Ola78
Kanske en dum fråga:blushing: Ska snart börja med taket i ett rum och har en massa 28*70 liggande, denna hade jag tänkt att glesa med och sen ska det sättas ett tak som är 10 mm tjock. Detta blir alltså totalt 38 mm, nu är det så att jag har en Elko takdosa liggande som ju är 40 mm. Kommer det synas när man sätter takuttaget att den är 2 mm under eller finns det en viss marginal på takuttagen för detta? Vore skönt om man slapp köpa ny glespanel när man har massa liggande. Tack på förhand.

• Takdosa.jpg
  • Takuttag.jpg
Såga med T80 hålsåg "brickor" av masonit och trä på dosan så har du 1,2 mm marginal åt rätt håll.

Protte

Jag brukar skruva fast takdosan i en bräda som sedan ligger över några brädor/gles. Då kan man lägga under något under brädorna så att dosan kommer jämnsmed och sedan skruva fast hela härligheten.

Edit: Såg nu att det handlade om ett nedreglat tak.

//Patrik

Redigerat:
Mikael_L
Ja kommer uttaget 2 mm ifrån takets yta ser det ju för taskigt ut, du bör nog se till att det stämmer.

Om dosan slutar 2mm in i taket spelar däremot ingen roll.

Regla ner med en t.ex. 45:a först, så blir det dessutom mycket smidigare att dra rör / slang.

Kan du inte klippa bort 2mm i kanten på dosan med sekatören och eller slipa ner plasten lite i botten. Så den blir mindre än 38mmm.

Ola78
jeffan skrev:
Kan du inte klippa bort 2mm i kanten på dosan med sekatören och eller slipa ner plasten lite i botten. Så den blir mindre än 38mmm.
Tanken har slagit mig men frågan är om det finns så mycket gods i dosan att detta är möjligt. Får väl ta och mäta lite men jag är tveksam, känns som att det inte är extremt tjock plast.

Finns det inte så pass att det går att skära av kanten då utan att skruvhålen fördärvas?

Ola78
Rikard Ågren skrev:
Finns det inte så pass att det går att skära av kanten då utan att skruvhålen fördärvas?
Tack Rikard och jeffan, känner mig som en komplett idiot:D Självklart att det går och ta i framkant vid skruvhålen, tog genast fram skjutmåttet och mätte och det var 4 mm ner till skruvhålen. God marginal, bara att börja karva eller har ni något bättre tips hur man löser det på ett bra sätt. Varför tänkte jag inte på det själv *sur på mig själv*

Vass kniv men akta fingrarna

Rasp/fil?

Ola78
Jag kör med mattkniven med ett nytt fräscht blad, det borde funka. Tack återigen, you make my day:D

De enklaste lösningarna är alltid de svåraste att se.

//Patrik

Finns ju takdosor som är 35mm djupa. Varför inte använda rätt dosa direkt istället för att hålla på mixtra sen?

Mikael_L
Ja det står ju i första posten.

Ola78
Rrrrr skrev:
Finns ju takdosor som är 35mm djupa. Varför inte använda rätt dosa direkt istället för att hålla på mixtra sen?
Jag har bara tittat lite löst på de vanliga ställerna efter grundare dosor, typ på Jula, CO, Biltema osv. Har aldrig hittat annat än den dosan jag har men jag såg nu på CO hemsida att de hade 32 mm takdosa. Självklart smidigare att köpa en sån, vet du om det finns förhöjningsring till takdosa också? Tack för tipset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.