Ska sätta några rot-dosor. Hur stor dosfräs ska jag ha?...har 67mm och 76mm....mätte
rot-dosans innerdiameter till runt 70-71mm...?...den ska väl kilas fast?
/
M:D
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
Du ska ha en speciell dosfräs för rotdosor E1614726
 
  • Gilla
Micke.800
  • Laddar…
vad är det för diameter på den?..
/
M
 
Gå in på elektroskandia.se och sök på dosfräs
 
  • Gilla
Robert 75
  • Laddar…
såg ut att vara 74mm....var kan man handla en sådan som privatperson?..är inte det samma mått som en t70? Jag tog upp ett hål med en 76mm och det tyckte jag blev lite väl mkt luft mellan dosa och vägg...
/
M
 
aaa..såg ju att den fräser in själva läppen på dosan med....men vart kan jag som privatperson handla en sådan?
/
M
 
Hos Elektroskandia kan alla handla bara man betala med kort.
 
Nja, den är väl nog 71-72 mm? Men den är dyr och det finns många elektriker som inte ens äger någon utan kör med sin vanliga T70-dosfräs. Den sitter inte fullt lika perfekt som om man använt den tänkta dosfräsen, men det funkar. Ska man bara sätta några rotdosor så anser jag att det är helt klart överkurs att införskaffa sig den speciella dosfräsen för 8-900 kr eller vad den nu kostar.

//Patrik
 
elmont skrev:
Du ska ha en speciell dosfräs för rotdosor E1614726
Hittar inte det där enummret på någon grossist (har kollat Selga, Ahlsell, Elektroskandia och Solar) men förstår vilken dosfräs du menar..

Den är ju helt klart bra! Men jag skulle nog påstå att de allra flesta elektriker använder en helt vanlig dosfräs även för rot-dosor
 
...men har man väl gått över till att använda den speciella dosfräsen, då vill man inte gärna gå tillbaka.

//Patrik
 
Kör ni med vanliga T70=74mm till rotdosor? Har jag missuppfattat något av det eller? för rotdosor är väl bara 68mm???
 
lillePer skrev:
Kör ni med vanliga T70=74mm till rotdosor? Har jag missuppfattat något av det eller? för rotdosor är väl bara 68mm???
Nej, det stämmer. Många kör med T70-fräsen. Det glappar en del, men brukar ändå sitta rätt bra när man skruvat fast den.
Jag kör med den speciella dosfräsen, men tycker som sagt att den är onödig om det bara ska göras några enstaka hål. Jobbar man däremot som elektriker och sätter några rotdosor så tycker jag nog att man borde satsa på att ha en riktig fräs. Den har ju dessutom en fjäder som skjuter iväg gipsbiten när man är klar med hålet.

//Patrik
 
Första gången jag skulle sätta in en rotdosa från hornbach körde jag med t70, tänkte att det måste ju vara samma storlek men dosan ramlade in i väggen...! Ytterdiametern är ju typ 74-75mm iaf på de billiga från hornbach...

Nä köp en vanlig 68mn hålsåg för 70kr så blir det ju perfekt...!
 
Jag kör alltid med T70, har aldrig varit några problem!
Finns en grön rot-dosa med stusar som man viker upp så slangen sitter bättre fast, där får man karva lite i hålet om man använder en T70.
 
Jem och fix har ett paket med dosfräs som kostar kring 400 kr. Jag köpte ett och det fungerar ypperligt. Men se till att det är rätt diameter för den typen av rotdosor du ska använda. Jag köpte på mig ett 20-tal rot-dosor från jem och fix också, och för dem så passar fräsen perfekt.

Nu för tiden säljer hobbyaffärerna det mesta, för något år sedan köpte jag ett hole in one på harald nyborg, fungerar jättebra.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.