8 920 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
Sjukt hög elförbrukning under byggtid Lb Hus
Det handlar inte om att vara snål angående uttorkning. Det handlar snarare om vilseledning av elkostnad under byggtiden! Framförallt att det skötts dåligt i och med att man utnyttjar "våran" bod även för den andra tomten. Inte förrän jag påpekade detta så kom det på tal att sätta in en kwH mätare. Personligen tycker jag även att man ska kunna "stänga" ner byggboden när man inte är där. Varför ska det stå och dra ström fre-sön om inga byggare är där? Självklart ska de värme/vatten etz när det jobbas!
@Matti_75: Nej det regnade ingenting under stomresningen. Dock så tog det ett tag innan takpannorna kom på med som jag fick det förklarat så var ju huset "tätt" innan dem kom på.
@Matti_75: Nej det regnade ingenting under stomresningen. Dock så tog det ett tag innan takpannorna kom på med som jag fick det förklarat så var ju huset "tätt" innan dem kom på.
Det är fukten som finns i virke, skivor och platta som är "jobbig" att torka ut, det vatten som ev kommer och lägger sig på ytan torkar rätt snabbt. Däremot är det "trögt" att få ut vattnet som finns inne i matr.
Det är ju dumt om innehållet i kyl/frys i byggboden (om det är en sån bod?) blir förstört över helgen för att man vill snåla. Däremot kunde man nog haft nån slags timer som sänker temperaturen när ingen jobbar i boden, men byggbolaget betraktar säkert det som krångel.
Jag antar att i sånadär bodar så går det åt en del 230V-prylar på grund av felkopplingar, så elvärme med 400V-element utan nån elektronik som matas med 230V är nog rätt attraktivt för byggbolagen att ha...
(Om byggbolagen i fråga är involverade i renoveringar också så lär de väl ha "fri" tillgång till begagnade kylskåp att ta av när nån råkat bränna en kyl med 400V...)
Jag antar att i sånadär bodar så går det åt en del 230V-prylar på grund av felkopplingar, så elvärme med 400V-element utan nån elektronik som matas med 230V är nog rätt attraktivt för byggbolagen att ha...
(Om byggbolagen i fråga är involverade i renoveringar också så lär de väl ha "fri" tillgång till begagnade kylskåp att ta av när nån råkat bränna en kyl med 400V...)
Om "er" bod försörjt den andra tomten sedan bygget börjades så skall ni ju inte betala mer än hälften - finns det ingen mätare som visar vad respektive tomt använt så är det bara att dela rätt av. Att uppskatta en elförbrukning i efterhand är mycket svårt om det inte finns dokumenterat vad som varit inkopplat och hur länge. Kan tänka mig att gubbarna inte tänkt särskilt "grönt" när de byggt med den förbrukningen i tanken.
Hur har de kommit fram till just 15.000 kw ? Finns det papper från nätleverantör eller dylikt ?
Hur har de kommit fram till just 15.000 kw ? Finns det papper från nätleverantör eller dylikt ?
