Byggahus.se

vad kan det kosta att installera undercentral i garage?

1. S
    Medlem Nivå 4
    Undrar om någon här har ungefärlig koll på vad rimligt pris är för följande installation?

Ut till mitt garage går en grov kabel med fyra ledare. I säkringsskåpet sitter i huset 3 st 16 A säkringar till dessa. Den fjärde är jord eller nolla?

Därute finns idag ingenting (jo man har dragit belysning från den ena fasen).

Jag vill ha följande:

-Huvudbrytare
    -Jordfelsbrytare
    -Elmätare (är detta dyrt? såg att kjell.com sålde begagnade med garanti för tusenlappen. Kommer elektrikern bara att vilja installera sina grejor?)
    -Säkringsskåp (är det prisskillnad på porslin och automatsäkringar? Jag vill helst ha porslin)
    Säkringsskåpet ska ha plats för 5 st 3-fas uttag. Ca 10 st 220 uttag och så till några lysrörsarmaturer. Där kommer också att installeras en luft/luft anläggning senare och det ska förstås finnas utrymme för den också.

Obs! I princip ingen kabeldragning!

Eftersom det pågår en renovering därute så vill jag i nuläget bara ha ett 3-fasuttag vid centralen och 4 st 220 uttag vid centralen.

Jag hoppas också att man bara ska kunna koppla på den dragning som redan är gjord för armaturer i taket.

2. A
    Medlem Nivå 6
    Den grova kabeln från huset... Jag förutsätter att den även har en metallskärm i form av koppartrådar? I så fall är det förmodligen en EKKJ, och då är skärmen jord, och fjärde tråden nolla.

Du skriver fem 3-fas uttag och luft/luft anläggning. Låter som att 16A inte kommer räcka till. Vad är det för ledardimension på kabeln från huset?
    Ska maskiner på olika 3-fas uttag kunna användas samtidigt?

3. S
    Medlem Nivå 4
    Jag ska kolla upp kabeln bättre. Återkommer med det.

Installationen är 1947 då huset byggdes, även om garaget/uthuset i sig är äldre.

Det är bara jag som ska vara där, så maskinerna kommer aldrig att gå samtidigt. Det är ca 35 kvm som ska värmas så det behövs ingen stor värmepump.

4. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Ska du ha möjlighet till 3-fas också med 4-ledare, måste kabeln till undercentralen vara minst 10mm2 (åtminstone PEN-ledaren)

5. S
    Medlem Nivå 4
    Ledarna är på 6kvmm och där ligger koppartråd med utöver ledarna, som jord alltså.

Redigerat 26 maj 2011 19:05
  6. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Så det är 4 st innerledare + skärm? I så fall låter det som en EKKJ 4x6+6 (då blir det en 5-ledarmatning = helt ok) men den fanns inte 1947?

Är det en plastkabel (EKKJ)

eller är det bly och papper?

7. S
    Medlem Nivå 4
    Hmm. Ser ut så här. Nu är spisen också kopplad på dessa. Man har väl gjort så eftersom de vad jag kan förstå inte använts i garaget.

8. S
    Medlem Nivå 4
    Den tråden som jag antar är jord har alltså mindre dimension än de andra.

9. S
    Medlem Nivå 4
    Den kraftigaste motorn är på 3,5 kW och startas med Y/D start. Vilket inte ger så hög startbelastning om jag fattat det rätt.

10. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Ja, jordtråden är klenare än de andra och är bara till för att jorda metallmanteln, men den kabeln är ändå dags att skrota och likaså anslutningarna ser ut att behöva en översyn. Dra fram en modern PEX-kabel 5G6 av något slag istället.

11. S
    Medlem Nivå 4
    Vad för slags problem är det med kabeln och anslutningarna? Jag tycker det hela ser mycket rejält ut och gummit/plasten visar inga som helst tecken på torka eller smulighet?

Det här är väl ett så kallat 4-ledarsystem isåfall, efter vad jag kan förstå? Vad jag förstår kan man därefter koppla på ett 5-ledarsystem. Man kan ta ut jord och nolla ur samma kabel genom att koppla på något visst vis har jag förstått det som.

12. A
    Medlem Nivå 6
    Det var många kardelar i den skärmen som var avklippta. Inge bra.
    Är den lilla sockerbiten nere till höger den enda "jordskenan" som finns i den centralen?? Är detta någon slags liten undercentral inne i huset?
    I dagsläget är det alltså draget PEN ut till garaget, utan att det finns någon undercentral i garaget..

Helt klart har du en hel del kablar och annat som bör bytas ut för att få en säker anläggning innan du ger dig på att utöka med en ny undercentral..
    Är det långt att gräva mellan huset och garaget? Eller ligger den befintliga kabeln rent av i ett rör så att den går lätt att byta ut?

• Laddar…
  13. S
    Medlem Nivå 4
    Jag hör fortfarande inget som tydligt pekar på att kabeln i sig skulle vara dålig. Jag håller med om att det ser tråkigt ut med de avklippta trådarna, men det kan ju enkelt lösas med att göra om anslutningen och flytta ner kopplingsdosan 10 cm på väggen.

14. A
    Medlem Nivå 6
    Det är inte textilisolering på en del av trådarna?
    Gummits kvalitet är svårt att bedöma på en bild.
    Någon har varit på med sidavbitare och klippt bort en massa kardelar lite här och där ser det ut som. Så får man inte göra, eftersom det reducerar kabelns ledararea ännu mera.

Sedan är denna 4-ledare på något sätt delad med spisen? Betyder det att din spis är inkopplad direkt mot PEN-ledare? Det är i så fall riktigt illa.
    I säkringsskåpet verkar det vara lite oklar uppdelning mellan PEN, PE och N. Svårt att bedöma exakt från en bild, speciellt när nästan alla trådar har samma färg.

Ja, det är riktigt. Men 4-ledarsystem är i grunden farliga. Därför är kraven på 4-ledarsystem mycket högre idag än vad de har varit. Ett 4-ledarsystem måste i dag bland annat ha minst 10mm2 ledararea på PEN-ledaren, vilket din kabel inte verkar ha. Alltså är det troligtvis förbjudet att sätta en ny undercentral på denna befintliga kabel, även om den skulle vara i perfekt skick.

15. S
    Medlem Nivå 4
    Det är ingen UC, i äldre fastigheter är det inte ovanligt att det ser ut så här. Skåp efter skåp.