Steamboy:
Ganska onödig diskussion, du ifrågasätter en sak som du redan vet svaret på, skrev ju HELST inte klamra tp-kabel.

Nej, jag är inte bitter ! :x
 
I mitt fall är alternativet att lägga kabeln (Cat5e) fritt på golvet, vilket skulle skada den betydligt mer än om den är rätt klamrad. Jag har tid att vara försiktig och noga när jag spikar dit dem (jag ska inte bygga ett kvarter) och med tanke på att jag tänker klamra den bla på undersidan av fönsterbänken så kan jag lova att det blir snyggare än med kabelkanaler.

Säljs de på Bauhaus?
 
O
Timor skrev:
Ganska onödig diskussion, du ifrågasätter en sak som du redan vet svaret på, skrev ju HELST inte klamra tp-kabel.
Onödigt för dig och mig men det här är ett konsumentforum för vanliga människor. Det skadar aldrig att förtydliga eller motivera sig när man iuttrycker en åsikt eller ger en rekomendation.
 
Vilket tjaffs om TP kabel.
Jag har 50 - 60 meter kabel, vanlig grå. Halva sträckan underjord (i rör) men fuktigt. På vägen en skarv med fiskögon.
7 st noname modularuttaguttag dvs inte cat 5 eller nånting, bara för telefon, kosta bara en bråkdel. Det sitter 3 st överspänningsskydd och den är dessutom delvis klamrad mer Arrow häftklammer.

Hur kan det fungera, någon som kan ge en förklaring.

Protte
 
Mikael_L
Kanske någon curry-linje eller så ... :x


;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordstrålning

Men inte heller jag vet var man kan köpa svarta klammer på "vanliga" affärer.
Kolla Clas O och Bauhaus, är mina närmaste tips.

edit: Fast CO på internet ger vid handen att dom inte har.

Jag skulle köpt från elbutik.se och försökt hitta något mer att sprida fraktkostnaden på.
Glöm inte att även om du har en butik bara någon halvmil från dig betalar du med både tid, bensin och bilslitage för att åka och köpa själv, så ibland känns det inte så jättejobbigt med några tior i frakt. ;)
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Vilket tjaffs om TP kabel.
Jag har 50 - 60 meter kabel, vanlig grå. Halva sträckan underjord (i rör) men fuktigt. På vägen en skarv med fiskögon.
7 st noname modularuttaguttag dvs inte cat 5 eller nånting, bara för telefon, kosta bara en bråkdel. Det sitter 3 st överspänningsskydd och den är dessutom delvis klamrad mer Arrow häftklammer.

Hur kan det fungera, någon som kan ge en förklaring.

Protte
10Mbit/s funkar i nästan vilket läge som helst (kräver inte Kat5), när det gäller 100Mbit/s så börjar det bli känsligare. Dock kommer överföringsfelen som ett brev på posten med dålig kabel / kontaktering - nu hanteras det ju av TCP protokollet så vanligtvis märks det inte så mycket under förutsättning man slösurfar lite, tankar mail o.s.v.

För att köra 1000Mbit/s så märks det direkt om man har tvivelaktig kontaktering (fortfarande klarar man sig på Kat5 kabel).

Men, törs nog garantera att din kabel inte klarar en mätning med ett certifieringsinstrument :-)
 
O
Grottan skrev:
Men, törs nog garantera att din kabel inte klarar en mätning med ett certifieringsinstrument :-)
Vilken himla tur då att en genomsnittlig hemdator med ett "gigabitnätverkskort" inte klarar av att hantera data ens i närheten av den hastigheten oavsett vilken kabel man än använder. :rolleyes:

Den här väl hemma i teknikdelen av forumet egentligen men den tål att läsas här också:
http://www.tomshardware.com/reviews/gigabit-ethernet-bandwidth,2321.html
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.