Hej.

Vi installerade ett badrumsskåp där vi bodde, skåpet hade ett eluttag inne i skåpet och det stod 250V på "dosan" som satt.
Elektrikern installerade skåpet via en kopplingsdosa(standard vit) på ovansidan, alltså var han aldrig på själva skåpet utan endast kabeln som kom ut ur baksidan.
Nu, 1½år efter, så ringer de som köpt vår bostad, och vill få tag på elektrikern som gjort arbetet, då tydligen skall uttaget brunnit. Först blev jag "Nämen oj, hur gick det för er, hann ni släcka o så?" O det var ju ingen fara. Med mitt tekniska intresse så frågade jag vad de kopplat in o då kommer det fram att de kopplat in dammsugaren.... I detta skede tänkte jag berätta en liten historia om Mr. Watt o Ampere vs. smala kablar men höll mig. Nu vill de få tag på elektrikern för att reklamera jobbet, något som känns absurt, då detta inte ligger i installationen utan i handhavandefel. Trodde det var sunt förnuft att undvika el-produkter till det yttersta i badrum, o så kopplar de in dammsugaren.

Vad säger ni? 250V-lapp på uttaget, berättigar det till att vilken elektrisk maskin som helst får kopplas in? Ingen jordfelsbrytare kopplades in heller.
Är detta ett jobb för elektrikern eller ska de vända sig till skåp-tillverkaren, eller bara lägga svansen mellan bena o skämmas?

Tack!

Men det är väl klart att man ska kunna koppla in vilken vanlig konsumentprodukt som helst i vilket standard-250V-uttag som helst, så länge det är rätt med jordat/ojordat!

Kräver maskinen för hög effekt ska säkringar lösa ut, det ska inte börja brinna. Det tycker jag är sunt förnuft.

Uttag slits varje gång man ansluter eller drar ur stickproppen. Även om vissa uttag håller väldigt länge (t.o.m. byggnadens hela livslängd ibland), håller inga uttag för evigt, utan de byts ut när de är utnötta, så det är väl inte så uppseendeväckande att ett uttag ger upp.
Däremot låter det ju mystiskt att det inte är någon jordfelsbrytare eftersom det måste finnas när man har uttag i badrum. Kanske är uttaget felaktigt inkopplat? Det kanske inte ens har rätt avsäkring?

Det som är tydligt är ju att kablarna varit för tunna för att klara av dammsugaren. Att proppen inte gick, vet jag inte varför, elektrikern bytte styrka på den när han samtidigt installerade tvättmaskin/torktumlare. Det bör ju itne vara samma propp iofs. Skåpet var konstruerat på så vis att på baksidan löper en kabel som man kopplar in via dosa till befintlig kabel. Det var det enda elektrikern gjort, inget mer, inget mindre. Bör de kontakta butiken som sålt skåpet?
Jag står fortf. fast vid att en dammsugare bör man inte koppla in i ett badrumsskåp. Jag slänger ju inte i en Ferrari-motor tillsammans med en Fiat-växellåda.

Men du skriver att det inte finns ngn. jordfelsbrytare. Det är obligatoriskt om man har ett uttag i ett våtrum. Innan jorfesbrytaren fanns så var det totalförbud för uttag i våtrum.

Det undantag som fanns/finns är s.k rakapparatsutag. De har en inbyggd skyddstransformator som gör att det inte kan gå ström mot jord (därmed ofarligt i våtrum). Ett sådant uttag kan bara driva en svag ström, typiskt 100 - 300 milliA. Är det möjligen ett sådant uttag ni hade i skåpet? Det vore då väldigt rimligt att det blir förstört av en dammsugare.

Det verkar märkligt att elektrikern skulle ha gått med på att koppla in ert skåp om det är ett vanligt uttag i skåpet, när ni inte har en jordfelsbrytare. Det är i så fall akut livsfarligt.

OM det är ett rakapparatsuttag så finns det också en märkning om max ström.

