Har en sexårig Whirlpool som igår började lösa ut mitt i programmet när det är fullt med vatten i botten.
Har tre centraler och diskmaskinen sitter på sista på en egen säkring som går.
Samt säkringen i mellancentralen (som säkrar ev av faserna innan den går till sista centralen).
Samt säkringen i första centralen som säkrat en av faserna till mittencentralen.

Ingen av de tre jordfelsbrytarna löser ut.

Om jag stänger av diskmaskinen, och ställer in att den ska starta på snabbprogram så börjar den pumpa ut vattnet, och sen kan man köra normalprogram igen - tills det blir fullt med vatten i botten.... nån idé?

Defekt värmeellement som drar säkringen!

byggarätt skrev:
Defekt värmeellement som drar säkringen!
Hur pass säker på det är du, är det värt att reparera, eller ska man satsa på ny maskin?

Jag gissar också på det, och jag skulle byta diskmaskin

Kollade igen igår, och säkringen verkar lösa så snart den pumpat ut resterande vatten, och ska börja programmet.
Ett nytt värmeelement kostar ca. 900kr, men jag tror vi ska kolla med hemförsäkringen på detta...

Enkelt att prova om det är värmaren - bara koppla loss och isolera trådarna till densamma.

Brukar inte värmare gå igång direkt när man slår på maskinen. För att värma vattnet? Med tanke på att den löser säkringen mitt i programmet känns det som något annat.

Olika, oftast kör den med kallvatten först och sköljer bort det grövsta.

Iofs så är fel på väramren vanligt, men jag tror med betoning på TROR att det vanligen blir kortslutning mot höljet då, dvs jorfelsbrytaren borde lösa ut. Om det är en ordentlig kortslutning så kan nog iofs säkringen lösa ut så snabbt att jfbn inte hinner lösa ut.

Om du tänkte meka själv så kan du ju alltid prova att resistansmäta ellementet.

Om du har kortslutning till jord och JFB inte är kass så löser troligtvis båda eller endast JFB om kortslutningen inte kortslutningen är så "stor". Gissar på kortis mellan fas-nolla ngn stans. Och enligt TS när den pumpat ut sköljvatten och skall släppa in nytt.

Jag hade kollat på magnetventilen som släpper in vatten. Dom brukar när dom går sönder dra säkringar. Konstigt bara att den inte skulle göra det varje gång. Felet kanske uppstår när den redan blivit varm iofs. Jag hade kollat på den delen iaf.

Redigerat:
Är det inte normalt två pumpar i en diskmaskin, en avlopps och en cirkulation?
Om det är fel på cirulationspumpen så går väl säkringen när maskinen är fylld med vatten och programmet skall börja? Kan ju vara så enkelt att det sitter skit i den pumpen så den går trögt...

Redigerat:
På dom flesta moderna är det en pump som ändrar rotationsriktning beroende på om den ska diska eller tömma

Så här är det, när man startar ett program så börjar den ju pumpa bort det vatten som ligger kvar, och precis när det är klart så ska väl liksom "resten" börja - då går säkringen. Det verkar som den löste längre in i programmet när jag startade tråden. Nu går det snabbare.

Eftersom DM löser tre säkringar i serie (med olika märkström) utan att lösa någon JFB så handlar det uppenbart om en rejäl kortslutning L-N.
Kommer gissningsvis från programväljaren. Motorn i sig tror jag inte kan ge sådan lågohmig kortslutning, utan det måste vara någon styrning. Den är väl elektronisk, antingen med halvledarreläer eller mekaniska reläer. Men det kan vara värt att plocka isär den, och lyssna/lukta sig fram till var det sker.

Det var värmeelementet, fick det utbytt på hemförsäkringen - 500 spänn i självrisk. Det var det värt.

Kabeln från elementet till stiftanslutningen (typ sockerbit) var bränd av höga strömmar. Blir så med tiden sa han som bytte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.