4 598 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Bubbelbad inkopplat?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 979 inlägg
Du har dragit en anslutningskabel genom väggen vilket knappast kan ses som "god elsäkerhetsteknisk praxis". Det är troligen inte ens tillåtet, om inte tillverkaren av kabeln säger så. Det är iögonfallande, men annars knappast någon fara på taket.
Det är synd att ett så pass nytt hus inte var förberett för bubbel. En mycket marginell extrakostnad skapar en ännu större kostnad i efterhand.
Har järnbalken kontakt med något, jord, berörbara metalldelar? Om inte så behöver den inte skyddsutjämnas.
Det är synd att ett så pass nytt hus inte var förberett för bubbel. En mycket marginell extrakostnad skapar en ännu större kostnad i efterhand.
Har järnbalken kontakt med något, jord, berörbara metalldelar? Om inte så behöver den inte skyddsutjämnas.
Hmm, där kan du ha något. Just den medskickade kabeln vet jag inget om. Men på Westerbergs såg de inget hinder.
Att det finns genomföringar på hus är annars standard? och då menar jag utomhusbelysning här och var.
Kan hålla med dig att vi borde varit lite förutseende men just då fanns det inte på kartan, hade inte ens vanligt badkar fram till nu.
Balken ligger i bjälklag och har ingen kontakt utom med det trä den vilar på, inga andra metalldelar.
Men till nästa hus kan jag ju det här
Kjell G
Att det finns genomföringar på hus är annars standard? och då menar jag utomhusbelysning här och var.
Kan hålla med dig att vi borde varit lite förutseende men just då fanns det inte på kartan, hade inte ens vanligt badkar fram till nu.
Balken ligger i bjälklag och har ingen kontakt utom med det trä den vilar på, inga andra metalldelar.
Men till nästa hus kan jag ju det här
Kjell G
Ser lite hem pulat ut...
el_richard har talatel_richard skrev:
Jo, lite så är det. Beror på att jag hade förtvivlat svårt att bestämma armatur o placering så jag gick på utvändig dragning. Det mesta är målat i husfärgen, men inte riktigt allt.
Montering o koppling utförda dock av behörig elektriker så det är inte "hem pulat" i den bemärkelsen.
Kjell G
Klicka här för att svara