Har tänkt dra markkabel N1XV till förråd. Centralen i nuvarande maskinhall finns på insidan av norra väggen. Förrådet på södra sidan 10m från maskinhallen. Vilket av alternativen är ok att göra.

Alt.1. Dra kabeln från central efter insidan av maskinhallens väggar till södra sidan och där gå ut genom väggen och fortsätta från utsida vägg ner i marken.
Alt.2. Som i alt.1 gå efter insida vägg men gå ut genom betongplattan ner i marken. (mer jobb)
Alt.3. Från central rakt upp tvärs över innertak i maskinhallen till andra väggen och ut genom vägg eller betong.
Alt. 4. Gräva ner kabeln runt hela maskinhallen.

Hur brukar man göra, vilka krav på skydd av kabel finns?

Du kan göra vilket du vill egentligen. går du genom en vägg så se till att det finns en genomföring, typ TET om det bara är en enkelplåt. Sen i marken så är det absolut inte fel att gräva ner gul 50mm slang, om man vill ha ner en till kabel eller byta ut den andra i framtiden.

Sedan vad gäller det "elektriska" skydden så finns det en hel del att ta ställning till:

- Förväntad belastning i förrådet?
- Har du tänkt sätta upp en central där?
- Känsliga elektroniska apparater? Då är EKKJ bättre.
- Förimpedans i matande central? (Den går att mäta upp ganska enkelt själv, se http://www.byggahus.se/forum/el/164370-foerimpedans.html#69 )

Ovanstående frågor leder till kabelval, area och nödvändig avsäkring i matande central.

Det är dragningen från maskinhallen jag funderar på, hur grävningen ska planeras. Det övriga överlåter jag åt elektriker.

Kortast möjliga grävning, kabeln utanpå plattan (med kabelskydd). kabeln går att klamra inne i maskinhallen om man går på den normala avsäkringen.

Går det att förlägga kabeln på insidan väggen och smita ut mellan väggbeklädnaden och betongen.

Protte

Minst jobb om den klamras på insidan av väggen, och det går att få ut den via genomföring mellan vägg, platta. Om jag förstått det rätt kommer kabeln inte att avsäkras i maskinhallen utan endast kopplas vidare från den centralen. Det är huvudsäkringarna innan maskinhallen som säkrar kabeln. Får man inte då klamra den inne i hallen?

Jo visst får du det, bara den blir normalt skyddad och inte utsatt för värme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.