Brallan84 skrev:
Jag står fortf. fast vid att en dammsugare bör man inte koppla in i ett badrumsskåp. Jag slänger ju inte i en Ferrari-motor tillsammans med en Fiat-växellåda.
Fasta installationer skall avsäkras så att säkringen löser innan något skadas i installationen. I synnerhet är detta väldigt viktigt för uttag i hem där vem som helst (inklusive t.ex. barn eller onyktra personer som kanske inte alltid tänker sig för) kan plugga in vilken apparat som helst i uttagen. Elinstallationer regleras i lagen eftersom följden kan bli så allvarlig när det är felaktigt utfört, så det går inte att komma undan med att man inte borde ansluta ditten eller datten till uttaget om installationen är felaktigt utförd. Fast det är naturligtvis inte omöjligt att ett korrekt anslutet uttag kan haverera (vilket det förr eller senare gör eftersom det nöts vid användning).

Just det, idén med rakapparatuttag med skyddstransformator är intressant. I sådana fall går det nog inte att skylla på något annat än handhavandefel.

Redigerat:
Jag har hört att det finns badrumsskåp med uttag, där det finns en jorfelsbrytare inbyggd i skåpet. Just för installation i våtrum som inte skyddas av en central jordfelsbrytare. OM det är ett sådant skåp så kan det vara lite trickigt att hitta återställande knappen. Den sitter i en del fall tydligen någonstans ovanpå skåpet och är väldigt diskret.

Jag fundera lite på vad de menar med att uttaget har brunnit. Visst kan trasiga uttag bli synligt brända. Men de jag har varit med om har då haft långvarig hög belastning inkopplad. Man dammsuger ju knappast i badrummet i 4 timmar i sträck.

Även om kablarna i skåpet inte håller 1,5 kvmm (i så fall olagligt) utan kanske är lampsladd på 0,75 kvmm så kommer de inte att brinna upp av en dammsugare. de kan ev. bli så överhettade att isoleringen börjar brytas ned, men även det är en seg process (typ flera år av överbelastning). Såvida det nu inte är riktigt klena trådar, men då pratar vi om telefonkabel eller liknande, det skulle elektrikern aldrig ha kopplat in.

Rubriken "brunnit i eluttag" är inte en beskrivning som säger vad som hänt.
Man måste besiktiga felet, skåpet och installationen för att kunna fastställa vad som hänt och vad som gått fel.

Har det blivit varmgång i uttagets klämmor som omsluter stiften i stickproppen? = materialfel
Har ledningen till uttaget anslutits på ett bristfälligt sätt så att alla småtrådar i ledaren inte fått kontakt? = tillverkningsfel.
Är ledarna i skåpet klenare än 1,5 kvadratmillimeter dvs vad som krävs för ett uttag? = Tillverkningsfel.
Är anslutningen mellan skåpets ledare och kabeln i husets fasta installation ok? Om inte = installationsfel.
Har säkringen/dvärgbrytaren/automatsäkringen rätt märkström? Max 10 A (i vissa fall 13A vid automatsäkring)? Om inte = installatörsfel. Man kan även ha 16 A till uttag men då måste ledningarna vanligen vara 2,5 kvmm. hela vägen från central till uttaget.

Om dammsugaren: Helt ok att använda i badrummet om den inte blir fuktig när man dammsuger.= Användarens ansvar - Hårtorken tar förmodligen minst lika stor ström - troligen mer.
Uttaget är troligen märkt 250V/16A så en fråga kan vara huruvida skåpstillverkaren skrivit något begränsande om 10A i installationsanvisningen pga klenare ledningar i skåpet.
Jordfelsbrytare är ett krav vid 230V-uttag i badrum. Har skåpet uttag måste Installatören försäkra sig om att det finns fungerande jordfelsbrytare med rätta utlösningsvärden avseende ström och tid.-
Jordfelsbrytare är bra och skyddar människor och djur mot elchocker samt egendom mot bränder, men den bryter inte bort elanläggningars alla fel och risker. Den skyddar tex inte mot varmgångar pga för stor säkring, underdimensionerade ledningar, förslitna/oxiderade kontaktdelar och bristfälliga anslutningar.
Installatören är straffansvarig enligt brottsbalken i minst två år och i vissa fall upp till 10 år för felaktiga installationer så det är ju rimligt att han/hon blandas in i detta på något sätt men framförallt måste någon kolla upp alla dessa frågor för att säkerställa att det inte finns kvarstående brister/fel som kan orsaka skada.

