1 297 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Jordfelsbrytaren löser ut
Har haft problem med att jordfelsbrytaren löst ut ett par gånger.
Igår var det dags igen. Drog ut alla kontakter och slog ifrån alla säkringar. Slog sen till en och en och det visade sig att när jag slog till den som går till, uttag m.m så slog jordfelsbrytaren ifrån.
Har ett uttag på balkongen, det regnade ute så misstänkte att det var fukt i uttaget. Kopplade bort uttaget och slog sen till elen igen. Då funkade allt som det skulle igen. Så det bör ju varit det uttaget som ställt till det.
All el i lägenheten är ny och är gjort av en behörig elektriker.
Kan det vara fel på uttaget på balkongen? Det ska ju vara ett uttag som är godkänt för att sitta ute men det utesluter ju inte att där är något fel på det ändå.
Är det något som kan gå på någon "garanti" eller jag får kanske snällt be elektrikern komma hit och titta på det och betala vad det kostar?
Igår var det dags igen. Drog ut alla kontakter och slog ifrån alla säkringar. Slog sen till en och en och det visade sig att när jag slog till den som går till, uttag m.m så slog jordfelsbrytaren ifrån.
Har ett uttag på balkongen, det regnade ute så misstänkte att det var fukt i uttaget. Kopplade bort uttaget och slog sen till elen igen. Då funkade allt som det skulle igen. Så det bör ju varit det uttaget som ställt till det.
All el i lägenheten är ny och är gjort av en behörig elektriker.
Kan det vara fel på uttaget på balkongen? Det ska ju vara ett uttag som är godkänt för att sitta ute men det utesluter ju inte att där är något fel på det ändå.
Är det något som kan gå på någon "garanti" eller jag får kanske snällt be elektrikern komma hit och titta på det och betala vad det kostar?
Är det nyss elektrikern var där så får han väl snällt komma och fixa det som är fel. Är man inte jätte-noga när man kopplar in vägguttag utomhus är det lätt att det kommer in vatten i uttaget och då kan jordfelsbrytaren lösa ut. Självklart kan det även vara fel på själva uttaget men skulle jag gissa skulle jag gissa på att elektrikern missat att få det tätt i kabelgenomförningen eller något sådant.
Hur ser tätningen ut på uttaget då? Ser det ut som det kan läcka in vatten i uttaget?
Klicka här för att svara