Byggahus.se

Trefas till enfas i dubbeluttag

1. J
    Medlem · 36 inlägg

JPQ

Medlem
    Hej är lite villrådig vid installation av TM/TT i tvättstuga.
    Har läst en hel del här på forumet om (trefas ->enfas) hur man har installerat sina nya TM/TT med hjälp av att dela på en befintlig trefas, där man delar på faserna (den tredje används inte) och använder samma Nolla och Jord till båda uttagen.

Jag har idag en trefas kabel som min gamla TM (enfas) är kopplad till via en metalldosa på väggen relativt nära vattenledningen. Nu har jag köpt ny TM och TT som skall installeras som en pelare på motsattvägg istället, båda maskinerna har som std stickpropp och som jag önskar behålla.

Det jag nu funderar över är om jag kan flytta trefas lednigen och koppla den till ett IP44 dubbel uttag med lock, där man drar/kopplar en fas till respektive uttag och serie kopplar ihop jord/jord och nollan/nollan mellan uttagen. Är det ett korrekt sätt att göra på eller skall man först dra trefasen till en dosa och där ifrån splitra faserna, nollan och jorden och dra två separata kablar till två enkelfas uttag?

Jfb finns installerad vid El centralen och trefasen är säkrad med 16A (men endast två av tre proppar används is El centralen)

Kan någon ge råd
    //JP

2. Glufsglufs
    Medlem · Uppsala · 4 771 inlägg

Glufsglufs

Medlem
    Nej. Då uttaget säkert är uppmärkt för max 250V (kan jag tänka mig) så får man inte ha 400V kopplat (vilket det blir med fler än en fas) inom samma uttag. Det du kan göra är att sätta två separata uttag och antingen sätta en kopplingsdosa där metalldosan nu sitter (eller annat lämpligt ställe efter ledningen) och gå med två kablar eller så gå med en fyrledare (två faser, nolla och jord) till det ena uttaget och då "rakskarva" ena fasen till nästa uttag och koppla vidare nolla och jord mellan uttagen. De flesta utanpåliggande uttag har en plint som inte har något med uttagets anslutning att göra så man kan gå vidare direkt.
    Om du ska fortsätta med 16A på säkringarna så måste du också köra med 2,5mm2 på trådarna. I annat fall så säkrar du ner till 10A vilket också borde funka.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 008 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ditt senare antagande är korrekt: Trefaskabeln ska gå till en dosa där du grenar ut två enfaskablar till varsitt separata uttag.

Bakgrunden till detta är lång och har diskuterats mycket som du märker.

4. J
    Medlem · 36 inlägg

JPQ

Medlem
    Tack för ett blixsnabbt svar, det får bli det senare alternativet. :)
    Har ni förslag på lämplig kopplingsdosa, jag tänkte inte använde den gamla metal dosan som inte är speciellt snygg?
    //JP

5. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    I stort vad som helst duger.

6. J
    Medlem · 36 inlägg

JPQ

Medlem
    Inköpte idag en Eljo IP65 kopplingsdosa och 10m 3*2,5mm :)
    Tack för era råd och tips.
    Mvh
    //JP

7. 3
    Husspekulant · Skåne · 598 inlägg

305

Husspekulant
    Vad innebär "rakskarva"? Så vitt jag vet, så får vi hoppas att det är offentliga lokaler eller kontor, som TS tänker göra detta i. Ty, inte får man väl annars ha 400 volt, ens inuti ett vägguttag?

8. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det där har diskuterats - om man får vidarekoppla olika faser på X-plintarna på ett uttag. Jag minns inte att det framkommit ett definitivt svar - det beror på. Tillverkaren ska i så fall ange att det är tillåtet med 400 V på plintarna, men dom säger ingenting om detta vad jag sett.

Då kan man skarva de andra fasledarna med en godkänd skarvklämma, om det får plats. Finns det ingen trepolig säkring så behöver man avgrena nolla och jord med skarvklämmor också, så att nollan/skyddsjorden inte bryts till efterföljande uttag vid byte av det första.

Så för att slippa alla dessa bryderier så bör man i första hand avgrena trefasledningen i en dosa.

9. B
    Medlem · Skåne, Sjöbo · 7 000 inlägg

BigGitt

Medlem
    Är det inte så att en person som vill byta ett uttag eller brytare ska INTE kunna komma åt 400V med händerna? Mao fler än 1 fas ska ligga i kopplingsdosor som kräver ett verktyg för att komma åt och aldrig i apparatdosor?

10. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
  11. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 901 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Som jag har uppfattat det så är det tillåtet att vidarekoppla faser på X-plintarna på uttag, dock ej i bostäder just pågrund av att hempulare kan komma att byta uttagen själv.

//Patrik

12. 3
    Husspekulant · Skåne · 598 inlägg

305

Husspekulant
    Jo, det intressanta är ju bara att det är tillåttet att hempula (genom att byta ett VU), även i offentliga lokaler och kontor...

13. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem
    Det är väl inte specifikt bostäder utan generellt i alla platser där personer utan elbehörighet får byta uttag eller kan tänkas byta uttag, med andra ord borde regeln även gälla t.ex. ett garage men däremot antagligen inte på en stor industri som ändå har elektriker med (åtminstone begränsad) behörighet som fixar allt sånt...

Om man skulle få använda X-plintarna för vidarekoppling så skulle man också snyggare och smidigare kunna använda ett fyrvägsuttag som elektriskt-mekaniskt (alltid?) består av två halvor ihopkopplade med bortkopplingsbar kabel...

14. Glufsglufs
    Medlem · Uppsala · 4 771 inlägg

Glufsglufs

Medlem
    Nja, det blir lite äpplen och päron i o m att du i ett fyrvägsuttag som går att dela och använda då praktiskt två olika faser ut ur samma uttag. Har man en blindskruv som man använder för att bara koppla vidare så kan man inte nyttja två faser i det uttaget.
    Om man bortser från vad en hempulare får/inte får, bör/och inte bör göra när det gäller byten/installation så har du ju ett problem med tvåfasmatat 4-vägs uttag som du inte har med ett enfas matat.
    Sen ska det ju självklart alltid finnas uppskrivet på schemat vid centralen om det är fler faser än 1 st ut på gruppen.

15. S
    Medlem · Gävleborg · 45 inlägg

SgtArdbeg

Medlem
    Sätt 3 uttag med 1 fas i varje! Så gjorde elektrikern i våran tvättstuga...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.