Byggahus.se
sven_snickare skrev:
Ja, vi skrev visst samtidigt. En regel är ju en regel, ok. Men om man bortser från det, inte för att jag tänker bryta mot lagen, utan för att jag vill förstå. Förstår du vad jag menar? Jag kommer alltså fortfarande vara kvar i "4-ledarträsket". Hur mycket hjälper det egentligen?
4-ledare kan du inte ha på andra ställen än där du har 3-fas matning.
Ingen av dina enfas-prylar inne i huset har 4-ledarsystem.
Det är alltså egentligen bara i din elcentral i huset, och vid elmätaren som du har 4-ledarsystem idag.

Henke O skrev:
Får man montera upp nya diazed centraler idag? Finns det ens kvar på marknaden? Eller tänker du dig en norm central me diazed säkringar?
Det får man och det finns.

ampz skrev:
4-ledare kan du inte ha på andra ställen än där du har 3-fas matning.
Ingen av dina enfas-prylar inne i huset har 4-ledarsystem.
Det är alltså egentligen bara i din elcentral i huset, och vid elmätaren som du har 4-ledarsystem idag.
okej! så det är inte "hela" installationen som blir farlig i garaget heller då? utan bara motoruttagen? eller fattar jag fel igen?

Jag tolkar svaren som att det finns två problem här.

Dels är 4-ledarsystem i sig sämre än 5-ledarsystem.

Det andra problemet är att det helt enkelt inte är ok att använda min 6 kvmm kabel till den tänkta installationen eftersom PEN måste vara 10 kvmm.

Henke O skrev:
Får man montera upp nya diazed centraler idag? Finns det ens kvar på marknaden? Eller tänker du dig en norm central me diazed säkringar?
Många industrier vill ha diazedcentraler för att bland annat slippa byta ut utslitna automatsäkringar.

sa3afc skrev:
Många industrier vill ha diazedcentraler för att bland annat slippa byta ut utslitna automatsäkringar.
Jo det visste jag egentligen:blushing: Men får man motera sådana hos privatpersoner? Jag har nämligen hört att det ej är tillåtet. Kan va chefen som inte vill att vi monterar sådana:D

sven_snickare skrev:
okej! så det är inte "hela" installationen som blir farlig i garaget heller då? utan bara motoruttagen? eller fattar jag fel igen?
Nej, hela anläggningen i garaget blir farlig om PEN-ledaren blir skadad.

sven_snickare skrev:

Det andra problemet är att det helt enkelt inte är ok att använda min 6 kvmm kabel till den tänkta installationen eftersom PEN måste vara 10 kvmm.
Det enda stora problemet är ledararean på kabeln. 4-ledare är ok att använda om det görs enligt gällande regler. I praktiken används dock inte mycket 4-ledare efter mätarskåpet i nya installationer.

Mikael_L
sven_snickare skrev:

3 problem, de två du nämner här samt att kabeln är av dålig typ och gammal och troligen rutten någonstans i alla fall.
Den har överlevt sin ekonomiska livslängd nu.

Personligen skulle jag inte tvekat på att byta kabeln den relativt korta sträckan det gäller.
Jag skulle valt N1XV 5g6, som man hittar för runt 60:- /meter på bl.a. elbutik.se

Du är antagligen bara i början av utbytet av all el i huset nu, som det ser ut.
Annars ser vi ditt hus snart som en siffra i statistiken. :)

okej, då måste jag väl gräva då... ;-) jag tackar för alla goda råd och speciellt ampz tålamod!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.