7 168 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Svarta kabelclips
Sida 1 av 2
Hallå!
Har sett att sådana har efterfrågats tidigare, men är de fortfarande hopplösa att få tag på? Ser att det finns hos för mig okända näthandlare, men jag tycker det borde gå att hitta i affärer också (ska ha dem till nätverkskabel, så de små som Jula säljer duger inte).
/Iceman71
Har sett att sådana har efterfrågats tidigare, men är de fortfarande hopplösa att få tag på? Ser att det finns hos för mig okända näthandlare, men jag tycker det borde gå att hitta i affärer också (ska ha dem till nätverkskabel, så de små som Jula säljer duger inte).
/Iceman71
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Thorsmans har både svarta spikklammer (TC) och skruvklammer (TC-S).
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Risk för klämmning och brott på trådarna, det är mycket man "inte ska" med TP-kabel men oftast håller det men den är känslig, eller ja, det behövs inte mycket skada utan att den ska finka dåligt/inte hålla mätvärden.
Självklart skall man inte skada kablarna oavsett typ. Men att därav dra slutsatsen att man inte kan klamra nätverkskabel är mer än lite långsökt. Det går utmärkt om man är försiktig. Att de skulle var löjligt känsliga är också fel. Gå ned i kulverterna på valfritt datacenter och du kommer se drivor med kablar najade, rätt hårt, till kabelstegar och det är inga som helst problem. Visst brukar vi gnälla på elektrikerna, mest för att det är fullt, inte så mycket för att det går sönder.
Fiberkabel däremot. Det är ömtåliga saker!
Fiberkabel däremot. Det är ömtåliga saker!
Redigerat:
Ja, du gör som du vill, jag fölrjer fabrikantens anvisningar och annat i regelverk gällande TP-kabel 
Främsta anledningen att inte klamra TP-kabel med TC-klammer är väl att det blir fruktansvärt fult!
Är det inne så skulle jag dra i kanaler. Är det ute på fasad så skulle jag dra in den i VP10/VP12 och klamra med TKK.
Är det inne så skulle jag dra i kanaler. Är det ute på fasad så skulle jag dra in den i VP10/VP12 och klamra med TKK.
Främsta anledningen är väl att kabelns prestanda sjunker i takt med hur många ställen den är deformerad på....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Steamboy, jag börjar nästan undra om du är något typ av troll för du ska alltid säga emot oss elektriker här på forumet.Steamboy skrev:Självklart skall man inte skada kablarna oavsett typ. Men att därav dra slutsatsen att man inte kan klamra nätverkskabel är mer än lite långsökt. Det går utmärkt om man är försiktig. Att de skulle var löjligt känsliga är också fel. Gå ned i kulverterna på valfritt datacenter och du kommer se drivor med kablar najade, rätt hårt, till kabelstegar och det är inga som helst problem. Visst brukar vi gnälla på elektrikerna, mest för att det är fullt, inte så mycket för att det går sönder.
Fiberkabel däremot. Det är ömtåliga saker!
(Man fick lära sig i skolan att man aldrig ska klamra TP-kabel. Dessutom så finns det aldrig någon anledning att klamra TP-kabel. Behövs det så kan man lägga den i en kabellist alt. VP10 och använda TKK eller LETTI, som Rrrrr nämnde.)
//Patrik
Redigerat:
En kat5 kabel som i bästa fall skall mätas för kat5 (antagligen kat5 ocksp) går säkert bra att klamra nästan hur som helst- har sett installationer av Telia Homerun basstationer där f.d "Televerkare" från Relacom gått fram med klammerpickan på samma sätt som dom spikade fyrsnören - hade nog hjälpt till med hammaren i hörnen också. Verkade dock fungera, hur bra är dock oklart 
Men mäter du med ett riktigt instrument och vill få genom kat6 / kat6a / kat7 så kommer klantigt förläggningssätt direkt straffa sig. Datakabel lägger man löst på stege och håller på plats med löst åtdragna buntband eller ännu hellre kardborreband.
Ger du dig på
Men mäter du med ett riktigt instrument och vill få genom kat6 / kat6a / kat7 så kommer klantigt förläggningssätt direkt straffa sig. Datakabel lägger man löst på stege och håller på plats med löst åtdragna buntband eller ännu hellre kardborreband.
Ger du dig på
Precis min poäng. Problemet är inte att man använder en klammer eller att det är ovanligt att göra så. Problemet är om man använder en olämplig eller feldimensionerad klammer som skadar kabeln, bankar på den när man missar spiken eller göra för tvära böjar så blir den skadad. Med andra ord; klantar sig när man förlägger kabeln. Det är alltså fritt fram för hemmafixare att klamra sina nätverkskablar bara de gör det rätt. Sen håller jag med Patrik om att det är bättre och snyggare med en kabelkanal, golvlist med inbyggt kabelkanal, etc.Grottan skrev:
Redigerat: