Har en gammal spis som behöver bytas ut. Frågan är vilken typ av spis jag behöver köpa om kontakten skall passa. Bifogar en bild. Det skall vara 3-fas i hela lägenheten vad jag förstod.
Om man köper en modern spis är det bara att koppla in den i samma uttag eller behövs det elektriker för att installera en modern spis den då den kontakten jag har eventuellt inte används längre?
Om man köper en modern spis är det bara att koppla in den i samma uttag eller behövs det elektriker för att installera en modern spis den då den kontakten jag har eventuellt inte används längre?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 813 inlägg
Ja, detta är standardkontakten för spisar. Då din stickpropp har ett stift för nollan så kan man anta att du tillhör dom lyckliga som har ett komplett och fullkopplat perilexuttag. Så du kan välja i stort vilken spis som helst, 230 V eller 400 V.
Vad brukar dom ha?
Låter ju positivt..så jag skulle tom kunna ta en 400V tre-fas spis?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 813 inlägg
Javisst.
400v trefasspis med gjuten perilex-sticpropp brukar oftast sakna ett av de runda stiften, det längst upp till vänster om du tittar på stickproppen med "styrpiggen" uppåt.
så en dulik spis klarar alltså av att kopplas till samtliga perilex-uttag, men eftersom en del perilexuttag saknar framdragen nolla, så är det inte säkert att en 230volts TREfasspis kan kopplas in där.
spisen kan ha samma sorts stickpropp, men finns det ingen nolla i uttaget så går spisen sönder.
för att vara helt säker så köper man en spänningsprovare för 100kr på jula, sån där med lampor som visar olika nivåer, typ 50,110,230,400v och testar mellan hålet längst upp till höger i perilexuttaget och dom övriga runda hålen, det ska vara 230v. och mot det platta hålet ska det vara noll volt, och mellan de övriga runda hålen ska det va 400v.
så en dulik spis klarar alltså av att kopplas till samtliga perilex-uttag, men eftersom en del perilexuttag saknar framdragen nolla, så är det inte säkert att en 230volts TREfasspis kan kopplas in där.
spisen kan ha samma sorts stickpropp, men finns det ingen nolla i uttaget så går spisen sönder.
för att vara helt säker så köper man en spänningsprovare för 100kr på jula, sån där med lampor som visar olika nivåer, typ 50,110,230,400v och testar mellan hålet längst upp till höger i perilexuttaget och dom övriga runda hålen, det ska vara 230v. och mot det platta hålet ska det vara noll volt, och mellan de övriga runda hålen ska det va 400v.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Om man mäter med vissa spänningsprovare mot platta hålet = skyddsjord så löser man ut eventuell jordfelsbrytare... Iofs är det bra att testa att jordfelsbrytaren fungerar, men man bör vara medveten om risken med att mäta såhär...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden