Hej!

Jag har några frågor om en spisfläkt av märket Futurum, modell äldre.

För det första så går ena lampan ett kort tag efter man bytt, medan den andra fungerar fint i flera månader/år. Vad kan orsaka detta? Går det att göra något åt? Det är även lika i akvarielampan. Båda använder vanliga päronlampor, fläkten 40w, akvarielampan 15w.

Och nu till det större problemet;
När man sätter på och stänger av fläkten och belysningen i densamma så smäller det i datorhögtalarna i rummet bredvid (om dessa är på). Jag antar med tanke på hur elen är dragen i huset att fläkten och uttaget datorn sitter i ligger på samma grupp.

Vad kan orsaka detta? Slitna kontaktbläck i strömbrytaren kanske?

Kan det blå några strömspikar eller liknande som kan vara skadliga för annan elektronik som exempelvis datorns eller externa diskarnas nätadaptrar?

Bild på fläktens snart antika strömbrytare:
a69201153849Pfba3.jpg

Glödlampor kan gå sönder i förtid av överspänning, glappkontakt, kontaktstudsar, vibrationer, för hög värme och dålig kvalite. Något i "armaturen" är inte bra för den ena lampan.

Med tanke på störningsproblemen kanske det är dags att skaffa en ny. Störningarna kan var ledningsbundna eller luftburna, troligen det senare i ditt fall då det tas upp av datorhögtalarna. Fläkten är nog tillverkad innan vi kunde stava till elektromagnetisk kompatibilitet (EMC). Att avstöra fläkten i efterhand har jag inte kunskaper delge annat än några enkla(?) saker.

- Kontrollera att fläktkåpan verkligen är skyddsjordad.
- Byt strömbrytarna om det går.
- Prova kontaktspray i strömbrytarna. OBS vet inte om detta är ett bra råd för 230 V, och det brukar bara hjälpa en kort tid.
- Sätt avstörningsfilter över strömbrytarna om det får plats. Se sid 1728 i Elfa's faktabok

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.