3 263 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
LED i kökstak
Hej.
Jag funderar på ledspotlights till mitt nya kökstak. Hur hög ljusstyrka behöver jag?
Taket är 4x6m. Tänker sätta tre rader med spottar. Dvs. 3x5=15st spottar. Spottarna ska vara det enda ljuset i köket (Förutom bänkbelysning och kanske en bordslampa) Jag planerar att sätta vanliga GU10 armaturer. Räcker det med 3x1w?
Behöver man skyddshuv för led-spottar?
Var köper man GU10 spottar billigast?
/Björn
Jag funderar på ledspotlights till mitt nya kökstak. Hur hög ljusstyrka behöver jag?
Taket är 4x6m. Tänker sätta tre rader med spottar. Dvs. 3x5=15st spottar. Spottarna ska vara det enda ljuset i köket (Förutom bänkbelysning och kanske en bordslampa) Jag planerar att sätta vanliga GU10 armaturer. Räcker det med 3x1w?
Behöver man skyddshuv för led-spottar?
Var köper man GU10 spottar billigast?
/Björn
Jag skulle starkt rekommendera evoLED, dom motsvarar en 50W halogen, bra färg, ansluts enkelt med 230V direkt, finns som dimbar eller ej. dimbar använder du någon form av tryckknappsdimmer, typ dimax eller vadsbo och en brytare med fjäder i. garanterad livslängd på 75000 timmar om jag minns rätt.
Tror att 3x1W blir klent, men det beror ju på hur mycket ljus man vill ha... tänk på att när frugan ska städa vill hon ha ordentligt med ljus ;-)
Tror att 3x1W blir klent, men det beror ju på hur mycket ljus man vill ha... tänk på att när frugan ska städa vill hon ha ordentligt med ljus ;-)
För allmänbelysning är 3W led per m² brukligt, men det beror lite på vad för armatur du tänker använda, tillverkaren brukar ha lite mer exakta rekommendationer. Jag skulle skippa GU10 och köra på en riktig LED-installation med konstantströms-armaturer och konvertrar.
Pratar man LED är det i stort bara att glömma Watt.. Lumen är vad du får tänka.
Vad vill du ha för ljus? Kallt eller Varmt?
Köp absolut inte amaturer avsedda för Halogen men med LED. Varför- Jo eftersom LED ger en helt annan ljusbild än vad glödljus gör så förlorar man otroligt mycket ljus genom att välja amaturer som inte är gjorda för LED. Väljer du däremot amaturer som är gjorda för LED får du fantastiska ljusbilder överlag.
För att få lite hum om det, välj inte amaturer som har GU10 Sockel exempelvis.
Sen skall man se upp lite med dimbara LED. Du kan lätt bli besviken när du dimmar ner. detta eftersom även en kraftigt neddimmad LED lyser bra. Du har inte som med glödljus dimmat från 0-100%
Ett tips är att köra en beräkning i DIAlux som är ett gratisprogram. Nästan alla tillverkare har sina produkter klara för detta program vilket gör det enkelt att få en bra bild på hur det kommer bli.
Men jag tror ni blir nöjda om ni hamnar på 300-400 lumen i medel över ytan
Vad vill du ha för ljus? Kallt eller Varmt?
Köp absolut inte amaturer avsedda för Halogen men med LED. Varför- Jo eftersom LED ger en helt annan ljusbild än vad glödljus gör så förlorar man otroligt mycket ljus genom att välja amaturer som inte är gjorda för LED. Väljer du däremot amaturer som är gjorda för LED får du fantastiska ljusbilder överlag.
För att få lite hum om det, välj inte amaturer som har GU10 Sockel exempelvis.
Sen skall man se upp lite med dimbara LED. Du kan lätt bli besviken när du dimmar ner. detta eftersom även en kraftigt neddimmad LED lyser bra. Du har inte som med glödljus dimmat från 0-100%
Ett tips är att köra en beräkning i DIAlux som är ett gratisprogram. Nästan alla tillverkare har sina produkter klara för detta program vilket gör det enkelt att få en bra bild på hur det kommer bli.
Men jag tror ni blir nöjda om ni hamnar på 300-400 lumen i medel över ytan
Ok. Tack för infon. Glömde skriva att jag vill ha det billigt också.. evoLED 15x800=12000:- (Ej intressant)
Finns det ingen som har satt led-spottar i sitt kök helt enkelt som har exempel. Kan tänka mig absolut max 400kr/st. Det ska vara dimmbart. Och varmt ljus. Jag vill inte ha sjukhusbelysning.
Jag vill anvämda em vanlig återfjädrande tryckknapp som dimmer.. (Via någon trafo eller driver)
Finns det ingen som har satt led-spottar i sitt kök helt enkelt som har exempel. Kan tänka mig absolut max 400kr/st. Det ska vara dimmbart. Och varmt ljus. Jag vill inte ha sjukhusbelysning.
Jag vill anvämda em vanlig återfjädrande tryckknapp som dimmer.. (Via någon trafo eller driver)
Har monterat dessa i ett kökstak nyligen, köket är dock inte helt klart än, men provkörde några stycken och de lyser fint. Snabb leverans utan strul också.
120 gr. http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=58&products_id=195
45 gr. http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=58&products_id=280
drivs med:
http://www.hidealite.se/svenska/led/drivdon/7452665-jolly-maxi-dimmerkonv.html
Konvertern köpte jag via min elgrossist, men det finns ett flertal nätbutiker som säljer dom.
120 gr. http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=58&products_id=195
45 gr. http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=58&products_id=280
drivs med:
http://www.hidealite.se/svenska/led/drivdon/7452665-jolly-maxi-dimmerkonv.html
Konvertern köpte jag via min elgrossist, men det finns ett flertal nätbutiker som säljer dom.
Bara en inflik när man tänker priser, vissa armaturer må vara billigare, men kan ta längre tid att installera...
Men gör man det själv så e det väl skitsamma!
Vet att evoLED kostar, men det tar mycket kort tid att installera, man slipper konvertrar, sladdar, bla bla bla.
Men det är kanske viktigare när man har en elektriker på plats som tar 400/tim + moms.
Sånt är värt att tänka på vad man än installerar, tror dock många glömmer det.
Men gör man det själv så e det väl skitsamma!
Vet att evoLED kostar, men det tar mycket kort tid att installera, man slipper konvertrar, sladdar, bla bla bla.
Men det är kanske viktigare när man har en elektriker på plats som tar 400/tim + moms.
Sånt är värt att tänka på vad man än installerar, tror dock många glömmer det.
Dessutom.. ju dyrare ju bättre kvalité och jämnhet på dioderna är vad man kan ha som riktmärke.
Vill minnas att jag hörde någon siffra om att enbart 2 av 500 tillverkade dioder klarade kvalitétskraven gällande rätt Kelvintal i en batch. Gissa såfall vart de övriga 498 st dioderna går till? Till billiga LED-lampor mm
Vill minnas att jag hörde någon siffra om att enbart 2 av 500 tillverkade dioder klarade kvalitétskraven gällande rätt Kelvintal i en batch. Gissa såfall vart de övriga 498 st dioderna går till? Till billiga LED-lampor mm
Klicka här för att svara