10 142 läst · 54 svar
10k läst
54 svar
vad kan det kosta att installera undercentral i garage?
4-ledare kan du inte ha på andra ställen än där du har 3-fas matning.sven_snickare skrev:
Ingen av dina enfas-prylar inne i huset har 4-ledarsystem.
Det är alltså egentligen bara i din elcentral i huset, och vid elmätaren som du har 4-ledarsystem idag.
okej! så det är inte "hela" installationen som blir farlig i garaget heller då? utan bara motoruttagen? eller fattar jag fel igen?ampz skrev:
Jag tolkar svaren som att det finns två problem här.
Dels är 4-ledarsystem i sig sämre än 5-ledarsystem.
Det andra problemet är att det helt enkelt inte är ok att använda min 6 kvmm kabel till den tänkta installationen eftersom PEN måste vara 10 kvmm.
Dels är 4-ledarsystem i sig sämre än 5-ledarsystem.
Det andra problemet är att det helt enkelt inte är ok att använda min 6 kvmm kabel till den tänkta installationen eftersom PEN måste vara 10 kvmm.
Det enda stora problemet är ledararean på kabeln. 4-ledare är ok att använda om det görs enligt gällande regler. I praktiken används dock inte mycket 4-ledare efter mätarskåpet i nya installationer.sven_snickare skrev:
3 problem, de två du nämner här samt att kabeln är av dålig typ och gammal och troligen rutten någonstans i alla fall.sven_snickare skrev:
Den har överlevt sin ekonomiska livslängd nu.
Personligen skulle jag inte tvekat på att byta kabeln den relativt korta sträckan det gäller.
Jag skulle valt N1XV 5g6, som man hittar för runt 60:- /meter på bl.a. elbutik.se
Du är antagligen bara i början av utbytet av all el i huset nu, som det ser ut.
Annars ser vi ditt hus snart som en siffra i statistiken.
okej, då måste jag väl gräva då... ;-) jag tackar för alla goda råd och speciellt ampz tålamod!
Liknande trådar
-
Vet någon på ett ungefär vad det kostar att sätta våtrumsmatta i ett badrum?
Badrum -
Vad kostar det att spränga?
Artikelkommentarer -
Hur mycket bör det kosta för en skorstensfejarmästare att utreda priset på insättning av kamin?
Ved, Pellets, Flis -
Vad kostar det att byta fasad och tilläggsisolera?
Artikelkommentarer -
Vad kostar det att dränera?
Artikelkommentarer