13 565 läst ·
33 svar
14k läst
33 svar
Hur dimensionerar jag uttag för kabel-tv?
Tänkte detta borde kommenteras trots att tråden är lite gammal.jakim skrev:Jag läste lite snabbt igenom wikipedia artikeln och undrar:
dB är ingen enhet, kan man då säga att dB är en skala eller en nivå kanske, som är lika för alla dB skalor eller skiljer sig skalan beroende på vilken enhet som avses? Om man ser dB skalan på ett papper, kommer kurvan att se lika ut oberoende av enhet? (nu undrar jag om det var nån som begrep vad jag försöker fråga om... Fredag em...)![]()
dB är en skala, som är oavhängig vilken enhet du kopplar på, precis som andra skalor. Tex känner de flesta till den linjära skalan y=kx+m. dB är en logaritmisk skala y=log(x), eller x=10^y om man har log10-skala. Den viktiga skillnaden dem mellan går att belysa med förljande exempel. I en linjär skala så förhåller sig värdena "jämt" till varandra - en liten ändring av y beror på en liten ändring av x. Men i en logartimisk skala så beror en liten ändring av y på en mycket stor ändring av x. Därför motsvarar y=+3dB en fördubbling av x. Viss skillnad alltså om du köper en gräsklippare med 90dB eller 93dB.
Det var mina 2 öre.
Re 2 öre:
dB är mkt riktigt ingen enhet utan ett "förhållande".,
Pratar man effektförhållanden är en ökning med 3dB en fördubbling av effekten.
Pratar man spänningar är en ökning med 6dB en fördubbling av spänningen.
dBm är däremot en enhet, där 1 mW är "referensen" (0dBm = 1milliWatt !!!, 3dBm = 2mW......30dBm = 1W, -3dBm = 0,5mW etc....)
dB är mkt riktigt ingen enhet utan ett "förhållande".,
Pratar man effektförhållanden är en ökning med 3dB en fördubbling av effekten.
Pratar man spänningar är en ökning med 6dB en fördubbling av spänningen.
dBm är däremot en enhet, där 1 mW är "referensen" (0dBm = 1milliWatt !!!, 3dBm = 2mW......30dBm = 1W, -3dBm = 0,5mW etc....)
Re: PST.
Visst, du kan givetvis stoppa in vilken faktor som helst framför logaritmen (y=k*ln
+m). Det viktiga är att förstå att logaritmiskt/exponentiellt innebär ett helt annat förhållande mellan mätvärde och resultat, än linjära förhållanden.
Visst, du kan givetvis stoppa in vilken faktor som helst framför logaritmen (y=k*ln
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden