Hej!

Efter att ha byggt ut förrådet så var det lite kablagelängder att justera till kopplingsplinten.
Huset är byggt -71.
Är ingen elare förutom de fåtal kurser man hade i grundskolan i teknik.

In i förrådet kommer två kablar; 1. och 2. med varsin Svart, Blå och Grön/Gul.
Båda var kopplade till en och samma säkring. Detta kontrollerade genom att rycka säkringen och mäta över fas, nolla i resp kablar.
Jag noterade dragningen i en enkel sketch. Se bifogad fil. Notera att jag inte ritat in fler laster efter plinten, men att de är parallella med den ritade. Lasten är en luftvärmepump (trots att den är ritad som en lampa :blushing: ).
De övriga (ej inritade lasterna) är två vägguttag samt en lampa.

Frågor:
a) Kabel 1.s blå är inte inkopplad. Skall eller behöver den vara det?
b) Lasten försörjs från resp svart från resp kabel, men eftersom de har samma säkring så är det är det samma fas, korrekt? ...
c) ... detta betyder att de båda svarta "delar" på strömmen till lasten medan den enskilda blå får ta summan, korrekt?
d) Skulle jag kunna ta bort kabel 1 helt och hållet eller är det lämpligt att behålla nuvarande montering?
e) Kanske viktigaste frågan; efter att ha ryckt säkringen så klippte jag av 2.an för att anpassa längden. Då gick jordfelsbrytaren. Hur kan detta ske trots att säkringen är borta?

Mvh
Stephan

• El förråd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst, kontrollerade du att du hade spänning i båda kablarna innan säkringen bröts? Om du inte gjorde det så vet du ingenting om när dessa två kablar eventuellt kommer att spänningssättas!! Det kan t.ex ske när frun tänder lyset i nån skrubb varvid du kommer att hålla i spänningssatta ledare!

Var kommer dessa båda kablar ifrån? Troligen kommer nr 2 från centralen, dvs är inkommande matning. Kabel 1 fyller ingen funktion då nollan inte är ansluten (men kan vara fulkopplad på något sätt), så vart tar den vägen? Du måste reda ut detta.

e) JFBn löser om du kortsluter nollan med skyddsjorden, vilket du troligen råkade göra när du klippte kabeln. Strömmen (från andra grupper) får då två vägar att gå tillbaka i, varav en väg går förbi JFBn, så den löser.

Hej,

tack för svar Bo.

Bo.Siltberg skrev:
Först och främst, kontrollerade du att du hade spänning i båda kablarna innan säkringen bröts? Om du inte gjorde det så vet du ingenting om när dessa två kablar eventuellt kommer att spänningssättas!! Det kan t.ex ske när frun tänder lyset i nån skrubb varvid du kommer att hålla i spänningssatta ledare!
.
Förfarande: Radio och lampor var kopplade till kabel 1 och 2 (resp båda fas är ihopkopplade). Dessa dog när proppen åkte ur. Därefter mätte jag för att se om det fanns spänning över resp fas, nolla och jord inom resp kabel samt mellan kabel 1 och 2. Inget värde avlästes.
Min slutsats blev att det var spänningslöst. Tänkte jag rätt?
Men du har en poäng i att detta inte utesluter att endera kabel är "fulkopplad" och därmed kunde vara kopplad!

Bo.Siltberg skrev:
Var kommer dessa båda kablar ifrån? Troligen kommer nr 2 från centralen, dvs är inkommande matning. Kabel 1 fyller ingen funktion då nollan inte är ansluten (men kan vara fulkopplad på något sätt), så vart tar den vägen? Du måste reda ut detta.
Att fas och nolla inom resp kabel ska vara anslutna till lasten för funktion om de kommer från samma säkring förstår jag? Men jag menar, är inte nollan delad mellan ledare från samma säkring? Dvs, borde inte fasen i kabel 1 (med den okopplade nollan) kunna ha en funktion trots att den är ihop med en "annans" nolla just pga att det är samma säkring?

