Hej,

Jag vet inte om jag har någon fel på multimetern. Men när jag mäter mellan vad som bör vara 0a och fas i vägguttagen. Det vill säga i de två små hålen så visar mätaren 380 v.. hur kan detta stämma? Har de dragit två faser till uttagen, hur kan då mina elprylar funka?

Mät mellan jord och de två stiften i uttaget. Får du 380V på den ena och 0 på den andra är det multimetern det är fel på. Får du 230V Mellan jord och båda stiften är det mycket fel på uttaget.

Erik

Fungerar dina elprylar ovanligt bra, eller inte alls :cool:

Vi får hoppas att detta är ett mätfel, annars har du ett allvarligt fel i anläggningen - att PEN har gått av. Mät igen och om du är säker på att du har 400 V i uttaget (eller vissa uttag - andra uttag kan visa mindre) så bryt strömmen och ring en jourelektriker.

Jag ska se om jag hittar någon lämplig jordpunkt att mäta mellan

PUH. Batteriet var dåligt! Jag tänkte väl. Men efter att ha hört en historia från en elektrikerkompis om ett bygge i norge, där det endast gick faser blev jag rädd.. Jag tänkte, har jag verkligen råkat ut för ett sånt tekniskt under?

Hehe, dåligt batteri i multimetern har jag oxå varit med om, lustiga mätvärden blev det...

Appropå Norge, stämmer att det kör fas-fas i uttagen, de har nämligen 230V mellan faserna, vi har ju 400V....

Ska till ett jobb på måndag där en person har rivit bort en 400V elradiator och satt dit ett uttag istället. Då kan samma fenomen uppstå.

//Patrik

animal0026.gif

Patrik_Hed skrev:
Ska till ett jobb på måndag där en person har rivit bort en 400V elradiator och satt dit ett uttag istället. Då kan samma fenomen uppstå.

//Patrik
Om du använder ett extra bra batteri i multimetern kanske du kan få den att visa 230V så att du slipper göra något.

Erik

Avemo skrev:
Om du använder ett extra bra batteri i multimetern kanske du kan få den att visa 230V så att du slipper göra något.

Erik
Kunden sa att han hade plockat bort en radiator och sedan hade allt han pluggat in gått sönder. Jag har inte mätt något själv, men det låter ju onekligen som att det är 400 V i uttaget.

//Patrik

Allt han pluggat in har gått sönder. Hur många prylar har han provat med? Det kanske bara var otur och inte fel på uttaget.

Det påminner mig om en historia från ett hissmaskinrum. Golvet är fullt av trasiga säkringar och en hissmontör står med en stor kartong säkringar som han skruvar i. Så fort en säkring skruvas i så brinner den av varvid montören skruvar ut den och provar med en ny säkring igen. Och igen. Och igen. Mannen som just kommit för att leverera det nya apparatskåpet undrar vad han håller på med och får till svar något i stil med: Jag håller på att felsöka, men säkringarna bara går hela tiden. Mannen som levererat skåpet tillät sig senare att inför sina arbetskamrater yppa nedsättande tankar om hissmontörens intelligens.

Erik

Vilken trög hissmontör.. Om säkringen går får man ju ta en kraftig spik! :P

Multimetrar som inte varnar för dåligt batteri borde förbjudas, eller nåt...

För 20+ år sen skruvade jag isär en pc-nätdel i molekyler för att felsöka varför den gav fel spänning. Sen bytte jag batteri i multimetern och skruvade ihop nätdelen...

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Har råkat ut för det hos en kund. Jag pluggade in min laddare till skruvdragare i ett uttag. Det sa bara poff! Så jag mätte i uttaget och där var 400V.
Kunden sa bara "ojdå, det var därför mitt oljefyllda element blev kokhett och gick sönder när jag pluggade in det" :O

Kom att tänka på att jag smällt en bygglampa på samma sätt i ett gammalt ruckel. Skulle få igång en gammal oljepanna, och det fanns ingen fungerande belysning i pannrummet. Pluggade in lampan i ett uttag och den lös som en kamerablixt i ungefär 3 sekunder..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.