- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
305, bara om det i installationsanvisningen står att det är OK om inte ajabaja..
Och där jag satt handdukstorkar av den "billigare" modellen sitter det uttag, eller där det är lite exklusivare dold anslutning.
Och där jag satt handdukstorkar av den "billigare" modellen sitter det uttag, eller där det är lite exklusivare dold anslutning.
Jag tror att det beror på nån kvarleva från den tid då man inte fick ha 230V uttag i badrum. Många har svårt med våtutrymmen och hur man får och bör göra, det är inte lika självklart för dom som under en lång tid sparkat bakut när kunden ville ha ett uttag i badrummet, som för dom som aldrig riktigt förstått varför det inte funkade 
Förstår inte vitsen med att fastansluta.305 skrev:Jo jag stack bara in stickproppen i ett befintligt vägguttag, så då går jag tydligen fri?...
Men: Nästa gång har jag för avsikt att först sätta upp el stängslet och permanent ihopkoppla detta med stängselaggregatet. För att i nästa skede anlita en elektriker som kommer att fastansluta stängselaggregatet...
Blir jag kriminell då da?
Stickpropp är möe smidigare ju!
Kan vara lämpligt att skaffa ett åskskydd med, för dom kan vara lite känsliga för åska, det bästa är att du drar ut sladden vid åska.
Om du har otur att åskan slår ut agregatet så kan det vara bra att kunna koppla loss det enkelt med så man kan skicka det på lagning ( kolla säkringen i agregatet först, för dom kan slås ut), altså är det bra att ha kvar stickproppen så blir det enklare.
Finns digitala strömmätare med, bra att ha om man har långa stängsel, då kan man se om det är fel någonstans, lite sämre ström = tråden ligger på backen.
Sen finns det skylltar att hänga på stängslet med som varnar för ström, sånna skall man egentligen ha lite med jämna mellanrum.
Ett tips till, jorda rejält!! Så får du bättre kräm ute på stängslet.
(ett sista litet tips, pissa INTE på tråden, väldigt obehagligt :O)
Zixten: Lite väl sent komma med rådet angående att pissa inte på tråden. Har råkat ut för det 
TS: Jag har satt upp el-stängsel som omfattar 1ha, med åskskydd, 2,5Joule aggregat (10.000 volt) och 4 jordspett pinnar. Affären nämnde inget om elbehörigheten och denna installation är det inget man kan dö av vid normal beröring av elrepet.
Sov lugnt. Inget polisen knackar på dörren för...
TS: Jag har satt upp el-stängsel som omfattar 1ha, med åskskydd, 2,5Joule aggregat (10.000 volt) och 4 jordspett pinnar. Affären nämnde inget om elbehörigheten och denna installation är det inget man kan dö av vid normal beröring av elrepet.
Sov lugnt. Inget polisen knackar på dörren för...
Dom är inte helt riskfria. Dödsfall har förekommit. Elstängsel regleras dock av en egen standard, SS-EN 60335-2-76. Intressant är att den energi som ett elstängsel får skicka ut, max 5 Joule, är så hög, att om det används i fabriksmiljö måst det vara försett med dubbla skydd mot oavsiktlig beröring.hempularen skrev:
/m
Hittade lite regler
http://www.taurus.mu/aciro/bilddb/o...HiXrImJ5dDs6KII3T4lcaD8b26LYYSHqbd15AtJIKBG58
Om TS har kopplat in det genom att sätta i stickproppen i eluttaget, utan att mixtra med 220volts instalationen kan TS känna sig lugn.
Däremot så kan TS kanske fundera på hur själva stängslet är satt, finns vist mycket regler om det...
Enligt denna artikel
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/elsakerhetsverket-det-verkar-inte-klokt(43072).gm
Så skall stängseltråden sitta 1,7m över marken om man stängslar i Stockholmsområdet för att räknas som "Barnsäkert"
http://www.taurus.mu/aciro/bilddb/o...HiXrImJ5dDs6KII3T4lcaD8b26LYYSHqbd15AtJIKBG58
Om TS har kopplat in det genom att sätta i stickproppen i eluttaget, utan att mixtra med 220volts instalationen kan TS känna sig lugn.
Däremot så kan TS kanske fundera på hur själva stängslet är satt, finns vist mycket regler om det...
Enligt denna artikel
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/elsakerhetsverket-det-verkar-inte-klokt(43072).gm
Så skall stängseltråden sitta 1,7m över marken om man stängslar i Stockholmsområdet för att räknas som "Barnsäkert"
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Vilken tur då att alla djur är högre än 1,7 meter då så det klarar hålla djuren på rätt sida om stängsletZixten skrev:Hittade lite regler
[länk]
Enligt denna artikel
[länk]
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Ämnet drar iväg. Stängt.