Önskar tips från er som är duktiga på EL

Jag vill koppla in EL på begangnat Spabad. Tidigare ägaren har glömt var inkommande el kabel satt. Elschema för detta elskåp saknas.

Bild: EL-skåp (litet) till Spa-bad (vissa kablar går till styrbox för belysning, värmare m.m.)
skruvar är lösa på A1 och A2 samt D1 och D2 (antar trådar med fas och nolla gick dit)

A = jordfelsbrytare tror jag, nedre ledningar går till värmare,
B = säkring/brytare
C = säkring/brytare, nedre ledningar går till pump
D = säkring/brytare
E = ? ingen aning ?

Alt 1.
Koppla in el och testa att allt funkar.

Alt 2.
Koppla in pump samt värmare, använda brytarna för av/på samt jordfelsbrytare
Elpump är på 7A
Värmaren är på 5Kw , AC 220 (usch va mycke med 5kw)

Alt 3.
Bara koppla in pump så vattnet går genom filter och renas

(jag har jobbat som elektriker 1½ år på SSAB för länge sen, men inga spabad fanns då ;)

Tacksam för några bra tips....

• el_IMG_0907.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte ut att vara föer den svenska marknaden.

Skall börja med att påpeka att jag är inte behörig elektriker, jag kan ha fel.

Det till vänster ser ut som en 2-polig jordfelsbrytrare, som bryter vid en felström på 50mA, normalt är 30mA. Denna anläggning klarar troligen inte svenska säkerhetskrav. Vore ganska otrevligt om badgästerna får 50mA genom kroppen. Värmaren är ju i direkt kontakt med vatten som människor badar i.

Till höger om detta sitter de 3 st 2-poliga säkringar på 40A, trådarna som går till säkringarna ser aldeles för klena ut för att användas vid så stora strömmar. Längs till höger vet jag inte vad det är, kan vara ett relä. Om nu pumpen är på 7A och ser ut att matas med 1,5 kvmm, varför då säkra den med 40A?

På jordfelsbrytaren sitter det brun tråd på kopplingen som är märkt N (=Neutral, nolla) den blåa som brukar förknippas med nolla sitter i det andra uttaget. Detta spelar troligen ingen roll, men ser inte bra ut, och skapar osäkerhet om hur det är tänkt.

Det längst till höger är nog en kontaktor.

Till höger är en kontaktor (med överspänningskydd?).. ska det va trefasmatning till badet? Bara värmaren ligger ju på över 20A 230V enfas.

Tengen verkar vara Kinesiskt: http://www.chinatengen.com
Apparaten längst till vänster finns dock inte i produktsortimentet, men det ser ut att vara en kombinerat överströmsskydd och JFB.
Men strunt samma, 5 kW, eller 6.7 kW med pumpen vill du inte koppla in på en fas. Går inte badet att bygga om så sälj det till Norge :cool:

Jordfelsbrytaren är väl bara att byta ut mot en 2-polig 30mA

Men inte skulle jag vilja köra drygt 6500W på enfas, du får ju säkra upp till minst 35A om du ska kunna göra något annat samtidigt som att bada alternativt lägga badet ensam på en fas och resten av huset på de andra två

Såvida inte badet kan kopplas trefas?

Tack för alla inlägg.

Jovisst verkar det tokigt över 20A på en fas, många har ju 20A på huvudsäkring.

Det blir nog att koppla bort värmaren, den är tyvärr enfas. (5kw är ju ett skämt för enfas)

Funderingen är var man ska koppla in fas och nolla så man får igång den, kanske säkring D
(strunta i värmaren)

Du har ingen annan bild där man bättre ser vart alla tåtar går?

Tänkte just samma sak, en tydligare översiktsbild skulle inte vara fel.
Ja tycker att det blir mer o mer vanligt med kinesiska saker som ser värre ut än en hemmabyggd pryl gör, och detta är ett bra exempel på en sådan sak.

Ja det kan inte va alltför vanligt med 32A huvudsäkringar hemma. Själv har jag 16A så inga kinesiska/norska spabad för mig.... =)

Med tanke på att det är en kontaktor där så funderar jag på om den ska kopplas in med tre faser som bryter all matning om jordfelsbrytaren löser matningen till kontaktorn.

Mitt spa är på 2x1fas 230v kanske går att lösa om du byter till en 4 polig jfb...?

Redigerat:
Får bli en post till... Ligger i spa:t nu och överskådligheten är inte helt hundra på iphonen...:cool:

20A huvudsäkringar har vi och nästan direktverkande el... 180m2 Det funkar nästan. Men vi satte iof in strömvakt (kommer inte på namnet) till värmepannan...

Vill bara tillägga att ett spa utan värmare är inget spa... Det är ju värmen som är hela grejen...

För ganska länge sedan var det en som frågade här om ett kinesiskt bad. Den hade samma värmeellement i USA versionen som i EU versionen, men märkeffekten var typ 2kw enfas i USA, och 8kw enfas i Europa. Detta framgick av inst. anvisningen som helt simpelt föreskrev 40A säkring i Europa, och 20 i USA.

Men både norge och usa har väl 110 V nät? dvs 110 V fas - nolla, 230 fas-fas. där dom drar 2 fas till VU mm? Det förklarar ju dom udda apparaterna i skåpet. 2 fas säkringar och jfb.

Sen har dom väl 60Hz i Usa?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.