1 677 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Blinkande spottar med laptop inkopplad
Nej, jag har inte kopplat laptopen till spottarna, även om man kan tro det.
Jag har 10st 12V 20W spottar i taket med två st 105W mus-trafos kopplade till en elko dimmer, den vanligaste för elektronisk trafo. Kommer inte ihåg beteckningen.
Under dimmern sitter VU som matas med samma fas-tåt som dimmern. Den är delad i dosan bakom dimmern.
När jag har min laptop inkopplad i detta VU blinkar spottarna oregelbundet då och då. Och bara spottarna. Kan slockna i en eller två sekunder ibland. Har inte lyckats mäta upp något fel och inte heller märkt något med annan förbrukare i samma VU. Dammsugare eller fruns laptop.
Någon som har någon idé? Kan laptopladdaren störa dimmer på något sätt? (alla spottar blinkar samtidigt så dimmern är mest trolig orsak)
/thomas
Jag har 10st 12V 20W spottar i taket med två st 105W mus-trafos kopplade till en elko dimmer, den vanligaste för elektronisk trafo. Kommer inte ihåg beteckningen.
Under dimmern sitter VU som matas med samma fas-tåt som dimmern. Den är delad i dosan bakom dimmern.
När jag har min laptop inkopplad i detta VU blinkar spottarna oregelbundet då och då. Och bara spottarna. Kan slockna i en eller två sekunder ibland. Har inte lyckats mäta upp något fel och inte heller märkt något med annan förbrukare i samma VU. Dammsugare eller fruns laptop.
Någon som har någon idé? Kan laptopladdaren störa dimmer på något sätt? (alla spottar blinkar samtidigt så dimmern är mest trolig orsak)
/thomas
Helt klart är att din laptop-adapter skickar ut störningar på nätet som inte dimmern/trafosarna klarar av. Men det finns fall där det har berott på att man ligger på gränsen på vad dimmer och trafos klarar av effektmässigt. Prova att ta ur några ljuskällor.
Tack, det ska testa det, även om dimmern klarar effekten och att två trafos skulle påverkas exakt lika exakt samtidigt låter i mina otränade öron lite osannolikt
Annars får jag väl köra på batteri i tv-soffan
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Effekten ligger nära max på transformatorerna, kanske också på dimmern? Det kan spela in (inte minst på livslängden) så ett relevant test är att koppla ur två spottar.
Ska göra det när jag får tillfälle. Hade svårt att hitta små trafos som gick upp i hålet i undertaket som dessutom tillät mer än 2m på sekundärsidan, därav kompromiss med 105VA. Dimmern är en elko 315gle, så den borde ju palla effektmässigt.
/Thomas
/Thomas
Kanske är en sån här laddare?
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/Laddare-stor-elnatet/
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/Laddare-stor-elnatet/
Klicka här för att svara