hej!
har kopplat in en kokare som jag mätte upp med tångampermeter över faserna, mätte upp 17,5 A. Då jag har en automatsäkring på 16 A tror ni den kommer lösa ut hela tiden eller kommer jag klara mig?
med hopp om svar
Andreas
(testa köra 10 minuter idag och det var ingen säkring som löste ut, lasten är en elpatron, den kommer bara användas ibland och då kommer den användas ca 4 h dom dagarna)

Går den konstant så kommer säkringen att lösa. Men är det en elpatron som går då och då så kan det funka. Känns inte speciellt driftsäkert dock!

Den kan i och för sig hålla, men värmeutvecklingen i den som ligger på gränsen till att lösa den kommer troligen att ta kål på den så småningom, och kanske t.o.m ta med sig dvärgen bredvid.

hmm det va det jag va rädd för, få försöka seriekoppla någon av faserna så länge
om jag seriekoppla ett par av lindningarna vilken effekt får jag då?
är tre lindningar på patronen och idag har jag 3 fas framdragen, dvs 17,5*230*3=12,075 kW, klara mig säkert bra med 8 kW, eller kommer det bli lägre med seriekopplingen?

Resistansen en i slinga ligger på ca 13 Ohm (Om de är y-kopplade, 230/17,5), så vid seriekoppling av 2 st skulle du få ut ca 6 kW på 400V. Och detta uppnås ju enkelt genom att koppla bort en fas bara. Även om de skulle vara d-kopplade borde resultatet bli det samma.

Redigerat:
smart :)

Glömde tillägga att strömmen då sjunker till ca 15 A, inte så mycket skillnad, men då hamnar du på rätt sida i alla fall.

kom på att jag med två faser inte får ner strömstyrkan utan bara effekten få försöka seriekoppla.

En annan fråga, detta är en 300 liters koktank, den har 1 bars övertryck och 120 grader i själva mellankärlet, dvs den är dubbelmantlad och har indirekt uppvärmning.
Jag har köpt denna på skroten men fått tag på orginalsäkerhetsventil. Men jag vill ju inte att grytan skall köra på "max" och ventilen löser ut. Har även en resistiv ledning som kommer ut från grytan, skulle tro att detta är en temperatur eller tryckmätare, så jag vill ju att elementen skall stänga av vid typ 115 grader eller 0,9 bars övertryck, hur styr man detta lättast, plc eller ngn annan billigare typ av styrning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.