Hej.
hur ser reglerna ut...
Om man har för avsikt att bygga om en källarlokal i ett fler familjshus till bostad (tidigare näringsidkare/verksamhet, skomakare)
installationer härstammar säkert från 50-talet.(hus byggt -49)
Visst är det väl krav på att installation i bostaden uppfyller alla dagens regler då det inte bara handlar om renovering...
Ombyggnad till bostad räknas väl i princip som nytt? och då duger det väl inte att bara komplettera.

samt..finns det något riktpris (kr/kvm) för en sådan installation?(mellan tumme och pekfinger..30, 50, 70 100 000)
2 rum &kök, 35 kvm, standars installation utan krav på fabrikat...allt nytt inkl central etc.

//S

Redigerat:
Japp, nåt annat än en helt ny installation vore grovt tjänstefel.

Om man skulle köra på typ eljo trend uttag och brytare, ny hager central och ny kabel skulle jag gissa att det skulle landa någonstans mellan 30-40 tusen. men som sagt, svårt att säga utan att ha tittat på det.

Men mycket mer än så tycker jag är är överpris!

Lycka till/Tim

Jag låg på nästan 45.000 plus moms på en lägenhet (det var flera så per styck) med standard el och storleken var en etta med öppen köskslösning, badrum och sovalkov för 5 år sen så kanske i runda slängar 55-60 på den storlek du snackar om. I det fallet så flyttades ju då också stigare och sånt men det är ju hyggligt omfattande ändå samt att det går ju åt en del timmar i jämförelse med hel nyproduktion. Lite krångligare med rör och dosor osv. Men ta in offerter och jämför priser och ju bättre handlingar du har ju lättare är det för alla att räkna på jobbet.

Simpsson skrev:
Hej.
hur ser reglerna ut...
Om man har för avsikt att bygga om en källarlokal i ett fler familjshus till bostad (tidigare näringsidkare/verksamhet, skomakare)
installationer härstammar säkert från 50-talet.(hus byggt -49)
Visst är det väl krav på att installation i bostaden uppfyller alla dagens regler då det inte bara handlar om renovering...
Ombyggnad till bostad räknas väl i princip som nytt? och då duger det väl inte att bara komplettera.

samt..finns det något riktpris (kr/kvm) för en sådan installation?(mellan tumme och pekfinger..30, 50, 70 100 000)
2 rum &kök, 35 kvm, standars installation utan krav på fabrikat...allt nytt inkl central etc.

//S
Är det formellt ett krav, att installationen utföres enligt dagens regler? Eller räcker det att man får den att uppfylla de krav som gällde i bostäder, år -49, då huset byggdes?

305 skrev:
Är det formellt ett krav, att installationen utföres enligt dagens regler? Eller räcker det att man får den att uppfylla de krav som gällde i bostäder, år -49, då huset byggdes?
En svårighet är ju att hitta regelverket som gällde -49.. ;)

mycke_nu skrev:
En svårighet är ju att hitta regelverket som gällde -49.. ;)
Äh, det är väl inte så svårt.. det är väl bara att göra lite som man själv vill.. :wow::rolleyes:

//Patrik

305 skrev:
Man talar om användningen av lokalen - om den ändras så kan de senaste reglerna krävs, t.ex ombyggnad av bostad till förskola.
Annars får man utvidga ganska mycket, nya grupper, t.o.m utbyte av central, utan att behöva skyddsjorda uttagen.
En ibland förbisedd faktor map ojordade uttag är också om man bygger om med t.ex klinker eller annat ledande material så att man för in ny jordpotential i rummet.

Men egentligen borde detta vara en icke-fråga. Anläggningen skall vara säker, punkt! Och med säker anser man idag bl.a att det skall finnas JFB och jordade uttag, och att anläggningen i övrigt ska vara frisk. En installation från 50-talet skulle jag nog byta.

Jag tycker nog man ska kolla upp det där lite bättre för nu handlar det om att det ska bli bostad som ska hyras ut/säljas om jag förstår saken rätt och då är det nog en massa krav som ska uppfyllas, det är den erfarenheten jag har av det projektet jag var inblandad i. Förutom el så ställs det krav på ljud, att vissa saker är handikapsanpassade, brandceller osv osv.
Just gällande elen skulle jag våga påstå att i det här fallet så ska regler följas så som nyproduktion, inte utbyggnad av anläggning. Men som sagt, det bör kollas upp med folk som har koll på hela paketet om man säger så.

Det borde väl, i vart fall, inte vara fel, att utföra installationen, enligt regelverket för nyproduktion?...

Byter du ut en befintlig armatur i en vägbelysningsstolpe till en ny armatur med ny kabel som inte på något omfattande vis skiljer sig från den gamla så räknas det som ett underhållsarbete och då ska även fortsättningsvis de regler som gällde då elanläggningen utfördes gälla.
Det spelar då ingen roll hur liten area det är på matande pen tex. Man kan inte generellt säga att en anläggning måste hålla dagens standard, det beror på vad som ska göras.

Nja, som sagt, gäller det ombyggnad till bostad från något som inte varit det så tror jag det är mer omfattande regelverk man ska kolla över.

Tackar för era inputs!
Kalkylen får omfatta en rejäl slant för ny el. Inte minst måste elen kompletteras med uttag, brytare, lamputtag, placerade lämpligt (enligt standard) för bostäder, Lite pyssel, lokalen är ett halvt källarplan, så det skall fräsas in i bef. puts/betong väggar. En ny central mer eller mindre känns i samanhanget som det lilla...
En seriös elfirma bör (hoppas man) veta vad som måste och skall fixas för att uppfylla gälande krav.
som sagt...tackar för visat intresse!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.