Vad gäller kylskåpet går det annars att kontrollera ifall maten som ligger däri är djupfryst. Inte ens om det går kontinuerligt lär det dra så mycket ström, och går det kontinuerligt blir det för kallt i det.

Erik

Det handlar om ca 600 kWh/mån för mycket. Jag hade främst gissat på att elbolaget hade flyttat en decimal. 80 kWh/mån är fullt rimligt även om det är ganska lågt men betydligt mer realistiskt än 800 kWh.

Avemo ! I kylskåpet ska det inte vara djupfryst. Grannen råkade ut för att plötsligt ha mycket större elförbrukning och då upptäckte han att det var lampan i kylen eller frysen, har glömt vilken, som var orsaken

Toli, det var inte bara du som skrev om kylskåp. Fabban föreslog att termostaten på kylskåpet gått sönder så att det gick kontinuerligt. Om detta vore fallet skulle det bli minusgrader i kylskåpet. Jag har en gång råkat ut för -10 grader i kylen och -38 i frysen. Detta liksom ditt förslag med lampan kan givetvis ge förhöjd förbrukning, men inte med flera hundra kWh.

Erik

Jag skulle börja titta på om det är något allvarlig skumt med elen så han inte ger ström åt någon granne.
Skruva ut mätarsäkringarna och se om det blir svart hos någon granne.

Har funnits liknande trådar här på forumet tidigare, där det visat sig att någon elektriker kopplat fel så att en stackars hyresgäst betalar husets ventilationsfläkt/utomhusbelysning/... Det är inget liknande i det här fallet?

Nog händer det att saker är felkopplat.

I en lägenhet jag bodde i förr så matade en säkring något som definitivt inte fanns i min lägenhet. Med den urskruvad så fungerade alla elektriska prylar precis som de skulle, så den fick vara urskruvad. Och ja, jag bröt mot reglerna och tittade under locket på centralen, det var verkligen en ledning till något anslutet på den säkringen...

yxis skrev:
I en lägenhet jag bodde i förr så matade en säkring något som definitivt inte fanns i min lägenhet.
Det kan inte vara så att det exempelvis var förberett för tvättmaskin och kabeln gick till en dosa i badrummet, eller något liknande? Jag har åtminstone fyra proppar "utan propp men med kabel". Tre för tvättmaskin och en för tumlare. Ja det vill säga dosa för tvätt och tork.

Näe, inte nån tvättmaskinförberedelse, det var svart nolla och vit fas, ingen skyddsjord, FK draget i pansarrör vid nån renovering på 60-talet.

Huset var dessutom ombyggt, i trapphuset fanns på varje våning tre dörrar varav mittendörren var sådär extra imponatorbredd. Från början hade sidodörrarana nog varit entré för tjänstefolket medan mittendörren varit för herrskapet. Senare blev den imponerande mittdörren entré till en pytteliten etta och de normalstora sidodörrarna blev ingångar till normalstora lägenheter. Jag misstänker att den "okända" matningen felaktigt matade nåt i en grannlägenhet...

Så, efter mycket efterforskande och letande bland gamla pansarrör och omgjorda dragningar sedan 1947 då huset byggdes hittade vi till slut felet - grannen försörjde två av grannarna med el, då lägenheterna från början varit ettor och tvåor och vissa blivit ombyggda flera gånger så fanns det felkopplingar både här och där. Upptäcke även att jag råkat försörja halva källaren med belysningsström de åren jag bott där. De två grannar som haft "gratis" el blev först konfunderade, men den ena hade själv undrat lite över sin låga förbrukning. Jag och grannen har varit nere och kollat sista dagarna och framför allt hans förbrukning har dalat betydligt - min ser jag inte så stor skillnad på än (5 datorer + server och diverse nätverk) men det lär väl göra lite framöver, kör uteslutande med lysrör och led's själv. Tack för all hjälp och tips, har på er uppmaning justerat in kyl/frys så de står optimalt vilket också kommer visa sig framöver (hoppas jag).

/Mvh, Göran

Blev det nåt efterspel till detta? Fick grannen nån kompensation till exempel? Det måste ju vara stora summor han betalt helt i onödan.

Just nu håller vi på att kolla upp förbrukningen, den har sjunkit rejält för grannen och även jag har märkt av en liten sänkning. Vi kommer mäta förbrukningen ett bra tag till för att få "rätt" förbrukning, jag som matat källaren kan tänka mig att det tänds mer på vinterhalvåret än på sommaren. Föreningen har redan beslutat att vi kommer bli kompenserade för den högre förbrukningen, de grannar som haft gratis el kommer att få betala sin "reella" förbrukning så snart alla mätningar är färdiga.

Skönt när sånt löser sig. En kompis blev tvungen att flytta på grund av sådant, telefonen var "konstig", visade sig att en granne tjuvkopplat både el och telefon på eget bevåg när det var en gammal tant som bodde i hennes lägenhet, detta gjorde ju att det blev polisanmälan från dåvarande Televerket och "elansvariga" (om det nu var hyresvärden eller elbolaget minns jag inte nu), varvid grannen naturligtvis blev hotfull och otrevlig mot min kompis, fast hon bara felanmält telefonen, och telekillen, som tänkte till när telefonen var tjuvkopplad upptäckte att elen som satt i samma utrymme såg ut att vara konstigt byglad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.