Hej, jag och min sambo bygger också ett classic 140 och har inflyttning den 8:e juni nu.. Vi stomreste i slutet på januari och har hittills fått två elräkningar. Sammanlagda byggelen har för oss hittills hamnat på ca 17000 för mellan slutet på dec till sista mars. Vilket innebär att vi har 2.5 månad till som vi ska betala som ej kommit än, och vi antar att det kommer hamna på liknande summor. Och det vi är väldigt upprörda över är att säljaren räknade in 18000 i byggströmsförbrukning i kalkylen... Vi tyckte också att det var väldigt märkligt att ha fönster m.m öppet i 15minus grader som det var då, men som en liten tröst till oss då är ju att vi tyvärr inte är ensamma om detta. Vi har lärt oss att LB:s säljare gör väldiga glädjekalkyler så om någon ser detta innan ni skriver kontrakt med dem så ha det i åtanke.. Hittills ligger vi ca 200.000 över räknad kalkyl (då har jag självklart inte räknat med våra extra tillval)
Redigerat:
Detta pris över kalkylen beror på att man tydligen behövde gräva ut extra och fylla på med mer grus under plattan då det inte var tillräckligt bra material under så ca 1 meter extra grävning blev det och detta hade vi frågat om när vi skrev kalkylen utifall att det skulle behövas men säljaren ansåg att det inte var nödvändigt att lägga extra pengar i kalkyl på grävningen/utfyllnad då han ansåg att de gör det tillräckligt i standard. När vi sen ifrågasätter denna summa så får vi höra att det är vanligt att behöva gräva ut mer när det gäller skogstomt och att säljaren borde informerat om det då han vet om detta. Sen även att inkopplningen av el kommer ligga på 3ggr mer än sälare räknat på då den nätstation vi skulle kopplat in oss på tydligen är full enligt fortum (visst det kanske inte säljaren kan veta men surt ändå)
Nej inte som vi förstått det iaf, men vad vet jag vi kanske har blivit lurade.. Detta var ju då fasen innan vi skrev kontrakt o allt det där som vi gjorde kalkylen som vi sen gick till banken med för att få lån. En beräkning på vad allt kan komma att kosta så man har ett humm och allt som har med själva huset att göra är ju fast men allt runt omkring kan ju variera lite. Som tex för oss då med grunden och elen bl.a. Eller så har man tur och allt hamnar inom ramarna. (eller så var det bara vi som hade otur)
Det är ett otyg med säljare som inte tar till något för "oförutsedda" markarbeten eller liknande trots att en hyfsat erfaren säljare med någorlunda kunskap inser att det som ingår endast räcker om man har en hyfsat plan tomt med perfekta förutsättningar vilket tyvärr sällan är fallet.
En bekant jämförde ett antal tillverkare innan han slutligen valde hustillverkare. En stack ut från mängden och hade avsatt 100 000:- för eventuella extrakostnader för markarbete och hans första reaktion var knepigt nog att han blev irriterad över den extrakostnaden vilket jag förklarade för honom både var sunt och ärligt av säljaren. Det slutade med att han valde den leverantören eftersom de ändå totalt var den mest prisvärda och markarbetena kostade 60 000:- mer än standard men då fick han en grovplanerad tomt, en grusad uppfart och gångar till huset samt en grusad plätt för friggeboden och 40 000:- över enligt kalkylen och han blev riktigt nöjd.
Behöver man ens fundera på hur det hade varit om det istället "oförutsett" dragit iväg 60 000:- istället jämfört med kalkylen. Då hade han förmodligen varit riktigt sur och missnöjd istället så slutsatsen är att jag har väldigt svårt att se att säljare i längden tror att de vinner på att mörka och utelämna kostnader eftersom det bara resulterar i missnöjda kunder. Och det är väl inte helt okänt att missnöjda kunder har en förmåga att vitt och brett berätta om det medans nöjda kunder är rätt och slätt är nöjda utan att göra något större väsen av sig.
En bekant jämförde ett antal tillverkare innan han slutligen valde hustillverkare. En stack ut från mängden och hade avsatt 100 000:- för eventuella extrakostnader för markarbete och hans första reaktion var knepigt nog att han blev irriterad över den extrakostnaden vilket jag förklarade för honom både var sunt och ärligt av säljaren. Det slutade med att han valde den leverantören eftersom de ändå totalt var den mest prisvärda och markarbetena kostade 60 000:- mer än standard men då fick han en grovplanerad tomt, en grusad uppfart och gångar till huset samt en grusad plätt för friggeboden och 40 000:- över enligt kalkylen och han blev riktigt nöjd.
Behöver man ens fundera på hur det hade varit om det istället "oförutsett" dragit iväg 60 000:- istället jämfört med kalkylen. Då hade han förmodligen varit riktigt sur och missnöjd istället så slutsatsen är att jag har väldigt svårt att se att säljare i längden tror att de vinner på att mörka och utelämna kostnader eftersom det bara resulterar i missnöjda kunder. Och det är väl inte helt okänt att missnöjda kunder har en förmåga att vitt och brett berätta om det medans nöjda kunder är rätt och slätt är nöjda utan att göra något större väsen av sig.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hög elförbrukning trots samma förutsättningar...
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hög Elförbrukning Villa
Elförbrukning elpanna vs luftvärmepump, fortfarande hög?
Hög elförbrukning vid start (tvättmaskiner)
Vitvaror -
Hög elförbrukning IVT värmepump
Värmepumpar