Bo.Siltberg skrev:
e) JFBn löser om du kortsluter nollan med skyddsjorden, vilket du troligen råkade göra när du klippte kabeln. Strömmen (från andra grupper) får då två vägar att gå tillbaka i, varav en väg går förbi JFBn, så den löser.
Tack!

Nja alltså, den svarta ledaren i kablarna kan inte båda två "mata" dosan, utan en av kablarna måste vara "utgående".

Om båda kablarna skulle komma från centralen, och båda de svarta är inkopplade på samma säkring, då är det fel. Det fyller ingen funktion annat än att fördubbla ledararean. Det går dock inte att säkra upp för det pga nollan.

Och skulle kabel 1 vara utgående till andra förbrukare, och dessa tar sin nolla från en annan kabel, då är det också fel.

Det finns i och för sig inga specifika regler emot sådana märkliga kopplingar annat än allmänna regler om att det ska vara överskådligt och uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis.

En möjlighet är att kabel1 går till
en brytare och att tändtråden (blå)
numera är urkopplad...

BTW, du tänkte så rätt som man rimligen kan begära map spänningslöshetskontrollen.
Man kunde tolka din text som att du enbart mätte efter att säkringen brutits, därav min fråga.

Bo.Siltberg skrev:
BTW, du tänkte så rätt som man rimligen kan begära map spänningslöshetskontrollen.
Man kunde tolka din text som att du enbart mätte efter att säkringen brutits, därav min fråga.
Hej igen,

jag kollade bara efteråt, så din tolkning var rätt.
Gick bra denna gången. :)

Mvh
Stephan

JBA69 skrev:
En möjlighet är att kabel1 går till
en brytare och att tändtråden (blå)
numera är urkopplad...
Ska kolla detta noggrannare.

Tack.

Följer upp.

Tack för alla svar.

Kabel 2. går antagligen till elcentralen. Drar jag bort säkringen är denna död.
Kabel 1 går till ett vägguttag på vår balkong som inte varit fungerade sedan vi flyttade in sedan två år. Nu hittade jag orsaken... då blå var bortkopplad. :)

Dvs kabel 2 matar 1an och jag har nu installerat allt åter och mätt över samtliga punkter samt.

Stort tack speciellt till dig Bo.

Mvh
Stephan

Varsågod. Kul att frågetecknen löste sig.

En fråga till bara:
med säkringen borta mätte jag med multimetern i "diodläge", dvs det piper när två punkter är i kontakt.

Jag mätte mellan fas och nolla, sedan fas och jord. Inget ljud.
När jag mätte mellan nolla och jord sjunger den fint.
Tydligen är dessa i kontakt. Är det kopplingen mellan PE och N i centralen den känner av? Dvs allt är OK?
(Min första tanke var att dessa var felaktigt inkopplade ...)

Med säkringen isatt mätte jag spänningen, där var det 230V mellan fas-nolla och fas-jord.
Mellan nolla-jord var det 0V.

Tänk på att spänningslöshetskontrollera innan du summrar. Som du misstänkte ligger neutralledare och jord ihop nånstans på vägen vilket de ska göra. I äldre installationer delas dessa vanligen i huvudcentralen (A1). Är det nyare kan delningen ske i nätägarens fördelningsskåp, eller som börjar bli allt vanligare på nya anläggningar, redan i nätstationen.

Slugge skrev:
Tänk på att spänningslöshetskontrollera innan du summrar. Som du misstänkte ligger neutralledare och jord ihop nånstans på vägen vilket de ska göra. I äldre installationer delas dessa vanligen i huvudcentralen (A1). Är det nyare kan delningen ske i nätägarens fördelningsskåp, eller som börjar bli allt vanligare på nya anläggningar, redan i nätstationen.
Hej, vad bra.
Som du sade kollade jag om det fanns någon spänning innan jag "kortade".

Super.
Tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.