2 087 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Strömförande pump
Varför blir det så här?
Har en pumpautomat av äldremodell i rejält gjutjärn som jag använder för att fylla pool och spruta ner alla som vill bli blöta. Så fick den regn och en del annat vatten över sig och hela pumpen och alla kranar blev plötsligt strömförande, fick ordentliga kyssar så fort jag försökte stänga vattnet, kittlade tom lite vid enden av slangen.
Nu ligger den med kanske 50m enkel skarvsladd på ett eget uttag med JFB. Varför löste inte JFB ut?
///Johannabacken (som nu vet att hjärtat är friskt)
Har en pumpautomat av äldremodell i rejält gjutjärn som jag använder för att fylla pool och spruta ner alla som vill bli blöta. Så fick den regn och en del annat vatten över sig och hela pumpen och alla kranar blev plötsligt strömförande, fick ordentliga kyssar så fort jag försökte stänga vattnet, kittlade tom lite vid enden av slangen.
Nu ligger den med kanske 50m enkel skarvsladd på ett eget uttag med JFB. Varför löste inte JFB ut?
///Johannabacken (som nu vet att hjärtat är friskt)
JFB har löst ut vid tidigare tillfällen (Då en grilltändaresmälte).
Vad tror ni är boven, JFB, pumpen eller den långa skarvsladden?
Kan det bli så här av fel jordning? Borde inte JFB lösa ut så fort lite ström "kommer på avvägar"?
Vad tror ni är boven, JFB, pumpen eller den långa skarvsladden?
Kan det bli så här av fel jordning? Borde inte JFB lösa ut så fort lite ström "kommer på avvägar"?
Att du fick ordentliga kyssar utan att JFB löste ut är inte så konstigt redan 10 - 15 mA kan göra rejält ont. Troligast har du överledning i skarvsladden. Men för att bli säker på vart felet är är en megger guld värt.
Dessutom verkar det vara avbrott i skyddsjorden någonstans, vilket är nog så allvarligt.
Har mätt mellan jordbläcken och jord ( en urkopplad gjutjärnspump borde väl ge en ok jord?). Nya kablar ger 0 volt. Ena skarvkabeln ca 100 volt och andra kabeln 15 volt.
Så gissningen på överledning i skarvsladdden verkar rätt, särskilt om det är något som kan hända.
Fortfarande lite undrande varför JFB inte löst ut. Med testknappen fungerar den. Finns det något ofarligt sätt att testa JFB på "andra änden" kabeln?
Så gissningen på överledning i skarvsladdden verkar rätt, särskilt om det är något som kan hända.
Fortfarande lite undrande varför JFB inte löst ut. Med testknappen fungerar den. Finns det något ofarligt sätt att testa JFB på "andra änden" kabeln?
Moderator
· Stockholm
· 57 942 inlägg
Som sagt att jfb inte löste ut är troligen inte så konstigt. Men allt tyder på att du saknar skyddsjord i det uttag du kopplat in skarvsladden i. Det är i så fall väldigt allvarligt, använd inte uttaget till något innan du fått det kontrollerat.
Klicka här för att svara