yxis skrev:
Faran med detta lär väl vara att "lekman" får byta enfasuttag och strömbrytare, och en "lekman" kan inte lätt se att det här är ett uttag som han/hon inte får byta. Kanske man undantagsvis kan sätta en "får endast bytas/repareras av behörig elektriker"-skylt vid uttaget?
HAHAHAHAH... hehehe.. hahahaha. :D:blushing: Förlåt mig, men det där var roligt.
Skulle någon bry sig om skylten, tror du? :wow:
Är det någon som bryr sig om att de flesta eljobb kräver behörighet i vanliga fall?

//Patrik

yxis skrev:
Men då får man för klen skyddsjordsledare!
Jaså? Det räcker att den har minst samma area som den största fasledaren.

yxis skrev:
Om man absolut vill ha mer än 2k3kW max då det finns 5x1.5mm2-kabel framdraget så skulle jag nog ändå valt ett såntdär fyrvägs vägguttag där de två halvorna elektriskt är helt separata (och vid leverans anslutna till varandra med 1.5mm2 EK). Även om ett sådant uttag inte är godkänt för mer än 250V så är det väl att betrakta som en av de minst farliga lagbrott om man delar uttagshalvorna på varsin fas.
Jag ser inte varför 2 olika faser i ett 4-vägsuttag skulle vara säkrare än i ett 2-vägs.

Men nu har vi drivit långt ifrån ursprungsfrågan. Kopplingsdosa och separata uttag är det som rekommenderas.

Skulle en trefacks kombinationsram på en utanpåliggande trefacksdosa med tre infällda envägsuttag vara godkännt? Det skulle väl isf kräva en dosa med väggar mellan facken som är godkännd för 400 V. Finns det sådana?

Jag har ett nästan identiskt problem/situation liknande det "Tornhill 2" beskriver längre upp i tråden...
Frågan är om min "önskan" nedan är OK eller ej?

En trefas-matning är framdragen till en utanpåliggande dosa (5G2,5-kabel). Varje fas är avsäkrad med en separat 16A dvärg. Från denna dosa vill jag dra tre separata kablar. Respektive kabel ska mata följande:

Kabel 1: två vägguttag, markismotor, div. belysning. Totalt ca 200 W belastning normalt, maximalt ca 2000 W (dammsugare t.ex.).3G1,5-kabel tänkt att användas här. OK att byta till 10A dvärg här.

Kabel 2: Vägguttag för trädgårdsmaskiner (gräsklippare m.m.). Kanske max 2000 W belastning. 3G1,5-kabel tänkt att användas här. OK att byta till 10A dvärg här om det behövs alt. kan kabeln bytas till 3G2,5.

Kabel 3: Vägguttag för biluppställningsplats. Worst-case motorvärmare+kupévärmare ca 3000-3500 W. .5G2,5-kabel tänkt att användas här.

Kan jag dela upp enligt ovan och behålla en nolla tillbaka till centralen (2,5 mm^2 ledare) eller måste det dras separata nollor för respektive fas. Duger en enkel 2,5 mm jord-ledare tillbaka till centralen?

Mycket tacksam för utredning kring denna fråga (som det verkar finnas ganska många svar på...)

/Johan

Gränsfall med denna uppdelning. Rent allmänt finns kravet

430.3: Skyddsanordningar ska vara utförda på sådant sätt, att alla överströmmar som flyter i kretsens ledare bryts innan strömmen orsakar fara pga termiska och mekaniska effekter eller temperaturstegringar som kan förstöra isolering, skarvar, anslutningar eller material som omger ledarna.

Detta torde kunna uppfyllas med dvärgbrytare av olika storlek. Men det finns också ett råd till 432 som säger att skydden ska ha samma karakteristik för att kunna ge ett fullgott skydd. Anledningen är dock oklar för mig när det handlar om flerfasgrupper som enbart matar enskilda enfasförbrukare.

Krav på trepoligt överströmsskydd finns inte i något fall, och det finns heller ingen anledning till det i detta fall.

Hur som helst, en trefasgrupp som är avsäkrad med olika märkströmmar på överströmsskydden känns inte bra eller som god elsäkerhetsteknisk praxis så jag avråder.

Jag ser en alternativ lösning som inte löper någon risk att klandras (:cool:)
Byt dosan mot en minicentral och mata denna med dina 3x16A dvärgar.
I denna central sätter du två 10A och en 16A dvärg för dina tre grupper.

Nu behöver vi nog titta på definitionen på en elcentral också. (Grupp)Central definieras som
Kopplingsutrustning som innehåller olika typer av kopplingsapparater som är sammankopplade med en eller flera utgående elektriska kretsar och som matas från en eller flera inkommande elektriska kretsar, tillsammans med anslutningsklämmor för neutral- och skyddsledare.

Och en kopplingsutrustning definieras som
Kombination av en eller flera säkringar och/eller elkopplare med därtill hörande styr-, mät-, skydds- och reglerutrustning, komplett monterad med all inre elektriska och mekaniska förbindningar och övriga byggnadsdelar, såsom kapslingar och stativ.

Din minicentral skulle alltså kunna bestå av endast dessa tre dvärgar för att få kallas elcentral.
Det finns inget krav på en huvudbrytare i en undercentral så länge som det finns en brytare någonstans tidigare som bryter hela (eller denna del av) huset. Men jag skulle ändå sätta en HB för att det är normalt med en HB i en central.
En JFB åker du också på om det inte finns i matande central. (JFB är dessutom tillåten som HB om den har (last)frånskiljaregenskaper och är låsbar.)

Om det är lämpligt kan du ju sätta tidur i denna central för styrning av motorvärmaruttagen. Denna lösning ger också möjlighet att mata bilarna med två faser för att fördela lasten lite bättre. Kanske en trefasgrupp från minicentralen ;)

Mikael_L
sajjen skrev:
Skulle en trefacks kombinationsram på en utanpåliggande trefacksdosa med tre infällda envägsuttag vara godkännt? Det skulle väl isf kräva en dosa med väggar mellan facken som är godkännd för 400 V. Finns det sådana?
Oj, ja nu fick jag en ny ide att fundera på i tvättstugan.

Vad tror ni om att sätta två apparatdosor ihopkopplade med varandra, sen en tvåfacksram och två st enkeluttag?
Ett för TM ett för TT, matat av två faser från centralen. Eller skulle det vara bättre med två enfasgrupper, dvs 3 ledare i varsitt rör?

Som jag ser det beror det på vad som blir berörbart när ramen tas bort. Nu ser jag inte materielen varje dag, men vill minnas att man på ELKO först måste skruva loss ramen till uttagsbrunnen (för alla uttag) för att sedan kunna ta bort flerfacksramen, för att slutligen kunna lossa bottendelen till det uttag som ska bytas. Därmed blir strömförande delar berörbara på alla uttag(?).

Men finns det en trepolig säkring så tror jag man anser det Ok med olika faser i dessa flerfacksramar.

Har själv funderat på just det, dock med strömbrytare o VU fast från olika grupper, och kommit fram till det att det inte känns riktigt bra.
Möjligtvis med flerpolig dvärg, går ju bort direkt om det är diazedcentral. Dock bör det väl undvikas av anledningen att nån bryter, det blir spänningslöst o sen kanske börjar o "låna" fas från ena dosan o pyssla, o helt plötsligt är det 400V på fel ställe.

Håller med. Man kan lätt tolka dessa flerfacksramar som en enhet och en säkring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.