Bytte en el central från diaz till dvärgbr. Och stöte på en märklig grupp. En 3-fas grupp updelad på 1-fas laster + en tvåfasgrupp i samma rör. Alltså fem säkringar. 10A Fk 7x1,5mm2
1. Tvättmaskin
2. torktumlare
3. uterum +Golvärmetermostat
4. Golvärme 2-fas
5. Golvärme 2-fas

1fas i golvärme slingan är alltid inkopplad medan en är via Termostaten.
Eftersom golvärmen inte belastar nollan så kan inte nollan överbelastas. Men fem grupper i samma gruppledning känns väl magstarkt.
Eftersom det är en riktig elfirma som gjort det får man anta att de har underlag för (god elsäkerhetsmässig praxis). Men jag kom att undra, övertar jag ansvaret för installationen när jag återinkopplar gruppen i den nya elcentralen. 5polig säkring finns ju inte så det blir ju inte fråga om allpolig säkring.

Redigerat:
Med 5 belastade ledare får jag belastningsförmågan till 10.5 A för FK 1.5 i rör. Det är ett klart regelbrott med 10A diazed som säkring som kräver 13 A. Med 10A dvärgar är det precis på gränsen. Nu kan man säkert reducera detta då golvvärmen är fast inkopplad och därmed har en viss maximal effekt. Även TM/TT kan man med god vilja räkna ned lite med också.

Om jag inte tänker helt fel så måste skyddsjorden där vara minst 3mm2. Om den var klenare så torde det vara fel....

Varför då?? Det finns ingen enskild grupp här som kräver mer än 1.5 mm².

Du kan ju inte ha 5 faser som delar på samma nolla. Då kan det ju komma att gå 20A i nollan om två faser från samma fas belastas max.

Rrrrr skrev:
Du kan ju inte ha 5 faser som delar på samma nolla. Då kan det ju komma att gå 20A i nollan om två faser från samma fas belastas max.
Man får väl hålla tummarna för att två faser från samma fas inte belastas max samtidigt... :rolleyes:

//Patrik

Tre faser delar på samma nolla, fem faser (två grupper) delar på samma skyddsjord. Så långt tror jag allt är ok även om det inte är god praxis.

Bo: Hur får du det till det? Han säger att han har 5st säkringar, samt att han har 7 st 1,5mm² FK. Finns jord med så finns bara en ledare över till nolla hur än jag räknar :rolleyes:

spinout skrev:
Alltså fem säkringar. 10A Fk 7x1,5mm2

Rrrrr, om du läser första inlägget så verkar golvvärmen vara 400 volt och då blir det ingen överlast på nollan.
Nollan ingår bara i trefasen 3x230 V.

Protte

Ok.. Känns ändå ytterst tveksamt :x

400V golvvärme i ett bostadshus har jag då aldrig sett. Spinout: Är du säker att det inte är uppdelat på två st 230V slingor på varsin fas?

Ja, golvvärmen är på 400V och det är en slinga. Jag är också väldigt tveksam till installationen men den är gjord av en elfirma med kvitto. Det finns inget estetiskt tilltalande sätt att ändra om och mata golvärmen med en separat grupp tyvärr.

Ja matningen är 3fas 230v + 2fas 400v + nolla och jord i samma rör. Innan i diazcentralen så var de inlaggda på säkringar lite varstans i centralen. Nu ligger de såklart efter varandra märkta med samma gruppnummer.

Är främst ute efter ansvarsfrihet, borde ju vara så att den förra elfirman håller med installationsansvaret. Är ca. 4år sedan det gjordes.

Kan man inte lägga allt på samma trepoliga säkring och isåfall göra uppdelningen i första dosan så man bara har 5 trådar från centralen, eller är det för hög effekt för det? Kanske med 13A om beräkningarna håller.

Jag tror inte det finns något att anmärka på enligt reglerna.
543.1.4 tillåter gemensam skyddsledare för flera kretsar (där arean inte behöver vara summan av fasledarna utan vald utifrån den grövsta fasledaren). Den ingår ju dessutom i samma "hölje" (rör) som alla andra ledare.
Och belastningsförmågan kan dom har räknar korrekt på. Vi saknar dock uppgifter här på märkeffekter och på vad som är fast installerat, spinout?

Men att knöka in allt detta i samma rör är ju ingen lösning man väljer om man inte är absolut tvungen.

Bo.Siltberg skrev:
Men att knöka in allt detta i samma rör är ju ingen lösning man väljer om man inte är absolut tvungen.
Man är aldrig absolut tvungen att göra så där. Går det inte infällt så får man dra utanpåliggande. Men jag förstår vad du menar.

//Patrik

Kan tänka mig kvinnfolk som hotar med kökskniven när du kommer med en rulle kabel på axeln ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.