Det kan vara lite roligt det här med el ibland.Detta hände mig för ca 25år.En dam ringde och
sa att när hon satte på spisen så tändes taklampan(Dom hade gjort en renovering i flera lägenheter)Nä sa jag nu ska vi nog ta det lite lungt men damen stod på sig så det var bara att
åka ut och mycket riktigt när jag satte på spisen så tändes taklampan:O.Kollade bakom dosan och döm om min förvåning var det bara röda kablar bakom dosorna.Var bara att ringa firman som hade utfört jobbet(elfirma)och dom ringde några dagar senare och bad om ursäkt
dom hade ingen förklaring vad som hade hänt eller varför det bara var röda överallt:S

Det är inte roligt alls förväxling nolla fas...

Det är en klassiker som jag tror att dom flesta service elektriker har varit med om i mitt fall så har det hänt ett antal gånger
När det gått en huvudsäkring så kan bak spänningen göra det här fenomenet
Mvh Tille

Får väl bidrsgs jsg ockdå. I min ungdom extraknäckade jag som TV reparatör. Det ringer en äldre dam som ursäktar att hon har en så dum felanmälan, förstår själv att hon måste ha fel, men bhöver hjälp.

Felet är att när hon och gubben tittar på TV så blir det så kallt i huset. Nåväl en av mina kolleger får en idé, och mycket riktigt de har ganska nyligen flyttat TVn. Den står nu under rumstermostaten som styr värmen i hela huset, och TV på den tiden blev väldigt varmt.

Har oxå tänt taklampan med spisen...dessutom fungerade vredet på spisen som dimmer! Blev så när en av faserna hade gått.

Vet inte om det passar här, men det är el i alla fall...

Var med om en traktor med lite mystisk el, efter en stund så började alla lampor som fanns på traktorn blinka om man slog på varningsblinkersen.

Zixten skrev:

Var med om en traktor med lite mystisk el, efter en stund så började alla lampor som fanns på traktorn blinka om man slog på varningsblinkersen.
Låter som jordfel...

Zixten skrev:

Jordfel. Min gamla Fiat såg ut som ett flipperspel när man bromsade och blinkade samtidigt. Alla lampor runt om bilen började blinka växelvis höger/vänster. Under bagagerumsmattan låg kablarna lösa och det hade skavt hål på isoleringen.

hempularen skrev:
Får väl bidrsgs jsg ockdå. I min ungdom extraknäckade jag som TV reparatör. Det ringer en äldre dam som ursäktar att hon har en så dum felanmälan, förstår själv att hon måste ha fel, men bhöver hjälp.

Felet är att när hon och gubben tittar på TV så blir det så kallt i huset. Nåväl en av mina kolleger får en idé, och mycket riktigt de har ganska nyligen flyttat TVn. Den står nu under rumstermostaten som styr värmen i hela huset, och TV på den tiden blev väldigt varmt.
Haha! d^_^b Vad förvånad man skulle blivit om hela kåken blivit kall varje gång man började titta på TV. :P

//Patrik

kan väl ta en till från samma TV verkstad. En av reparatörerna hade varit ute hos en dam och fixat TVn, hon hade varit ganska tydlig om att hon ville ha en mer "personlig" service. Nåväl hon ringer in om ett nytt fel, reparatören väljer att ta med mig som "förkläde".

Felet som hon denna gång rapporterat är att på Tvn i sovrummet så blir det dålig bild om man ligger i sängen och "hoppar". Detta gav givetvis en del muntra kommentarer på verkstaden.

När vi kommer dit så öppnar hon dörren iklädd nattlinne och blir tydligt besviken över min kollegas "dåliga smak" att inte komma ensam. Det roliga är vi hittade felet, antennkabeln låg i kläm under ett av benen till sängen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.