Jag vettikatten vad som skall göras. Ägaren påstår att det sitter en klisterlapp med 250V. Installationen har gjorts att kabeln som mynnar ut på baksidan av skåpet, kopplats ihop med en dosa till befintlig ström i väggen(föredetta vägg-badrumslampan)
Skall man vänta ut elektrikern och följa med honom när han får inspektera installationen eller ska man svänga förbi o se hur det brunnit?(Inte på något sätt öppna upp uttaget eller så, mest se o dokumentera installationen, det kanske finns en jordfelsbrytare jag missat. Elektrikern har bytt arbetsinriktning och är inte allt för lätt att få tag o utnyttja på så vis.
Jag försöker inte komma undan på något sätt, jag vet att jag ionte kan stå skyldig för något, det blir elektrikern isf. Jag kan ju inte besikta ett jobb som en utbildad elektriker gjort, blir lite bakvänt.
Brunnit kan ju vara allt från att det luktar bränt till att det slagit lågor, något jag har svårt o tro.

Redigerat:
Du som säljare har inget formellt ansvar för det här oavsett vad som är fel. Det finns visserligen regler i köplagen som påminner om PBL reglerna om dolda fel.

Men att ett eluttag går varmt 1,5 år efter tillträdet är inget som visar på att det överhuvudtaget var fel vid överlåtelsen. Om det nu är det som hänt.

OM det verkligen är klena kablar som brunnit så skulle det rent hypotetiskt kunna vara ett "dolt fel". Men så tunna kablar som det skall till för att de skall brinna har jag väldigt svårt att tro att man använt ens i de allra sämsta import prylarna från Kina.

OM du åker dit och kollar så se om det inte finns en märkning på skåpet om antingen en inbyggd jordfelsbrytare, eller om ev. strömbegränsning från ett rakapparatsuttag, de har ofta (alltid?) en inbyggd säkring. Och akta dig för att göra några utfästelser.

hempularen skrev:
OM du åker dit och kollar så se om det inte finns en märkning på skåpet om antingen en inbyggd jordfelsbrytare, eller om ev. strömbegränsning från ett rakapparatsuttag, de har ofta (alltid?) en inbyggd säkring. Och akta dig för att göra några utfästelser.
Ska skicka ett sms o fråga om det går bra att komma o kolla, inte pilla, inte lova något, bara kolla hur det ser ut. jag har som sagt en elektriker till granne som man kan rådfråga i detta eftersom den elektriker vi använder bytt tjänst och är mindre anträffbar nu, dock ska jag kräva att han kollar på jobbet.

Varför inte ge numret till elektrikern bara? Så behöver du inte ha med det att göra mer...tycker jag verkar det mest lämpliga eftersom det i lagens mening förmodligen inte krävs mer av dig än så.

Nä så sant, med lite eftertanke, så väntar jag ut elektrikern.

Hade numret till elektrikern, har bytt telefon, inget nummer kvar. Fick söka upp kusinen(vår murare) som ska kontakta honom, men blir svårt innan helgen, elektrikerns nya jobb är anledningen(inom militären)kommer hem till helgen. Muraren sa att han ändå bytt nummer så han kan inte få tag på honom via telefon.
Jag får hålla ut...
Tack

I princip så behöver du nog inte göra så mycket mer än ge honom det felaktiga numret.

hempularen skrev:
I princip så behöver du nog inte göra så mycket mer än ge honom det felaktiga numret.
Hehe jo tyvärr säger min moral stopp där, men jag kan hålla med dig om att det inte är mitt jobb att leka detektiv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.