8 882 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Söker kopplingsplint för tunna kablar
Har behov av att koppla ihop ett antal "små" svagströmskablar (typ ledarna i en nätverkskabel).
Skulle för det ändamålet behöva ha någon sorts kopplingslist/plint för att få det snyggt och fint. Minst 10-12 kopplingspunkter.
Vanlig sockerbit har lite för stora hål för att det skall bli bra. Det bästa vore om det var snabbkoppling som på typ Helacon-klämmor, men skruv får väl funka.
Har kollat lite på Phoenix Contacts sida, men har svårt att förstå vilka eventuell produkter som skulle kunna passa.
Skulle för det ändamålet behöva ha någon sorts kopplingslist/plint för att få det snyggt och fint. Minst 10-12 kopplingspunkter.
Vanlig sockerbit har lite för stora hål för att det skall bli bra. Det bästa vore om det var snabbkoppling som på typ Helacon-klämmor, men skruv får väl funka.
Har kollat lite på Phoenix Contacts sida, men har svårt att förstå vilka eventuell produkter som skulle kunna passa.
Kika på Elfa (http://www.elfa.se).
För riktigt tunna kablar används oftast klämkopplingar, om du vet vad en "kroneplint" är så vet du vad menar. För lite tjockare finns det små fjäderbelastade varianter och diverse skruvkopplingar. Med några hundra varianter att välja mellan är det svårt att peka ut en specifik! ;-)
För riktigt tunna kablar används oftast klämkopplingar, om du vet vad en "kroneplint" är så vet du vad menar. För lite tjockare finns det små fjäderbelastade varianter och diverse skruvkopplingar. Med några hundra varianter att välja mellan är det svårt att peka ut en specifik! ;-)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om du bättre kan beskriva vad du ska göra för det finns tusentals lösningar.
Permanent trådskarv, 3M ULG connector sk fiskögon
Fördelning av ledare, WAGO 222
Skarvplint en in en ut eller en in tre ut WAGO 260 serien.
Krone kräver massiv tråd (en kardel, typ EK)
Skruv, typ sockerbit + trådhylsor klarar tunna ledare.
Protte
Permanent trådskarv, 3M ULG connector sk fiskögon
Fördelning av ledare, WAGO 222
Skarvplint en in en ut eller en in tre ut WAGO 260 serien.
Krone kräver massiv tråd (en kardel, typ EK)
Skruv, typ sockerbit + trådhylsor klarar tunna ledare.
Protte
Jag skall ha det till att skarva ledningar i anslutning till elcentral (endast svagström), och vill ha lite mer struktur/ordning, alltså en skarvplint. Annars kan man ju köra med fiskögon eller Helacon-kopplingar, men det blir ju lite hejsan-hoppsan med många skarvar.
Det funkar väl med en på DIN-skena, men blir nog enklast med en som kan skruvas fast på någon träskiva.
Edit: Såg nu att en Wago 260-serien nog vore perfekt. Frågan är bara var en vanlig dödlig kan få tag i ett par ca 10-poliga dylika?
Det funkar väl med en på DIN-skena, men blir nog enklast med en som kan skruvas fast på någon träskiva.
Edit: Såg nu att en Wago 260-serien nog vore perfekt. Frågan är bara var en vanlig dödlig kan få tag i ett par ca 10-poliga dylika?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Då rekommenderar jag WAGO 260-301 (som är grå, finns blå, orange, ljus grå och gulgrön också).
+ en eller flera gavlar 260-361.
Lite svåra att få tag på sådär på stört.
http://se.farnell.com/wago/260-301/terminal-block-din-2cond-grey/dp/1283452 har 1283452.
Om du inte behöver så många så kan jag avvara.
Protte
+ en eller flera gavlar 260-361.
Lite svåra att få tag på sådär på stört.
http://se.farnell.com/wago/260-301/terminal-block-din-2cond-grey/dp/1283452 har 1283452.
Om du inte behöver så många så kan jag avvara.
Protte
Klicka här för att svara