Hej! Skriver med anledning att grannen ovanför mig har väldigt hög elförbrukning, trots att han använder lågenergilampor och försöker spara el. Han har en tvårummare med modern glashäll och ugn, samt hyfsad ny kyl/fryls (klass A). Då han är ensamstående så använder han inte särskilt mycket el enligt honom själv, han har en bärbar dator ansluten dygnet runt samt ett adsl modem. 40 tums LCD tv med 0.7w i standby samt 110w max som förbrukning. Trots att han försöker vara sparsam gör han av med mellan 700-800kw per månad ! Elmätaren har elleverantören haft nere och kollat/kalibrerat och även testat med en annan mätare som ger samma förbrukning. Har ni några tips om vad det kan vara som drar så mycket extra ???

Redigerat:
Golvvärme i badrummet?
Enklast är att skaffa en elmätare och börja mäta varje sak som är inkopplad. Då lär man nog snart hitta något som inte stämmer.

NetNut skrev:
Hej! Skriver med anledning att grannen ovanför mig har väldigt hög elförbrukning, trots att han använder lågenergilampor och försöker spara el. Han har en tvårummare med modern glashäll och ugn, samt hyfsad ny kyl/fryls (klass A). Då han är ensamstående så använder han inte särskilt mycket el enligt honom själv, han har en bärbar dator ansluten dygnet runt samt ett adsl modem. 40 tums LCD tv med 0.7w i standby samt 110w max som förbrukning. Trots att han försöker vara sparsam gör han av med mellan 700-800kw per dygn ! Elmätaren har elleverantören haft nere och kollat/kalibrerat och även testat med en annan mätare som ger samma förbrukning. Har ni några tips om vad det kan vara som drar så mycket extra ???
Vad menar du med "700-800kw per dygn"?, menar du 700-800Kwh per dygn så har han räkningar på närmare 30´000:- per månad, och då är det något allvarligt fel, menar du 0,7-0,8Kwh per dygn så betalar han 30:- per månad och ska inte gnälla :)

Ofta kan man knappa på elmätaren så att man kan se hur mycket ström det går momentant. Om det inte går så kan man titta på dioden som blinkar. Ta tid på ett antal blinkningar så går det att se hur mycket det drar. Därefter slår man av / skruvar ur en säkring i taget och ser om det blir någon skillnad. Hittar man en säkring som påverkar förbrukningen mycket så är det dags att leta reda på vad den går till.

Du bör kolla upp dina siffror. Han gör definitivt inte av med 700 - 800 kW. Det är dessutom en effekt och inte en energimängd. Energin mäts i kWh, och det verkar helt orimligt att han skulle göra av med 700 - 800 kWh per dygn.

Erik

Nej, något är fel på siffrorna. OM han förbrukade 700kwh per dygn så skulle lägenheten vara obeboelig (hög temperatur).

För att beräkna den momentana effekt som tas ut vid avläsningstillfället, gör så här:
Lysdioden/pluppen blinkar med en viss frekvens som står angivet på mätaren, typiskt 1000 blink per kWh. Det betyder att om det tar exakt 1 timme för 1000 pulser så drar huset exakt 1 kW (i medel under denna timme).

Räknar man ned det till 10 sekunder så blir det lite mer praktiskt: 3600/1000*10 = 36. Dvs om 10 blink tar 36 sekunder så drar lägenheten 1 kW just då. Tar det 18 s så drar huset 2 KW osv. Så, mät tiden för 10 pulser i sekunder, dividera 36 med denna tid så får du fram din förbrukning för tillfället (med enheten kW):

P (kW) = 3.6 * antal_pulser / tid_för_dessa_pulser(s)

Om förbrukningen just då är oförklarligt hög så är det bara att slå ifrån säkringar, dra ur stickproppar etc för att lokalisera boven.

700-800kw (kWh?) / dygn skulle innebära ett genomsnittligt effektuttag på 30 kW! Skulle som sagt innebära att lägenheten är som en bastu! Är du säker på att siffrorna stämmer? För det krävs åtminstone huvudsäkringar på 50A.

Jag misstänker att det som menas är 700-800w momentan förbrukning, detta blir då 17-19Kwh/dygn, runt 700-750:- per månad i förbrukning, + överföringskostnader och fasta avgifter, borde hamna på runt tusenlappen per månad, det låter relativt mycket för en 2:a, men ändå rätt lätt att komma upp i.

Jag gissar på att det menas 700 till 800kwh per månad.

Såg att TS ändrat i sitt inlägg till "700-800kw per månad"

Det är rätt mycket, vi använder ungefär lika mycket, och då har vi troligtvis lite mer lampor i vårt hus än vad din granne har i sin lägenhet, och två datorer + nätverksutrustning som står igång, och en tv som drar 450w, plus många timmar per månad med maskiner (kompressor, byggsågar, bygglampor) som står igång.

Du skriver "Har ni några tips om vad det kan vara som drar så mycket extra ???", extra mot vad?, mot din förbrukning?
Vad ligger den isåfall på?

Kolla så att lampan i kylen är släckt när dörren är stängd ! Kylen får annars jobba mycket mer och tar därmed mer ström

7-800 kWh per månad i en vanlig lägenhet är väl nästan omöjligt att komma upp i. Inte ens om kyl och frysdörrar står öppna dygnet runt kan man komma i närheten av denna förbrukning. Det är 3 gånger mer än jag har i mina 3 byggnader på sammanlagt ca 250 m2.

När jag bodde själv för många år sedan och lågenergilampor inte existerade hade jag en förbrukning på 1300 kWh på ett år. Ca 1800 kWh när vi var två personer i en trea.

Det måste vara något som drar minst 500 watt konstant som bidrar till den extrema förbrukningen. Golvvärme eller litet elelement någonstans eller möjligen ett jätteakvarium.

Och i detta hyreshus så har ni ingen egen vvb till varje lgh eller övrig värme?

han har inte ett litet hönshus ute på balkongen då?? (kunde inte låta bli)
det kan inte vara så att termostaten på kylen eller frysen är paj? lägg in en termometer i kyl & frys o kolla tempen.
för går kompressorn hela tiden borde man väl kunna komma upp i dom kostnaderna. eller?

fabban skrev:
han har inte ett litet hönshus ute på balkongen då?? (kunde inte låta bli)
det kan inte vara så att termostaten på kylen eller frysen är paj? lägg in en termometer i kyl & frys o kolla tempen.
för går kompressorn hela tiden borde man väl kunna komma upp i dom kostnaderna. eller?
Infrysningsknappen är ett hett tips.. :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.