1 976 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Spisfråga
Jag har letat runt på forumet och blivit lite klokare men inte tillräckligt. Jag ska köpa en begagnad spis till landet (som är en rätt nyinförskaffad stuga från 70-talet). Spisen som står är nog från 70-talet liksom huset och på den har ugnsluckan exploderat, det är en liten spis med tre plattor. Min fråga är vad jag ska tänka på nu när det är dags att byta spis. När jag läst på forumet har jag förstått att spisen har en perilexkontakt, jag vet också att tre proppar a 10A går till spisen och att huvudsäkringen är på 16A. Räcker denna information för att kunna hjälpa mig med råd gällande ny spis? Tanken är att köpet ska ske till helgen då vi kommer ha tillgång till bil... / Lotta
Ibland finns inte nollan framdragen till perilexuttaget. Det skall inte vara så, men ibland är det så i alla fall. Du kan säkert använda en spis som har elementspänning 400 V. Om nollan finns framdragen kan du även använda en spis med elementspänning 230 V. Det senare är mig veterligen vanligare på nya spisar. Om nollan inte finns framdragen är det troligen enkelt för en elektriker att dra fram den. Om du kopplar in en modern spis innehållande elektronik som är avsedd för 230 V och nollan saknas finns det risk att den går sönder.
Erik
Erik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja.
//Patrik
//Patrik
En spis modell äldre går att hålla liv i ganska länge då kokplattorna finns att köpa lösa för en ganska human peng.
Klicka här för att svara