5 408 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Eljo U-56 utomhus?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Finns det någon bättre allround-dosa?
Förra bygget tror jag vi satte upp närmare 500 st
Förra bygget tror jag vi satte upp närmare 500 st
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Men skippa plinten för allt i världen
Dessutom måste man ha ett antal med olikt många ingångar eller blidproppar för dom utgångar man ej använder. Bra där man behöver det mekaniska skyddet opraktiskt i dom allra flesta "vanliga" elinstallationerna.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Du blir ganska låst till plinten i lättmetalldosan dessutom
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vet ej, du får fråga tillverkaren 
Frågan ställdes för att jag tänkte hjälpa en vän att ta bort det kvarlämnade byggströmsuttaget och ersätta det med en matning till ett vanligt 230V på väggen samt en matning av 230V till friggeboden. Och då skulle jag ju behövt klämma upp en dosa för avgreningen.
Men väl på plats så ser jag att detta byggströmsuttag inte alls är avsäkrat utan ligger på mätarsäkringarna direkt (20 A till ett 16A CEEE :O). Ingen JFB heller.
Då steg komplexiteten på uppdraget dramatiskt, och jag hade definitivt inte med mig några prylar för detta (och 30 mil bort !) då jag hade förutsatt att det befintliga var ordentligt gjort då han haft en riktig elektriker för allt under byggtiden.
Ja precis, ridå ...
Han får ringa hem en elektriker istället.
Men väl på plats så ser jag att detta byggströmsuttag inte alls är avsäkrat utan ligger på mätarsäkringarna direkt (20 A till ett 16A CEEE :O). Ingen JFB heller.
Då steg komplexiteten på uppdraget dramatiskt, och jag hade definitivt inte med mig några prylar för detta (och 30 mil bort !) då jag hade förutsatt att det befintliga var ordentligt gjort då han haft en riktig elektriker för allt under byggtiden.
Ja precis, ridå ...
Han får ringa hem en elektriker istället.
Klicka här för att svara