7 259 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Vem får dra el?
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej.
Första inlägget här men det lär bli fler.
Ska bygga ett hus och har lite frågor om elen. Det finns kabel framdragen till tomten och nu behöver vi ett byggskåp så vi kan ha bygg-el.
1. Har förstått att en behörig firma måste dig och koppla skåpet samt fylla i en massa papper till kommunen.
2. Skulle en obehörig kunna dra all el/kabel i huset UTAN att det kopplas in? för att koppla elen förmodar jag att bara en med svensk behörighet för göra?
Mvh, Magnus
Ska bygga ett hus och har lite frågor om elen. Det finns kabel framdragen till tomten och nu behöver vi ett byggskåp så vi kan ha bygg-el.
1. Har förstått att en behörig firma måste dig och koppla skåpet samt fylla i en massa papper till kommunen.
2. Skulle en obehörig kunna dra all el/kabel i huset UTAN att det kopplas in? för att koppla elen förmodar jag att bara en med svensk behörighet för göra?
Mvh, Magnus
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Den som ska göra en elinstallation i Sverige ska antingen ha egen behörighet eller vara anställd i samma företag som en behörig, samt självklart ha den kunskap som behövs för att utföra arbetet
1: Ja.MagnusNilsson skrev:Hej.
Mvh, Magnus
2: Nej. En lekman får inte göra någonting med elen. Du får inte ens lägga VP-rör.
Bygg-el kan man om jag förstått saken rätt få inkopplat utan mätare, och då bli schablondebiterad istället. Dyra saker. Bäst och billigast är förmodligen att få upp ditt riktiga mätarskåp redan från början istället.
Vet inte vad du menar med obehörig, misstänker att du ser lite saker ni kan göra själva, men jag rekomenderar starkt att ta kontakt med en el-firma med behörighet och resonera hur ni lägger upp det hela. Det är massor av beslut som skall tas, var skall uttag placeras, brytare, uppbyggnad av grupper m.m. Jag hävdar att chansen att det blir mer fel än rätt med en obehörig.
Har själv varit i den situationen med hjälpsamma bekanta som "kan det här" och efter ha läst en hel del trådar här så inser jag i efterhand att det blev mycket fel, inga allvarliga men inte alls så bra som ett proffs hade gjort det.
Det finns hur många som helst i sin omgivning som påstår att de kan el, och det är svårt att syna dem om man inte har kunskap själv alls.
Har själv varit i den situationen med hjälpsamma bekanta som "kan det här" och efter ha läst en hel del trådar här så inser jag i efterhand att det blev mycket fel, inga allvarliga men inte alls så bra som ett proffs hade gjort det.
Det finns hur många som helst i sin omgivning som påstår att de kan el, och det är svårt att syna dem om man inte har kunskap själv alls.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Men då är ju du en hejare på el nu och kan slå dina bekanta på fingrarna så att de också lär sig hur det ska göras, det är ju bra.pbengtsson skrev:Har själv varit i den situationen med hjälpsamma bekanta som "kan det här" och efter ha läst en hel del trådar här så inser jag i efterhand att det blev mycket fel, inga allvarliga men inte alls så bra som ett proffs hade gjort det.
//Patrik
Välkommen till forumet Magnus!
Precis som andra redan skriver så får du inte dra elen själv om du inte är behörig eller jobbar under någon som har behörighet. Det finns massvis med trådar här på forumet om just detta.
Med anledning av vad du skriver i fråga två tycker jag personligen att det är bra om du läser lite om vad du får och inte får göra. Nyinstallation är ett exempel på något du inte får göra.
Precis som andra redan skriver så får du inte dra elen själv om du inte är behörig eller jobbar under någon som har behörighet. Det finns massvis med trådar här på forumet om just detta.
Med anledning av vad du skriver i fråga två tycker jag personligen att det är bra om du läser lite om vad du får och inte får göra. Nyinstallation är ett exempel på något du inte får göra.
Det brukar inte vara något problem om du gräver och lägger tomrör från din tomtgräns så länge det görs på rätt sätt, invändigt släta rör (gula) i rätt dimension förlagda på rätt djup och med rätt fyllnadsmassor. Vid längre dragning ev. draggrop. Sen kommer nätägare och drar kabel efter att behörig elektriker gett klartecken. Nätägare kan vara Eon eller kommunen beroende på var du bor. Finns även mindre nätägare i Skåne till exempel Brittedal så kolla vem det är.
Med behörig installatör menas en firma som har en anställd med allmän behörighet vilket alla elfirmor har (nästan).
Med behörig installatör menas en firma som har en anställd med allmän behörighet vilket alla elfirmor har (nästan).
Redigerat:
Om det vore så lätt, men jag har tyvärr ingen talan, även då trappkopplingar görs med 6 tåtar, jag är bara junior. Jösses vad disskussioner det varit, inte ens elmontören som kunde det gick helskinnad, han var ju "pöjk" till någon som tydligen var en klåpare inom något helt annat område.Patrik_Hed skrev:
El i hus är inte plus och minus som i likström så det blir lätt fel då växelström är det som gäller.
Men grymt imponerad och tacksam av er elkunniga som tålmodigt svarat på allt från himmel och jord det har gett mig en helt annan respekt för el annat än stötar.
Lite OT, sorry.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det kan väl ändå inte vara olagligt att dra el kablar så länge man inte kopplar det till centralen.
