Jag håller på att förbereda för en KNX installation för min utbyggnad.
Det skulle vara roligt om ni som redan har installerat KNX och visa hur ni har löst oliga funderingar och blandningar av olika märken för tex tryckknappar, uttag och andra komponenter.

Min stora fundering just nu är hur jag skall lösa problemet med att sätta in en 4-vägs tryckknapp samt ett uttag innanför dörrarna.
Jag kör med Eljo Trend för uttagen men anser att Trends KNX produkter är lite väl dyra(2800sek) när man kan få samma funktioner av annat märke för under halva priset.

Jag funderar lite på Siemens "Touch sensor for bus system 4-fold - 5WG1246-2AB11"
där jag även skall köra med 1-knapp och 2-knapps versioner.
Det som jag skulle vilja är att man kunde göra med dubbelramar och inte behöva köram med två olika ramar bedvid varandra.

Hur har ni andra löst det??
 
Nån form av aktorpuck med 4a ingångar och två återfjädrande kronbrytare i dubbelram?
 
Knapparna är väl lågspänning i KNX?

Om du är tillräckligt händig så skulle du kunna anpassa täcklock för t.ex. Eljo Trend så att det passar som lock/platta för en konkurrents knappar. Du lär nog bli rätt trött på dremeln innan du är färdig...

Om du hakar på den här idén och konstaterar att det blev snyggt när du gjort en platta, men inte har tid att fixa alla i tid, så kan du kanske nyttja att är lågspänning genom att inte montera plattorna förrän du får tid att vara händig med dremeln...

OBS, det här förslaget är givetvis endast lämpligt för den som är "slöjdig" av sig, och nån får gärna bekräfta att lågvoltknapparna för KNX verkligen är SELV eller motsvarande.



EyErOn: Trippelram lär det väl iofs bli för att få med det där uttaget :)
 
Tankarn har funnits att modda ramarna själv men det blir ett jäkla jobb. Sen gäller det att hitta knappar som "nästan" passar.
Men sedan kan man ju skryta att man gjort dom själv. :)
 
Jag antar att du kollat hur eventuella uttag i Siemens serie ser ut?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.