Jag undrar vad det är som gör att Garos 10kA dvärgbrytare ej är kompatibla med 6kA produkterna?
Kan de inte sitta på samma fasskena pga geometriska skillnader eller vad beror det på?

Kan det bli några tråkiga/farliga konsekvenser om man blandar 6 och 10kA dvärgar i en elcentral?
 
6 och 10kA dvärgar brukar ha samma fysiska mått och passa på samma fasskena (kan inte säga säkert vad som gäller just Garo dock)

10kA dvärgar behöver du aldrig i ett normalt bostadshus
 
Garo skriver dock att deras 10kA inte är kompatibla med 6kA serien, jag är nyfiken på varför?
 
Dom är tillverkade enl olika specar av olika lev i olika länder.
10kA är en bättre DB rakt igenom men onödig att sätta i privatbostäder.
 
Ok, men varför kan inte en Garo 10kA sitta bredvid en Garo 6kA på samma fasskena, och om de nu passar rent fysiskt, vad är det som gör att de inte är kompatibla?
 
Det måste nog Garo svara på. Enbart skillnaden i kortslutningsbrytförmågan torde inte motivera att kalla dem inkompatibla. Ev kan övriga egenskaper skilja, men det är i så fall ytterst marginellt.
 
Om de är lika stora är det då snarast ett pappersproblem/byråkrati....friskrivning från tillverkarens sida...
 
Fasskenan sitter inte likadan tror jag det är
 
Gabbe1 skrev:
Jag undrar vad det är som gör att Garos 10kA dvärgbrytare ej är kompatibla med 6kA produkterna?
Kan de inte sitta på samma fasskena pga geometriska skillnader eller vad beror det på?

Kan det bli några tråkiga/farliga konsekvenser om man blandar 6 och 10kA dvärgar i en elcentral?
"kA" torde förkorta kiloampere. Detta är väldigt mycket ström! Hur ser en sådan ut?
 
De ser ut som vanliga dvärgar. Alla jag har sett har klarat kortslutning på minst 6kA
 
Tyvärr minns jag inte skillnaderna på de olika modellerna, men de ska alltså klara att bryta en kortslutning på 6kA respektive 10kA utan att bli farliga efteråt. Kortslutningsströmmen i ett vanligt vägguttag kan vara ungefär 1,5kA så vägguttagsmonterade dimrar och timers ska klara såna strömmar utan att brinna/sprida delar/ha spänningsförande delar utanpå höljet efteråt.

Kortsluter man direkt i skåpet mellan faserna kan nog strömmen bli ett antal kA för ett ögonblick innan brytaren slår ifrån.
När man kollar säkerheten på dem ("S-märker") provar man både med att slå till dem mot en kortsluten krets och genom att ha dem med driftström och sen kortsluta lasten.

Om jag räknar rätt är det 14 år sen jag utsatte GAROs brytare för dylika tester i Ballinasloe.
 
Den är filmen var uppe för ett tag sen och visar vad en dvärg måste klara vid kortslutning

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=-tGHLzEo_LE&sns=em[/ame]
 
Rikard Ågren skrev:
Den är filmen var uppe för ett tag sen och visar vad en dvärg måste klara vid kortslutning
Bra film!
Inte utan att man saknar de där smällarna som blev när man testade billiga fabrikat. Det gav viss tillfredsställelse när man råkade på prylar som inte klarade det man utsatte dem för.
 
Jag fick svar från Garo idag:

"De passar inte bra på samma fasskena.
Elektriskt sett kan man ersätta 6kA med 10Ka, men inte tvärtom."
 
Synd att man inte kunde se fabrikatet på "eldbomben"..troligen en utan släckkammare...eller så bara manipulerad för att se illa ut....

Ang 6/10kA kompatibilitet har väl å 10kA varianten grövre metall i anslutngarna och trycker väl då fasskenan på ett annat sätt än 6kA varianten...(Nån del av en mm eller så) så fasskeneanslutningarna "böjs" mer än önskvärt.

""Elektriskt sett kan man ersätta 6kA med 10Ka, men inte tvärtom."""- Inte om det verkligen behövs en 10kA, men om det är overkill med en 10kA kan man "elektrisk sett" sätta dit en 6kA...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.