30 667 läst ·
13 svar
31k läst
13 svar
Koppla in 3-fas 16A kabel med 4-ledare.
Hej, jag tänkte dra ut 3-fas 16A till min friggebod genom att gräva ner en EKKJ kabel. Jag hittar dock bara kabel med 4-ledare och inte 5-ledare. Ska man koppla på den 4:e ledaren (ej fas) på nollan eller jord? De är separerade i dagsläget pga att det sitter en jordfelsbrytare i centralen. Ute i friggeboden sätter jag en ny central med egen jordfelsbrytare.
Ok, så enligt branschreglerna så måste jag ha minst 6mm2 kabel ifall jag ska sätta in en ny central? Det visste jag inte, bäst att gå på det då. Någon som vet var man kan köpa sådan kabel, eller är det bara elektriker förunnat att inhandla sådan kabel?
Det finns väl inga andra regler på ledare från huvudsäkringar till undercentraler än att de ska tåla huvudsäkringarnas strömstyrka?
Att det däremot är dumt att gräva ner 2.5mm2 anslutet direkt till huvudsäkringarna och då senare bli tvungen att montera extra säkringar om man vill säkra upp huvudsäkringarna från 16A till något större är en annan sak.
Att det däremot är dumt att gräva ner 2.5mm2 anslutet direkt till huvudsäkringarna och då senare bli tvungen att montera extra säkringar om man vill säkra upp huvudsäkringarna från 16A till något större är en annan sak.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
N1XV brukar vara billigare än EKKJ.
Ace-flex eller vad den kabeln heter, är det någon som har använt den? Är den bättre än N1XV?
//Patrik
Ace-flex eller vad den kabeln heter, är det någon som har använt den? Är den bättre än N1XV?
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 848 inlägg
Jag har installerat båda. ACEFLEX är ju betydligt mjukare så den behöver klamras tätare. Lite tunnare, lite lättare och lite mindre böjradie (5D mot 8D) än N1XV som tillsammans med smidigheten gör den lite enklare att installera i trånga utrymmen. Möjligen lite seg ledarisolering? För övrigt är det ju en N1XV fast den heter ES-N1XV-K, fast inte tillverkad efter samma standard så egenskaperna skiljer lite, t.ex bättre brandklass.
Som synes av bilderna så har N1XV en separat fyllnad runt ledarna medan ACEFLEX's mantel också utgör fyllnaden.
ACEFLEX
N1XV
(Båda bilderna från Draka)
Hur uttalas förresten ACEFLEX?
Som synes av bilderna så har N1XV en separat fyllnad runt ledarna medan ACEFLEX's mantel också utgör fyllnaden.
ACEFLEX
N1XV
(Båda bilderna från Draka)Hur uttalas förresten ACEFLEX?
Just ledningen från mätarskåp/huvudsäkringar till först acentral kallas "stigare" och måste vara minst 6 mm2, vid fyrledarsystem ska PEN vara minst 10.yxis skrev:Det finns väl inga andra regler på ledare från huvudsäkringar till undercentraler än att de ska tåla huvudsäkringarnas strömstyrka?
Men, säkra av (16A) och lägg 5*2,5 så kommer man runt både stigaren och Pen>=10...
Klicka här för att svara