Byggahus.se

Trefas till enfas i dubbeluttag

1. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 901 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Vem går som privatperson och byter ett uttag i en allmän lokal eller som vanlig anställd och byter ett uttag på ett kontor?

//Patrik

2. Patrik_Hed

Patrik_Hed

Medlem
    Jag kan ha fel, men jag tror det är främst bostäder det gäller. (Ett garage anser jag ingår i bostaden/gården).

//Patrik

3. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem
    Vad spelar det för roll om det är samma eller olika fas ur "samma uttag" om vi menar olika brunnar på samma flervägsuttag? (Ja, som sagt bortsett från vad hempulare får eller inte får och bör göra)

Tja, vad sägs om privatpersoner som hyr en föreningslokal (säkert både dyrt och pinsamt att tillkalla hyresvärden för att man råkat krossa skalet på ett uttag eller liknande), folk på företag som inser att det går både smidigare och snabbare att göra bytet själv o.s.v....

En kanske solklar kategori "obehörig som lagligt byter uttag och strömbrytare på betald arbetstid" är väl vaktmästare och liknande?

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 008 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Just precis därför är det bra om uttaget bara innehåller en fas = en säkring.

5. Glufsglufs
    Medlem · Uppsala · 4 771 inlägg

Glufsglufs

Medlem
    Jo, det spelar väl en stor roll det, personen stänger av en säkring och tror självklart att hela uttaget är strömlöst men två brunnar har då fortfarande ström på. Om det däremot sitter en "okänd" tråd på en plint eller blindskruv så funderar de flesta varför den är där och till vad och tar sig en tankeställare säkert oftare än i det andra fallet.
    Sen har du ju det där då att i samma uttag (inom samma plastväggar om man säger så) kan ta ut ström i brunnarna från två olika faser, något man inte gör om den "extra" fasen sitter kopplad på blint eller liknande. Inget som säger något om extra fara men mer förvirrande för en lekman kanske. Så bortsätt från vad lekman får och inte får och vad regler säger om vad som är vad när det gäller 400V i ett 230V uttag så måste man tänka som elektriker också på hur grejerna ska användas och av vem osv osv.
    Det är mycket snack om regler hit och dit men vi måste även installera praktiskt för kunderna och då kan man inte hålla på att lusläsa regler för att hitta "genvägar" och lösningar för kunder. Tex så skulle jag aldrig göra så att en kund skulle kunna ta ut ström från olika faser i olika brunnar i ett och samma uttag, jag vägrar även att köra kabel lös i väggar även om man i vissa fall får det, jag drar alltid i rör. Praktiska saker för framtiden för man vet ju oftast vem som får återkomma och lösa ett eventuellt problem.

6. Y

yxis

Medlem
    Fast om man använder X-plintar för vidarekoppling av faser så kommer ju nollan i uttaget vara vidarekoppling till belastningar på andra faser, så om man bryter den propp/säkring som matar uttaget och börjar lossa uttaget så kan man få en rejäl stöt av att den vidarekopplade nollan höjs till faspotential av inkopplade prylar på nästa uttag. Om det är t.ex. en lampa eller påslagen radio märker man ju att de dör när man lossar nollan, men är det t.ex. en avstängd liten radio/bärbar stereo så är dess transformator alltid igång och leder garanterat tillräckligt för att skapa farlig spänning...

... d.v.s. om man ska följa reglerna att bara ha en fas per uttag så bör man också följa de reglerna även för X-plintarna...

7. Glufsglufs

Glufsglufs

Medlem
    Ja, och därför ska man märka upp vid centralen....så är det med alla flerfasiga grupper som delar upp sig, skit samma var dom delar sig, är det gemensam nolla så är det...

Sen om man ska hårddra det och det är så att fler än en fas passerar tex ett uttag och lekman får sig en kyss så har ju då den inte haft nödig kännedom att pilla med just det uttaget...under förutsättning att det någonstans är uppmärkat att gruppen innehåller fler faser....

Redigerat 17 aug 2011 17:43
  8. Patrik_Hed

Patrik_Hed

Medlem
    Om jag inte kan sätta en flerpoligsäkring så brukar jag skriva med dymotejp typ "Trefasgrupp med enfasbelastningar! Bryt samtliga säkringar vid arbete!" och klistra på ovanför en rad av säkringar.
    Då är det ingen tveckan om saken.

//Patrik

9. Glufsglufs

Glufsglufs

Medlem
    Fy Patrik...Dymo får vi inte använda....inte hållbar.....byt maskin....;)

10. Patrik_Hed

Patrik_Hed

Medlem
    Det heter dymotejp, fast än jag kör med en Brother. Man säger ju inte "Brother-tejp". :rolleyes:

//Patrik

11. Glufsglufs

Glufsglufs

Medlem
    Dåså...då är du tillbaka bland oss andra :D

12. Y

yxis

Medlem
    Dymo gör väl moderna maskiner de också, är just deras moderna remsor sämre än andra?

(P.S. jag har fortfarande en såndär stenålders-dymo och några snuttar remsa i olika färger - kanske skulle sälja det paketet dyrt till nån hempulare som vill att det ska se ut som om det är förra husägaren som hempulat ;) )

13. Glufsglufs

Glufsglufs

Medlem
    det var nog inte maskinerna i sig det var fel på utan för inte allt för länge sen (vet inte egentligen hur det är nu) så var det remsorna som var under all kritik vid besiktningar, dåligt klister och text som föll bort....visst har det med maskinen också att göra men med kombination med remsorna.

14. ullberg
    Verktygstokig · Stockholm · 3 278 inlägg

ullberg

Verktygstokig
    Gäller det fortfarande? jag kör med en Dymo LabelManager PnP (kopplas som skrivare till datorn) och deras flexibla tejp (http://global.dymo.com/svSE/LabelAttribute/D1_Flexibel_nylon.html), sitter som berget och jag tror tom. att den är speciellt anpassad för tillämpningen el, har sett att det framhålls att den funkar att märka luboflex med (vilket också funkar riktigt bra)

/U

15. Glufsglufs

Glufsglufs

Medlem
    Vågar inte svara på det, jag bytte till en Brother (som rekomenderades) och har inte tänkt mer på saken. Borde ju vara i Dymos intresse att fixa till det så det finns säkert "godkända" på marknaden nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.