Så länge det inte är spänningsatt är det väl rimligen inte en el anläggning utan bara lite sladdar som inte fyller någon funktion.
Men drar man själv så får man i vilket all som helst problem hur rätt och bra det än är med att få någon elektriker att koppla in det och godkäna det.
Dom elektrikerna som ens tar i något hemma pull är lätt räknade om det ens finns någon.
Så det bästa är att låta en elektriker göra jobbet och fråga om du kan göra något själv tex förbereda med rör och borra hål i väggar eller liknade.
En jag känner har hemma pullat med elen och dragit nya kablar och nu skulle det snyggas till och el centralen skulle flyttas och ingen elektriker har velat ta i det utan att riva allt och börja om från början till en kostnad av 78 000kr för ca 80 kvm.
Den relativt höga kostnaden beror på just hemma pullet som måste rensas bort istället för att bara byta lite kablar och flytta el centralen.
Så gör inget själv om elektrikern inte utryckligen sagt det är ok
Så länge det inte är spänningsatt är det väl rimligen inte en el anläggning utan bara lite sladdar som inte fyller någon funktion.
Men drar man själv så får man i vilket all som helst problem hur rätt och bra det än är med att få någon elektriker att koppla in det och godkäna det.
Dom elektrikerna som ens tar i något hemma pull är lätt räknade om det ens finns någon.
Så det bästa är att låta en elektriker göra jobbet och fråga om du kan göra något själv tex förbereda med rör och borra hål i väggar eller liknade.
En jag känner har hemma pullat med elen och dragit nya kablar och nu skulle det snyggas till och el centralen skulle flyttas och ingen elektriker har velat ta i det utan att riva allt och börja om från början till en kostnad av 78 000kr för ca 80 kvm.
Den relativt höga kostnaden beror på just hemma pullet som måste rensas bort istället för att bara byta lite kablar och flytta el centralen.
Så gör inget själv om elektrikern inte utryckligen sagt det är ok
Redigerat:
Jag tycker du har mycket rätt i det du skriver, men just detta är faktiskt omgärdat av rent löjliga regler:Göran.W skrev:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...lvvarmekabel---Hur-ska-elinstallatoren-agera/
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Forlaggning-av-jordkabel1/
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/Lat-ratt-person-gora-elinstallationerna/
I lagtexten hittar man inte något renodlat stöd för elsäk's tolkning, men då det är elsäkerhetsverket som är bemyndigat av riksdagen att utfärda föreskrifter utifrån lagtexten och är officiell uttolkare av lagkraven så måste väl deras åsikt ha en viss vikt.
Det är dock inte säkert att elsäk's tolkning skulle hålla i ett åtal när det väl manglats genom rättssystemet. Men det är inte provat i domstol än så länge.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, så vida din bekant inte är en ren talang och klamrat kulo väldigt proffsigt, så såg det förmodligen ut som kattpiss och kattskit i en blandpåse så då är man ju fullt förstående till att elektrikerna inte ville ta i det.Göran.W skrev:En jag känner har hemma pullat med elen och dragit nya kablar och nu skulle det snyggas till och el centralen skulle flyttas och ingen elektriker har velat ta i det utan att riva allt och börja om från början till en kostnad av 78 000kr för ca 80 kvm.
//Patrik
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Där var väl alla fel men kan tänka sig och lite till.
Delvis fel sorts kabel.
Saknade märkning om var dom gick.
För korta kablar så där fanns inte kabel nog till att koppla det skarv fritt till den nya centralen.
Löst liggande kablar eller för glest mellan klamringen.
Socker bits skarvar.
Detta är vad man ser genom en snabb titt hur det ser ut i dosorna vill jag inte ens tänka på.
Nu har han ju dessutom rivit allt det gamla så det går åt dels tid för att riva hemma pullet och extra tid till att dra allt nytt från början istället för att använda det av det gamla som var ok.
Så han har lagt tid på hemma pull som kostat pengar och dessutom kostar pengar för att riva igen.
Det finns inte elektriker som gått lång och dyr utbildning utan anledning.
Delvis fel sorts kabel.
Saknade märkning om var dom gick.
För korta kablar så där fanns inte kabel nog till att koppla det skarv fritt till den nya centralen.
Löst liggande kablar eller för glest mellan klamringen.
Socker bits skarvar.
Detta är vad man ser genom en snabb titt hur det ser ut i dosorna vill jag inte ens tänka på.
Nu har han ju dessutom rivit allt det gamla så det går åt dels tid för att riva hemma pullet och extra tid till att dra allt nytt från början istället för att använda det av det gamla som var ok.
Så han har lagt tid på hemma pull som kostat pengar och dessutom kostar pengar för att riva igen.
Det finns inte elektriker som gått lång och dyr utbildning utan anledning.
Jag läser inläggen och tänker: är det bara min språkliga bakgrund som gör att jag reagerar, eller är det fler som tycker likadant?
När man fixar och donar med sådant som man inte är proffs på, då pular man, ex.vis pular med elen. Ibland kanske man pullar, men det är något helt annat.
När man fixar och donar med sådant som man inte är proffs på, då pular man, ex.vis pular med elen. Ibland kanske man pullar, men det är något helt annat.
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Jo det är faktiskt olagligt att dra elrör, kablar etc. Om du inte är behörig (eller arbetar som anställd under en behörig elektriker).Göran.W skrev: