yxis skrev:
Så fort el är ansluten med en vanlig stickpropp så går det inte längre att veta vad som är fas eller nolla. En säkring på bara ena ledaren kan då fortfarande skydda mot kortslutning mellan fas och nolla, men det är 50% chans att den inte skyddar mot kortslutning mellan fas och jord. Därmed kvittar det egentligen att brun och blå är växlade på den inkommande kabeln...
Hm, jag anstränger mig för att försöka förstå nu.. Att kablarna i centralen är förväxlade kvittar alltså.. Så skulle man skifta dem så skulle det fungera iaf? Såg bara så fel ut att brun satt på nollskenan och blå gick till säkringen via brytaren...

Att det inte längre går att hålla reda på vilken som är fas och nolla har att göra med att en stickpropp lätt går att snurra 180 grader antar jag?

Hur som helst så skall det åtgärdas och det var ett jättebra tips på lösningar jag fick! Tack för det. Jag tror jag ska sätta ett enfasdon av modellen du länkade till på utsidan av väggen på gillestugan. Att dra dit trefas skulle betyda att jag få klämma in ytterliggare ledare i min redan överfulla central. Men trefas är inte nödvändigt i gillestugan som endast har lite belsyning.

Men att dra enfas från en central säkrat med 10A till en annan central säkrat med 10A känns lite onödigt kanske? Som någon sa tidigare i tråden kanske man då skulle kunna nöja sig med bara ett enfasintag som går till en kopplingsdosa och riva ner centralen. Eller finns det några andra vinster med att ha en separat central i gillestugan? Det enda jag kan komma på är om man i framtiden vill dra in trefas eller på annat vis utöka men det känns inte aktuellt för mig.

Tack för bra svar i tråden!

Redigerat:
Kvittar o kvittar, o och med att stickproppen kan vändas åt två håll så kvittar det, för det kan blir fel i alla fall, och det kan vara allvarligt beroende på hur allting är avsäkrat.

Om inte gillestugan står på hjul så bör den anslutas fast. Jag har stött på många felkopplade CEE-don, speciellt de blå CEE 216.

Om det inte behövs mer än belysning och några uttag i gillestugan finns det inget behov av en central där. Då skulle den också kunna matas via ett intag om det inte går att få till en fast inkoppling.

Bo: Tänker du på växlad fas och nolla på CEE 216?

Även om CEE 216 är märkt med fas och nolla så är det okej att använda den dels i elsystem med 230V mellan två faser och dels är det okej att använda den ihop med adaptrar med schuko-hane, så därför kan man inte lita på vad som är fas och nolla.

Åtminstone förr var nog vanligaste användningen av CEE 216 som intag till motorvärmare på bilar, vilket är ett bra exempel på att man inte har koll på vad som är fas respektive nolla.

I t.ex. husvagnar, båtar och liknande som har CEE 216-intag så verkar det vara standard med tvåpoliga säkringar.

Det är också därför jag föreslår trefasvarianten av CEE-intag även om bara en enda fas används, om man absolut behöver ett intag och behöver veta vad som är fas och nolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.