Hej jag har hitta en kabel som verkar vara till att använda ute. Den har 3 strådar i höljet Grön,Svart,Brun. Och en koppar tråd i ytter höljet vilken är jord av dessa! och vad gör koppartråden för nytta.

Med dom färgerna verkar det vara en riktigt gammal kabel som ingen skulle råda dig att använda, brun blå och gröngul ska det vara. Extratråden är för att hela ytterhöljet ska anslutas till jord (gröngul).

Det är tydligen en kabel från jula EKKJ-kabel Kabeltyp: 3x2,5+2,5

EKKJ är en helt gångbar kabel, ytterhöljet kan användas som jord. Det låter för mig som den vore avsedd för 3 fas utan nolla. Du borde kunna använda som enfas kabel och använda ena ledaren som nolla.

Observera att det är inte tillåtet att använda ytterhöljet som PEN ledare (kombinerad nolla och skyddsjord) en PEN ledare måste vara 10 kvmm.

OK vilka av kablarna är bäst att använda, ytterhöjet går till jord och de andra!

Om du kollar lite noggrannare är den gröna blå förhoppningsvis. Skärmledaren används som skyddsjord och tejpas/isol.slang gul/grön. Blå=Nolla, Brun=Fas/tändtråd. Svart=tändtråd. Alternativt använd som 3-fas till t.ex. en motor el. liknande som inte behöver nolla.

Kan du länka till den på Julas hemsida??

Från dosan som jag vill koppla imot kommer det en grå,blå och en jordkabel. Jag har en grå,svart,brun och en jord i ytterhöljet.så här ser kabeln ut
403010-jpg.jpg

Nolla skall vara blå så om den gröna verkligen är grön kommer paragrafryttarna skälla om den används som nolla..
Ingen elektriker med yrkesstolthet hade använt grön nolla heller.

vilka färger ska kopplas mot varandra! jag ska koppla en en 220v lyktstolpe

Om du bara har grå svart brun har du valt fel kabel egentligen, för nollan ska vara blå. Men det går att lösa genom att sätta blå tejp eller isolerslang på den grå (förslagsvis) och använda som nolla. Sen är svart lämplig att använda som tändtråd. Brun brukar vara konstant 230V men även den kan användas som tändtråd om man vill i det här fallet. Och som sagts tidigare, skärmen / den oisolerade koppartråden skall tvinnas ihop och användas som skyddsjord.

Köp ny kabel, nollan SKA vara BLÅ i hela sin längd.

OK tack för svaren det fixade sig

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.