I huset som nu byggs så är upplägget med uttag likadant i alla sovrum.
Det är några vägguttag nere strax ovanför golvet runt om i rummen.

Sedan så är det en kronbrytare där den ena tändningen tänder ett lamputtag i taket och den andra tändningen tänder ett lamputtag som sitter ovanför fönstret.

Det jag funderar på nu är hur man ska göra, kommer man verkligen behöva uttaget för lampa ovan fönstret?
Ifall vi sätter lampor i fönstret så kan vi ju lika gärna använda vägguttagen på väggarna kanske?

En annan fråga:
Är det möjligt tror ni att enbart köra en enkel brytare på väggen som tänder/släcker taklampan.
Men att sedan ha kvar uttaget ovanför fönstret och om man vill hänga upp något där så får man ha en lampa med brytare på lampan eller sladden?

Kan några sådana här beslut påverka värdet vid en ev försäljning om några år?
Hur ska man tänka?

Det beror väl på om ni vill ha en hängande fönsterlampa eller ej? Det finns ju lampor man ställer i fönstret och då funkar det ju bra att använda uttaget på väggen.

Allt handlar ju om att det skall bli så lite synlig kabel som möjligt (iaf. i min värld). Om ni beslutar er för att ha ett lamputtag ovanför fönstret skulle jag definitivt rekommendera att koppla den till en brytare.

Att springa runt till alla fönster och leta bakom gardiner, eller sträcka sig upp över fönstret för att tända och släcka låter ganska dumt om man har haft valmöjligheten att koppla det till en brytare.

Om det påverkar värdet på huset? Nja... jag tror inte att den genomsnittlige spekulanten tänker på sådana saker. Det finns viktigare saker att ta in i skallen under de minuter man går runt på visningen.

Däremot kan det kanske bli ett irritationsmoment för er själva?

Vi valde att inte sätta uttag ovanför fönstrena vilket förvånade en del men jag har aldrig ångrat det. Jag tycker inte om kappor och med bara längder finns det inget som döljer uttagen (åtminstone inte i de hyresrätter jag bott i, kanske fnns snyggare lösningar också) Att ha lampor ståendes i fönstren gör dessutom att de är lättare att byta och även ta bort på sommaren när de inte behövs (mindre att dammtorka).

För inte behöva slå på och av massa lampor varje dag har vi kopplat alla till varsin timer så att de slås på ungefär när det blir mörkt och slås av ungefär när vi brukar gå och lägga oss. Jag tycker det är smidigt men visst vore det ännu lättare om alla lampor vore kopplade till en strömbrytare.

Kan du inte be dem att dra kablarna men skippa montaget av uttaget och tapetsera över? Sitter uttaget i smygen skulle du kunna be dem dra fram kabeln men inte borra för uttaget. Personligen tycker jag det vore onödigt att välja bort något som ingår (och som du troligen inte får så stort avdrag för) när du inte vet om det kan komma till användning i framtiden.

Klart du ska ha fönsterlamputtag! Och sedan behöver inte det ena utesluta det andra... du kan ju ha brytare både på fönsterlamputtag och på en av brunnarna i uttaget vid golvet. D.v.s uttag med separat brunntändning.

Jag skulle ha satt två dosor i kombination vid dörren i varje sovrum. Dimmer i den översta för taket och en kronbrytare under där ena vippan tänder lamputtag och den andra tänder uttag nere vid fönstret för stående fönsterlampa.

//Patrik

• Gilla
Ronny Larsson
  • Laddar…
Jag tycker att man minst ska ha nivån på elinstallationer som anges i "svensk standard" och då ska det vara lamputtag över fönstren, dessutom ska man i dom flesta rum ha dubbla dosor för brytare så att man om man vill kan montera dimmer i minst den ena.

Det är mycket lättare att välja att inte använda en grej som finns, än att vilja använda en grej som inte finns Att komplettera med senare är inte så lätt.
Jag hade alla dagar valt att ha uttagen! mycket liten kostnad i ett husbygge!

Hej!

När vi pratar standard vill jag absolut rekommendera att vid dörren då sätta en 3-facksram och ha ett 1vägs vägguttag i den nedersta. Suveränt när man t.ex. ska dammsuga och slipper böja sig ner. Lite off-topic dock.

/S

eviljava skrev:
Det beror väl på om ni vill ha en hängande fönsterlampa eller ej? Det finns ju lampor man ställer i fönstret och då funkar det ju bra att använda uttaget på väggen.
Nja, Förmodligen så kommer vi inte använda uttagen speciellt mkt.
Kanske någon julstjärna några veckor per år ;)

Det är därför det känns lite overkill, men samtidigt, kanske bra att ha till nästa köpare eller om man ändrar vanor om några år.

Patrik_Hed skrev:
Jag skulle ha satt två dosor i kombination vid dörren i varje sovrum. Dimmer i den översta för taket och en kronbrytare under där ena vippan tänder lamputtag och den andra tänder uttag nere vid fönstret för stående fönsterlampa.
Visste inte ens att man kunde köra brytare till vägguttag.
Är det smidigt? Hur mkt merjobb är det för en elektriker?

elmont skrev:
Jag tycker att man minst ska ha nivån på elinstallationer som anges i "svensk standard" och då ska det vara lamputtag över fönstren, dessutom ska man i dom flesta rum ha dubbla dosor för brytare så att man om man vill kan montera dimmer i minst den ena.
Problemet är litegrann att jag inte vet hur mkt som får plats i en brytare.
Är det så att man slänger in en dimmer så får man kanske köpa en större ram och fler brytare så blir det ganska mycket pengar (eftersom jag köper till extra brytare som är av modell svindyra).

En mer konkret fråga.
I en vanlig enfacksram får man enkelt plats med 2st brytare utan dimmring antar jag?

Får man i en vanlig enfacksram plats med 2st brytare varav en är återfjädrande och dimmrad?

Får man i en vanlig enfacksram plats med 2st brytare varav båda är återfjädrande och dimmrad?

1. Lätt som en plätt, en kron
2. Inga problem här heller.
3. Här kan det bli lite ont om plats, men om man har en kopplingsdosa på vägen så kan man lösa detta utan problem.

Det va lättare å dra el för 20 år sedan, då fanns det inte massa avancerade styrgrejer till belysning :D

savio skrev:
Visste inte ens att man kunde köra brytare till vägguttag.
Är det smidigt? Hur mkt merjobb är det för en elektriker?
Till och börja med; 2vägsuttag har två stycken brunnar (de runda hålen). På ett 2vägsuttag med separat brunntändning så har man obruten fas på den ena brunnen och den andra styrd över brytare.

Det är väldigt smidigt. Tänk dig ditt vardagsrum där du har 4 st (?) fönster med fönsterlampor ståendes på samtliga fönsterbrädor. I stället för att luta sig över soffa, springa mellan stolar osv osv för att släcka resp. tända alla lampor så tänder man vid ett knapptryck direkt vid dörren som med den övriga belysningen.
I hus med snetak och rum med låg takhöjd så kan det vara ett alternativ istället för att ha en taklampa som är lite i vägen.

Om elektrikern gör det från början är det inte så himla mycket extrajobb. Drar en extra tråd till uttagen och sätter en till dosa vid varje dörr, men ska det göras efteråt så blir det givetvis en del merjobb med att byta trådar, fippla med brytarna, kanske fälla in en rotdosa osv.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.