Hej!

Min syster har nyligen köpt ett hus med ett tillhörande gammalt stall. Övervåningen på stallet byggdes 2005 om till "lägenhet" och är alltså helt inredd. När en elektriker var där och skulle göra några nydragningar som de vill ha konstaterade han att större delen av all elinstallationerna i stallet var felaktiga och olagliga. Hur ska man gå vidare med detta? Jurist, försäkringsbolag osv. all hjälp tas tacksamt emot.

Det tråkiga svaret är nog att det skulle din syster ha upptäckt om en ordentlig besiktning gjorts.

BiFuel har troligen rätt. Men du kan kanske lägga in lite mer information om hur det ser ut och exakt vad som är fel.

Jag har lite svårt att tro att ALLT skulle vara fel. Fast sådant har vi sett här på forumet.

Det kan vara så att elektrikern har sett på utförandet att det inte ser fackmannamässigt ut. Och ev. finns det några grovt felaktiga saker.

När du har svart på vitt vad som är fel, och vad dte kommer att kosta. Tycker jag att du skall skicka ett kravbrev till säljaren, även om det lär bli svårt att rent formellt kräva betalning så kanske säljaren betalar, antingen av rädsla att bli polisanmäld, eller för att han får dåligt samvete. Om det går att bevisa vem som hempulat så riskerar vederbörande ett års fängelse (i teorin, i praktiken har ingen fällts).

O
hempularen skrev:
Tycker jag att du skall skicka ett kravbrev till säljaren, även om det lär bli svårt att rent formellt kräva betalning så kanske säljaren betalar, antingen av rädsla att bli polisanmäld, eller för att han får dåligt samvete.
Att hota med polisanmälan är olagligt och det kallas för utpressning. Kan ge böter eller fängelse i upp till ett år:
Wikipedia skrev:
"Utpressning innebär att tvinga någon till handling eller underlåtenhet genom att hota med till exempel våld, skandalisering eller polisanmälan."

[länk]
Sen bör man vara medveten om att säljaren enkelt hävdar att han inte inte kommer ihåg vem som anlitades för att dra elen och att han inte har sparat några papper från bygget. Att bevisa något annat hamnar på åklagarens bord vilket i praktiken är mer eller mindre omöjligt och därmed har säljaren ryggen fri.

TS köpt är köpt kollar gör man innan man köper.

Det hempularen nog menar är att man ska göra en chansning och skicka ett krav på en summa och hoppas att förra ägaren betalar, om inte så är det så. D.v.s. inga hot m.m.

//Patrik

Tyvärr har tidigare talare rätt. Undersökningsplikten som köpare innefattar även elanläggningen. I och med att du övertagit äganderätten till elanläggningen är du skyldig att se till att den är säker.

Det är bara att bita i det sura äpplet.

P
Steamboy skrev:
Att hota med polisanmälan är olagligt och det kallas för utpressning. Kan ge böter eller fängelse i upp till ett år: ....i.
Nu var det ju inte det som hempularen sa.... utan sa att man kan fråga säljaren om han minns vem som har gjort eldragningen för ens elektriker inte tyckte det så konstigt ut och hoppas att säljaren skulle bli rädd.... inget hot alls!

Sen vet vi både härifrån forumet och IRL att två elektriker kan ha två helt vitt skilda åsikter hur saker och ting skall göras men båda är faktiskt ok. Det är bara "personliga" åsikter från elektrikerna som gör att den ena tycker att den andra har gjort "fel"..

Visserligen säger TS att dess elektriker har sagt att dragningarna är olagliga....
Jag skulle dock försöka kontrollera detta först med "second opinion". Av någon outgrundlig anledning :confused: så skulle jag inte lita på den "första bästa"...

hempularen skrev:
Om det går att bevisa vem som hempulat så riskerar vederbörande ett års fängelse (i teorin, i praktiken har ingen fällts).
Dessutom är det så att eftersom hempuleri ger som mest ett års fängelse, är preskriptionstiden två år för just installationen. Sedan kanske man kan tänka sig att man gör sig skyldig till något annat brott om man säljer en livsfarlig anläggning...

Om det nu är så illa att det är farligt så är väll det första hon ska göra att bryta strömmen?

Tack för snabba svar! Det kommer en till elfirma i veckan så då kan vi be om att få nedskrivet så återkommer jag då.

O
TheStills skrev:
Nu var det ju inte det som hempularen sa...
Nu var det inte heller så att jag skrivit att han sagt det eller att var hans text jag syftade på. Det var snarare en kompletterande åsikt i och med att TS skrivit att hans elektriker pratat om felaktigt och olaglig installation, ifall tanken att börja prata om polisanmälan slå någon.

Steamboy skrev:
Nu var det inte heller så att jag skrivit att han sagt det eller att var hans text jag syftade på. Det var snarare en kompletterande åsikt i och med att TS skrivit att hans elektriker pratat om felaktigt och olaglig installation, ifall tanken att börja prata om polisanmälan slå någon.
Du citerade hempularen så då är det lätt att tolka det som att det var hans text du syftade på, men då var det väl inte så då.

//Patrik

Ja jag avsåg givetvis inte att man skall hålla på med utpressning. Men om vi återigen gissar att säljaren har gjort det där själv, så blir han troligen ganska nervös om det visar sig finnas stora brister, framförallt efterssom det är ett ganska allvarligt brott.

Steamboy skrev:
Att hota med polisanmälan är olagligt och det kallas för utpressning. Kan ge böter eller fängelse i upp till ett år:

Sen bör man vara medveten om att säljaren enkelt hävdar att han inte inte kommer ihåg vem som anlitades för att dra elen och att han inte har sparat några papper från bygget. Att bevisa något annat hamnar på åklagarens bord vilket i praktiken är mer eller mindre omöjligt och därmed har säljaren ryggen fri.
Berör inte direkt tråden, men jag ser inte Wikipedia som en god referens gällande lagstiftning.
Du kan mycket väl upplysa någon om att du har för avsikt att polisanmäla handling eller att du kommer att undersöka om det kan finnas oegentligheter som kan leda till att du gör en polisanmälan. Allt är helt och hållet beroende av situation och om du framställer krav på den andra parten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.