I vårt Älvsbyhus från -68 har jag precis noterat vad som verkar vara ett allvarligt fel, i ett av husets jordade uttag.

Mellan ena "hålet" och jordblecket är det 78 volt. Mellan andra "hålet" och jordblecket 153 volt!

Mellan jordbleck och ett vattenburet element, också 78 volt!
Till detta uttag är kyl och frys kopplade, men lyckligtvis finns inget "jordat" inom räckhåll från dessa....

Till saken hör att detta uttag från början inte har varit jordat, utan förmodligen har blivit det just för att försörja kyl/frys. (Kyl/frys är placerade i köket så att närmaste uttag sitter i vardagsrummet, som i övrigt är helt ojordat.)
Felet verkar bara finnas i just detta uttag. I alla andra jordade är det endera noll eller 230 mot jordblecket.

Vad kan orsaka detta? Jag inser att det knappast är en slump att 78+153=231, som jag kan mäta mellan fas-nolla (eller vad det nu är).

Troligen avbrott i skyddsjorden till detta uttag i en dosa eller centralen.

Det låter inte orimligt, men jag förstår inte riktigt hur jag får spänning på jordblecket om det är avbrott?

Om jag drar ur kyl/frys förändras mätresultatet till noll ena vägen och ca 20v andra vägen.

Visst är det som Bo skriver.
Avbrott eller inger skyddsledare till uttaget. Blir ofta halva spänningen på avbruten jord.

Att du fick 78 V mellan jord och ett av hålen och 78 V mellan jord och element tyder på att det ena hålet var nollan.

Jag säger lika som de andra, helt klart avbrott eller oinkopplad skyddsjord.

//Patrik

OK, det borde innebära att mina uppmätta spänningar är inducerade på något vis, och inte kan ge upphov till några dödliga strömmar i alla fall, eller?

Jag får helt enkelt kolla vad som är kopplat till detta uttag.
(Jag har bytt en del uttag i huset, dock inte detta, och färgförvirringen är total! Jorden är ofta röd, vilket den ju var på den tiden, men i minst ett ojordat uttag var dessutom både fas och nolla röda, och jag tror faktiskt att det är "originalledningar"!)

Ja det är ofarligt, förutom risken då med att kylen inte är jordad.

Det är det klassiska fenomenet med kapacitiv koppling mellan ledare som det ramlar in frågor om med jämna mellanrum (varför man kan mäta upp ~80 V med en högohmig multimeter på en tändtråd trots att strömbrytaren är av). Skyddsledaren "hänger i luften" och får då en spänning inducerad ifrån fasledaren som den ligger tätt tillsammans med. Uppenbarligen är kylen en faktor här för hur stor denna överledning blir.

Om du mäter med en riktig spänningsprovare som har en liten belastning inbyggd så kommer du att mäta 0 V.

Dina färger låter ju inte så roliga. Du behöver trippelkolla att du verkligen hittar en skyddsjord om du ska fixa detta uttag. En röd ledare i nån dosa kan t.ex vara en tändtråd som med strömbrytaren avslagen skenbart kan mätas upp till att ha jordkontakt.

Avstörningsfilter i kyl/frysen (ifall den var inkopplad) kan ge läckströmmar tillräckliga för att ge de där spänningarna.

Se upp för de röda ledarna! Förutom galenskapen du stött på där både fas och nolla var röda (!!!) så kan röd enligt reglerna BÅDE vara skyddsjord ELLER tändfas. Om man letar i arkiven här så hittar man trådar om elolyckan där en man dog av ström från en handdukstork. Skyddsjord på torken var kopplad till en gulgrön ledare, som i sin tur var kopplad till en röd ledare, och det visade sig att den röda var tändfas och inte skyddsjord. Med lampan släkt ett par rum bort från badrummet så var inget särskilt farligt, men när den tändes så blev handdukstorken strömförande.

Lita aldrig på att den röda är skyddsjord, speciellt inte ifall du byter ett ojordat mot ett jordat uttag (egentligen behörighetskrävande) och ser en röd kabel passera i uttagets närhet.

Det finns fina och dyra mätinstrument för att mäta upp vad som är skyddsjord på ett seriöst vis.

Den icke rekomenderade fattigmansmetoden är att belasta skyddsjorden, problemet är att ifall skyddsjorden inte fungerar så är det stor risk att man gör delar av huset strömförande medan man mäter...

(Appropå det så skulle kanske en lite seriösare fattigmansmetod att mäta vara att belasta skyddsjorden men med en lågspänningsmojäng. Tänk en 12V halogenspot på t.ex. 50W med tillhörande tung gammeldags trafo, kapa ena ledaren mellan trafo och lampa, anslut en ände till skyddsjord i centralen och använd lämplig skarv för att provansluta den andra änden av den kapade ledaren där man vill prova skyddsjordens funktion... Det värsta som kan hända i det fallet är att nåt blir strömförande med 12V, ofarligt så länge inte nån använder dusch/badkar eller liknande).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.