
Men förresten, det med klamrad lampsladd: (antar att det är samma regel för kanaler?)
Vad är orsaken där? Att man inte ska behöva använda verktyg för att ta bort det? Och varför i så fall?
Skulle man få lov att typ tejpa fast något istället?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Tja, varför säljs det 3x5 mm klammer på konsum utan att elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningsförbud? Det är ett område som jag inte tror någon beslutsfattare gärna vill uttala sig inom... Jag har klamrat lampsladd (SKX etc) hemma, och det har nog dom flesta hushåll. I ditt fall är det helt ok. Men det får inte dra iväg allt för mycket med förgreningar och fast monterade uttag etc, därför är nog det officiella svaret nej för fast installation är ju något som ska hålla i +50 år.
Ah, ok. Det är alltså inte regler avsedda för ens egen säkerhet på riktigt samma sätt som andra regler, utan mer; "hade vi sagt att ni fick göra vad ni ville så hade det till slut gått för långt och då hade det kunnat bli farligt".
Klicka här för att svara