32 771 läst ·
42 svar
33k läst
42 svar
säkringsstorlek?
Sida 1 av 3
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Som sagt 3 fas. För kontinnuerlig drift behöver du ca 25A säkringar. Men motorn drar troligen avsevärt mer i starten så att man måste säkra upp. Den beräkningen är jag inte riktigt hemma på. Man kan i någon mån lindra startströmmen med en mjukstartsomkopplare, men det beror ju på vad som skall drivas. Vissa maskiner tycker inte om att gå på för lågt varvtal ens under ett startförlopp.
Jag hopaps du inser att här krävs avsevärt grövre kabeldimensioner än vad man har i vanliga hem.
Jag hopaps du inser att här krävs avsevärt grövre kabeldimensioner än vad man har i vanliga hem.
17 kW kan du ta ut med 25 A trefas och 400 V mellan faserna utan att överskrida säkringarnas märkström, men det är i idealfallet med rent resistiv last som inte fasvrider strömmen och jämn belastning mellan faserna. T.ex. elmaskinen kan ha viss fasvridning så den drar onödigt hög ström i förhållande till effekten den ger.Steffe30 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Om man startar 15 kW motorn först så kan det gå om man inte tar ut 15 kW kontinuerligt och maskinen som motorn driver tar mindre än 15 kW (annars så är motorn underdimensionerad)
Diazed (proppar) tål en hel del överlast.
Protte
Diazed (proppar) tål en hel del överlast.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Jag är ingen hejare på motorer, men brukar inte märkeffekten avse effekten på motoraxeln? Om man då räknar med en blygsam fasvinkel och verkningsgrad på 0.8 vardera så blir strömmen 34A!
15000 / (3*230*0.8*0.8) = 34A
Men det är ju strömmen vid ett effektuttag på 15kW på motoraxeln. Om motorn är överdimensionerad så drar den förhoppningsvis inte så mycket.
Men det är ju strömmen vid ett effektuttag på 15kW på motoraxeln. Om motorn är överdimensionerad så drar den förhoppningsvis inte så mycket.
Det lättaste sättet att räkna ut strömmen på ett trefasobjekt är att ta märkeffekten (som alltid är den elektriska) och dela på 700 (400V * rot(3))
Alltså 15000 / 700 = 21A
Sedan få man ta hänsyn till effektfaktorn, cos fi så 25A skulle jag tippa på
Normalt sett ska inte startströmmen göra att propparna går, om så är fallet kan du sätta 32A säkringar och ställa motorskyddet på 25A. Då kan du trots allt lägga 6mm2 till motorn
Alltså 15000 / 700 = 21A
Sedan få man ta hänsyn till effektfaktorn, cos fi så 25A skulle jag tippa på
Normalt sett ska inte startströmmen göra att propparna går, om så är fallet kan du sätta 32A säkringar och ställa motorskyddet på 25A. Då kan du trots allt lägga 6mm2 till motorn
Det brukar finnas en märkplåt på motorn. Där kan du hitta uppgift om märkström och eventuellt även startström. Vad är det för maskin? Är det en fläkt som drar 15 kW kontinuerligt så är läget sämre än om det är en maskin som går långa stunder på tomgång och då och då belastas.
Erik
Erik
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är så man räknar på motorer, kanske är 0.8-0.8 lite dåligt vid så pass stor motor som 15kW men över 30A vid fullast hamnar man säkert.Bo.Siltberg skrev:Jag är ingen hejare på motorer, men brukar inte märkeffekten avse effekten på motoraxeln? Om man då räknar med en blygsam fasvinkel och verkningsgrad på 0.8 vardera så blir strömmen 34A!
Om det är en realistisk dimensionering på maskinen som gett 15kW motor är det nog optimistiskt med 25A säkring, om det inte är mycket korta toppar med hög last.
En 4-polig (1500 r/m) 15 kW motor ligger på c:a 0,82 i effektfaktor och c:a 0,9 i verkningsgrad = 29,3 A.