13 154 läst ·
26 svar
13k läst
26 svar
Incinolet kräver 20 Amp jag har 16 A huvudsäkring
USA har iofs 120V i vanliga uttag, men det har ju inte så stor betydelse.fastmoving? skrev:
Alla "större" burkar i USA matas med 240V (eller i enstaka fall 208V, kanske). De har ett system med 2*120V "balanserad" enfas.
Det som är relevant för den här tråden är att jag *tror* att amerikanska säkringar inte alls är lika tröga som de europeiska, eller så har de på annat sätt andra marginaler/toleranser, därför verkar det som om de kör större säkringar än vi skulle gjort för samma belastning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
En säkrings "tröghet" har betydelse enbart för startströmmen som inte är signifikant för värmeelement, utan det är i detta fall dess märkström som ska matcha (vara lägre än) säkringens märkström.
Hej Bo
Tråden börjar bli gammal och jag känner mig ganska komfortabel i att installera toalett i en 16A säkring. 10A troligen lite för lite för denna spec:
?!
Glad för allt engagemang!!!
Fulltime,
Heavy Use
Serves
8
Volts**
240
Watts
3600
Amps
15
http://www.incinolet.com/incinoletmanualhi.pdf
Tråden börjar bli gammal och jag känner mig ganska komfortabel i att installera toalett i en 16A säkring. 10A troligen lite för lite för denna spec:
?!
Glad för allt engagemang!!!
Fulltime,
Heavy Use
Serves
8
Volts**
240
Watts
3600
Amps
15
http://www.incinolet.com/incinoletmanualhi.pdf
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Ja, det uppfyller ju reglerna i 433.1: I_belastning <= I_säkring <= I_kabel 
Nja, en trög propp klarar väl t.ex. dubbla strömstyrkan i en timme. Jag antar att en förbränningstoalett inte kör med full värme så lång tid?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Vad vill du komma fram till nu då?? Man ska dimensionera efter 433.1 i elinstallationsreglerna, dvs den normala förväntade belastningen ska inte överskrida säkringarnas märkström, inte ens "lite". Man får endast överskrida säkringens märkström under t.ex startförloppet av en motor och under tillfälliga belastningstoppar pga sammanlagring.
Vill man fuska här och nyttja den lilla tid som en säkring tål överström så kan man "bestämma" att den normala förbrukningen i huset inte innefattar att koka skit och mat samtidigt :wow:
Vill man fuska här och nyttja den lilla tid som en säkring tål överström så kan man "bestämma" att den normala förbrukningen i huset inte innefattar att koka skit och mat samtidigt :wow:
Hej alla!
Carol verkar vara väldigt trött på oss smarta nordbor som vill spara en slant. Hon gjorde sitt bästa att förklara för mig att vi leker med elden om vi kör på 16A säkring.... jag vet inte hur rätt hon har men det känns motigt...
:7
August 18, 2011
Thanks for your inquiry about purchasing an INCINOLET toilet directfrom the United States. We appreciate your interest in our product.
We do not sell direct to customers in Norway,Sweden or Finland (andmany other countries) as we have agents in those countries. The INCINOLETtoilets that are sold in Norway,Sweden and Finland are different from the ones made for theUnited Statesmarket. You have different electrical requirements. Your productcertification and warranty laws are also quite different. Our agents make surethat those certifications are current and that the warranty requirements are met. They also do repairs and stock a full line of parts and bowl liners for yourconvenience. We do not build these particular toilets in small quantities, nordo we have the personnel and space required to make individual shipments.
Please contact one of these agents for information about purchasing theINCINOLET toilet that is right for your needs.
In Norway: INCINOLETtoilets are available through Hyttetorget.
In Sweden: Contact: Hans Dage of Incino Sverige AB Phone: 46 70 510 88 81
In Finland: Contact: Antti Salo of Incinolet SE Phone: 358 4681 04533
Best regards,
Carol McFarland
Sales Manager:S
Carol verkar vara väldigt trött på oss smarta nordbor som vill spara en slant. Hon gjorde sitt bästa att förklara för mig att vi leker med elden om vi kör på 16A säkring.... jag vet inte hur rätt hon har men det känns motigt...
:7
August 18, 2011
Thanks for your inquiry about purchasing an INCINOLET toilet directfrom the United States. We appreciate your interest in our product.
We do not sell direct to customers in Norway,Sweden or Finland (andmany other countries) as we have agents in those countries. The INCINOLETtoilets that are sold in Norway,Sweden and Finland are different from the ones made for theUnited Statesmarket. You have different electrical requirements. Your productcertification and warranty laws are also quite different. Our agents make surethat those certifications are current and that the warranty requirements are met. They also do repairs and stock a full line of parts and bowl liners for yourconvenience. We do not build these particular toilets in small quantities, nordo we have the personnel and space required to make individual shipments.
Please contact one of these agents for information about purchasing theINCINOLET toilet that is right for your needs.
In Norway: INCINOLETtoilets are available through Hyttetorget.
In Sweden: Contact: Hans Dage of Incino Sverige AB Phone: 46 70 510 88 81
In Finland: Contact: Antti Salo of Incinolet SE Phone: 358 4681 04533
Best regards,
Carol McFarland
Sales Manager:S
Står väl inte att det ska brinna dock brukar amerikanare vara noga med varningar och varningstexter.
Men dina huvudsäkringar klarar ju överlast ganska länge och i värsta fall kan man säkra upp, men det ska ju ganska mycket till innan du blåser dem, beror ju på vad du mer har för laster sen innan.
Jag tror återförsäljarna i Sverige / Norge tryckt på, då de tjänar stora pengar på att byta stickpropp och sälja den för 30000 sek...
Hej
Jag hennes mail indikerar ju att de inte vill sälja till privatpersoner överhuvudtaget. Varför har de då webbhandel kan man ju undra?! Så lite bullshit från deras Sales Managers sida känns det som.:x
Jag hennes mail indikerar ju att de inte vill sälja till privatpersoner överhuvudtaget. Varför har de då webbhandel kan man ju undra?! Så lite bullshit från deras Sales Managers sida känns det som.:x
Redigerat:
Möjligt att du kan prova med JetCarrier, om de kan lägga beställningen åt dig men vet inte hur betalning till Incinolet då sker (Incinolet ville ha kreditkortsbetalning vid min beställning)...
JetCarrier har en tjänst dom kallar för Shop4You
Annars går det ju enligt tidigare utsago i tråden att handla som vanligt via jetcarrier, dvs du betalar till tillverkaren med ditt kort och uppger att du "bor" hos Jetcarrier i New Jersey.
Då köper du varan av Jetcarrier i Sverige. Hur dom sen gör upp betalning och frakt med tillverkaren behöver du inte bry dig om.
Annars går det ju enligt tidigare utsago i tråden att handla som vanligt via jetcarrier, dvs du betalar till tillverkaren med ditt kort och uppger att du "bor" hos Jetcarrier i New Jersey.
Klicka här för att svara