N
Hej.
Tror jag köpte och drog i fel markkabel. Den är 3+skärm. Borde väl ha varit en 5 ledare eller iallafall 4 + skräm ?
Men om jag bara kör 2 faser från huvudskåpet och skärmen som skyddsjord ? Säkringarna i bodens proppskåp ligger på 10A.
Boden har 2 st dubbla 230v uttag + 2 taklamsuttag inne och likadant på utsidan. Hade även tänkt att ha ett element på 1500w. Inne-el på ena fasen och ute-elen på andra ? Blir ju inte mycket watt kvar inne om elementet är igång kanske, men det går ju att stänga av om man ska köra nåt kraftigt nån gång.

Verkar det OK att göra så eller bör jag stoppa i en annan markkabel ? 25m totalt mellan skåpen och tror det var 4mm2 kabel. (kollas)

En EKKJ alltså, 3 ledare plus skärm, troligen 3 x 2.5 mm² + 2.5 mm² skärm. 4 mm² är väldigt ovanlig, så om ledarna är markant tjockare än 1.5 mm² så har du 6 mm².
Ja, du kan köra två faser i denna då det inte är någon större belastning i boden.
Och dimensioneringsmässigt bör det också fungera, om du inte bor låångt ute i skogen och har extremt dåligt med ström.
Hur är kabeln avsäkrad i matande ände?

EKLK/EQLQ Easy/N1XV 5G2,5 hade jag rekommenderat. EKKJ 4x2,5/2,5 hade ju också funkat.
Som du säger är EKKJ 3x4/4 (finns ens det? Måste varit 3x6/6) för klen. Måste vara 3x10/10 för att få köra PEN.

Ja, du kan köra två faser, nolla och jord om du vill. Om det är 4 alt. 6 mm2 så kan du dessutom sätta en central och säkra högre än 10 A. Då kommer du lätt klara dig!

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Som du säger är EKKJ 3x4/4 (finns ens det? Måste varit 3x6/6) för klen.
Den säljs av bland annat elbutik.se, men den är svindyr. Kostar lika mycket som 3x10/10, så det får vara rätt speciella omständigheter för att man ska välja den istället för en 3x6/6 eller 4x6/6.

Du har fått lite fel kabel, men oroa dig inte för mycket 3x4/4 räcker långt till en friggebod om du kör på 2 faser. Egentligen ska neutralledaren vara blå i hela sin längd men du kan tejpa exempelvis den grå ledaren med blå tejp i ändarna och troligen säkra med minst 16 A.
Denna typ av kabel kan användas till motorer till exempel. PEN måste alltid vara minst 10 kvadrat.

N
Tackar så mycket.
Ja det är nog 2,5mm2 kabel då.
Det kan ligga en överbliven 5x 2,5 jordkabel på jobbet, får jag den gratis så byter jag annars kör jag 2 faser.

Antar att det blir 16A i huvudskåpet, Men kommer att ha en behörig elektriker som kopplar och avgör detta, har bara dragit fram sladdarna liksom...

Mikael_L
nova383 skrev:
Hej.
Tror jag köpte och drog i fel markkabel. Den är 3+skärm. Borde väl ha varit en 5 ledare eller iallafall 4 + skräm ?
Men om jag bara kör 2 faser från huvudskåpet och skärmen som skyddsjord ? Säkringarna i bodens proppskåp ligger på 10A.
Boden har 2 st dubbla 230v uttag + 2 taklamsuttag inne och likadant på utsidan. Hade även tänkt att ha ett element på 1500w. Inne-el på ena fasen och ute-elen på andra ? Blir ju inte mycket watt kvar inne om elementet är igång kanske, men det går ju att stänga av om man ska köra nåt kraftigt nån gång.

Verkar det OK att göra så eller bör jag stoppa i en annan markkabel ? 25m totalt mellan skåpen och tror det var 4mm2 kabel. (kollas)
Är kabeln vit eller svart?

Eller vet du att det är EKKJ ...?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.