Men om jag kommer ihåg rätt, så är det bara "apparater" som behöver CE-märkas.
Fasta installationer behöver/ska inte CE-märkas.

Därför kan man om man ska hårddra det, "nästan" sälja tvättmaskiner utan CE-märke, bara de saknar stickpropp och ska installeras av en behörig installatör.

Mikael_L
byggarätt skrev:
Som vanligt i eldiskussionerna...
.
.
.
3.forumgudar och elgudar...kontrollerar debatten och snacket om hur behörigheter ska fördelas ..etc..
Japp, så nu förväntar jag mig att du tar bort ditt inlägg eller redigerar så det ser ut som jag vill !!!
:D :D :D ;)

magnu, jag tror nog att din hårddragning blir lite nog så hård. Tyvärr så inverkar knappast stickpropp eller inte stickpropp på om en tvättmaskin är en del av installationen eller en "apparat". Det låter lite som när f**n läser bibeln, Tolka är en sak och att övertolka för att passa ens egna "åsikter" nått helt annat.

Nja,
Jovisst har du rätt,

Jag har sett lysrörsarmatur levererad i delar, lös reaktor etc, som slutmonterades på plats, men det var några år sedan.

Men tänk dig att du gör en industriapparat, med lite prylar monterade på skenorna i en normcentral.
Om elektrikern slutmonterar hela normcentralen behöver den inte CE-märkas, men hur är det om den levereras färdigmonterad, så att man bara ansluter några ledningar till den?

CE-märkning är ett träsk, som jag försöker hålla största möjliga avstånd till i jobbet!

Är den färdigmonterad när den kommer är det tillverkarens ansvar att "apparaten" lever upp till alla "normer", levererar tillverkaren en apparat som färdigställs på plats och det görs enligt tillverkarens anvisningar så är det tillverkaren som har "ansvaret". Bygger/konstruerar däremot tex en elektriker samma "apparat" helt på egen hand är det han eller firman han är anställd på som har ansvaret

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.